Page 65 - Revista ZIUA Cargo decembrie 2019
P. 65

   TN/T1. Autoutilitara TN/T1 rezultată a fost, de asemenea, utilizată ca vehicul de bază în cazul conversiilor pentru camperi, mașina fiind mult mai mare decât Volkswagen Transporter, celălalt important jucător de pe piață. Cei mai apropiați concurenți europeni au fost Volkswagen LT și Ford Transit.
Particularități tehnice
Denumirile interne ale șasiului (Baumuster, „BM”) sunt: 601 (MTMA 2,55-2,8 t), 602 (MTMA 3,2-3,5 t) și 611 (MTMA 4,6 t). Seria de vehicule comerciale TN/T1 includea modelele 207 D, 208, 307 D și 308. Producția a debutat în aprilie 1977, iar gama inițială era alcătuită din două tipuri de motoare și patru clase de greutate, după cum urmează:
● 207 D, 208 – MTMA 2.550 sau 2.800 kg
● 307 D, 308 – MTMA 3.200 sau 3.500 kg
●207D,307D–motordieselcu patru cilindri, de tip OM 616, de 2.404 cmc și 65 CP, aproape același motor ca acela care echipa modelele Mercedes- Benz 240D (W123) și 240GD (460)
● 208, 308 – motor pe patru cilindri pe benzină, de tip M 115, de 2.307 cmc și 85 CP M 115, aproape același motor ca pe Mercedes-Benz 230 – ediția de export, cu compresie scăzută.
În ceea ce privește preferințele pu- blicului, aproape 90% au optat pentru motorul diesel și puțin mai mult de 10% pentru motorul pe benzină. În timp ce motorul pe benzină a fost utilizat în principal pentru ambulanțe, autocamioane, autoutilitare speciale pentru zonele reci, cumpărătorii co- merciali au preferat motorul diesel, pentru consumul redus de combustibil și fiabilitatea mai bună.
În Marea Britanie, inițial au fost ofe- rite doar motoare diesel, dar întrucât pia- ța britanică optase în proporție de 80% pentru benzină, la momentul respectiv, vânzările au fost mai mici decât pre- viziunile. Pentru 1982, au fost adăuga- te modele pe benzină, iar vânzările au crescut imediat cu 80 la sută. Deja pu- terile oferite de propulsoarele cu 4 cilindri erau foarte bune, astfel că 307D a fost unul dintre cele mai rapide van-uri diesel din categoria de 3,5 tone din Europa de la sfârșitul anilor '70. Echiparea de nivel scăzut a însemnat că autoutilitarele erau capabile să tragă mai mult și să utilizeze mai bine puterea disponibilă. Aceste ele- mente au rezultat și într-o economie de combustibil surprinzător de bună, ținând seama de dimensiunile mari și de greutatea vehiculului.
Din septembrie 1981, s-au adăugat 407 D, 409 D și 410 cu o masă tehnică maxim admisă de 4.600 kg. 409 D avea un motor diesel mai mare și mai puternic, cu cinci cilindri, 2.998 cmc și 88 CP.
Acesta a fost motorul OM 617, care a fost folosit și pe autoturismul Mercedes- Benz 300D și 300GD G-Klasse. Alte îm- bunătățiri au mai fost aduse de-a lungul perioadei de producție, dar au fost mi- nore. Motorul OM616 a fost printre ele- mentele ce au suferit schimbări, având chiulasa modificată și mai puțin alezaj, ceea ce i-a scăzut capacitatea de la 2.404 la 2.399 cmc, dar l-a făcut să producă ceva mai multă putere (72 CP) și a fost cuplat cu o cutie de viteze cu 5 trepte, în loc de clasicele versiuni cu 4.
În toamna anului 1988, au fost ofe- rite două noi motoare diesel – OM 601/23 și OM 602/29 – care au primit premiul „Diesel 1989”.
Căderea cortinei
După 18 ani de producție, 970.000 unități Bremer Transporter au fost fabri- cate. În 1995, după 18 ani de producție, seria TN/T1 a fost întreruptă, fiind înlo- cuită de „Sprinter” T1N. În Filipine, mo- delul a mai fost continuat o perioadă, dar nu sub numele de Mercedes-Benz TN/T1, ci Togo Atlas, fiind asamblat de producătorul local, Morales Motors. Togo Atlas oferea, de asemenea, versiunile microbuz sau șasiu-cabină pentru „titi- care” și camioane utilitare.
Alexandru STOIAN
alexandru.stoian@ziuacargo.ro sursa: wikipedia.com, en.wheelsage.org
  decembrie 2019 .......................................................................................................................................... 65
 INEDIT

















































































   63   64   65   66   67