Page 16 - Revista ZIUA Cargo decembrie 2019
P. 16

TRENUL
o variantă reală
pentru România
Capacitate de transport net superioară. Infrastructură deja construită. Costuri de reabilitare net inferioare construcției de autostrăzi... timp necesar redus cu mult... și un mediu mai puțin poluat. Sunt motive care ar trebui să așeze trenul într-o poziție cel puțin interesantă în strategia României de transport.
  ACTUALITATE
Sunt motive pentru care Task-ul de Infrastructură al Coaliției pentru Dezvoltarea României a decis să promoveze transportul fe- roviar ca fiind o soluție reală pentru România în următoarea perioadă, nu foarte îndepărtată. „Interesul nostru este unul strict economic, dar din el derivă și interesul social, iar transpor- turile reprezintă inclusiv o problemă socială. Dacă, în perioada 2015-2016, am pus accentul pe transportul rutier sau pe cel naval, calea ferată aflân- du-se într-un plan secund, în 2018 am decis să schimbăm macazul”, a afirmat Ion Lixandru, lider al Task-ului de Infrastructură în 2019. În opinia sa, o simplă analiză este suficientă măcar pentru a oferi o șansă în plus trenului.
Pe scurt... nu am reușit, după 30 de ani, să trecem Carpații
„Dacă analizăm infrastructura din România în ultimii peste 20 de ani, putem observa evoluția cel puțin mo- destă, privind numărul de kilometri de autostradă nou construită. Din păcate, nu am reușit să punem la punct prin- cipalele coridoare de transport, deși, înainte de 1989, existau anumite cori- doare către vest, bineînțeles dimen- sionate la nivelul de trafic din acea perioadă. Ne-am lovit, în mod con- stant, în toți acești ani, de o birocrație excesivă, de demotivare și incompe- tență, de studii de fezabilitate nereale sau care și-au depășit valabilitatea,
Ion Lixandru
  de lipsa avizelor necesare, de lipsa fondurilor pentru construcție sau de blocajele generate de instanțele de judecată, în urma contestațiilor depuse după licitații”, a explicat Ion Lixandru, în opinia căruia concluzia este simplă.
Construcția de autostrăzi nu pare potrivită României acestor ani. Au demonstrat-o rezultatele!
„Toate acestea au dus la credi- tarea unei soluții considerate viabile de organizația pe care o reprezint: promovarea căii ferate”, a apreciat li- derul Task-ului de Infrastructură, adău- gând că există și alte elemente care trebuie luate în calcul. „România a moștenit o rețea de cale ferată bună la nivel european. În prezent, avem material rulant învechit, la care se adaugă o infrastructură uzată, în care trebuie făcute investiții importante, dar... calea ferată există deja, bene- ficiază de cele mai bune amplasa- mente și nu mai sunt necesare expro-
 16 ............................................................................................................................................ decembrie 2019






















































































   14   15   16   17   18