Page 63 - Revista ZIUA Cargo decembrie 2019
P. 63

  a călătorilor transportați, sistem de ticketing, computer de bord pentru gestiune și management al traficului (CGMT), sistem informatic de gestiune și diagnosticare electronică prin rețea CAN (SIDGE), sistem de urmărire prin GPS a vehiculului, comunicare prin voce între șofer și dispeceratul central prin rețeaua GSM
• informațiile din computerul de bord al autovehiculului se descarcă într-un server care gestionează baza de date și generează rapoarte speci- fice (cu privire la numărul de km par- curși, consumurile de energie, numă- rul de pasageri transportați etc.)
• pentru urcare sau coborâre, se deschid doar ușile pentru care călătorii apasă butonul de comandă din dreptul fiecărei uși din exterior sau din interior; persoanele care se deplasează în scaun cu rotile sau mămicile cu lan- douri pentru copii apasă un buton spe- cial, iar șoferul coboară să manevreze rampa de acces și să asiste persoana să urce sau să coboare în siguranță.
130 de autobuze Citaro Hybrid,
la București
Primăria Capitalei a semnat, în august anul acesta, contractul pentru achiziționarea, din fonduri europene, a 130 de autobuze Mercedes-Benz Citaro Hybrid, fabricate în Germania, în valoare totală de 195,3 milioane de lei, fără TVA. Primul autobuz va fi adus în luna mai 2020, pentru omologare, iar livrarea celorlalte se va întinde pe o perioadă de 8 luni, astfel: timp de 6 luni, câte 20 de autobuze lunar, ul- timele 9 unități urmând a fi recep- ționate în ianuarie 2021. Garanția de care dispun autobuzele Citaro Hybrid este de tip Full Warranty (8 ani sau 480.000 de km).
Autobuzele au o capacitate de până la 100 de pasageri (27 așezați și 65 în picioare) și următoarele di-
mensiuni: lungime de 12 metri, lățime de 2,5, înălțime de 3,1, lățime uși de acces de 1,25 și o înălțime la urcare pentru toate ușile de 0,32 m. Autobu- zele vor fi echipate cu sisteme ABS, ASR (sistem de protecție anti-patina- re) și ESP (program electronic de sta- bilitate).
Tehnologia hibridă ce echipează aceste autobuze face ca motorul elec- tric, dispus între motorul termic și transmisia automată, să funcționeze atât ca agregat de antrenare a roților cât și ca generator de energie atunci când autobuzul frânează, energie care este la rândul ei este stocată spre a fi folosită la punerea în mișcare a au- tovehiculului. Astfel, energia generată din frânare, pierdută în cazul autobu- zelor convenționale, este folosită la pornirile de pe loc constante, generate atât de plecările din stațiile STB, cât și de traficul urban aglomerat. Această calitate duce la o reducere semnifica- tivă a noxelor emise, cât și a consu- mului de carburant. În scopul măririi aportului adus de tehnologia hibridă, au fost adăugate un sistem de virare tip „Intelligent Eco Steering”, care, spre deosebire de cel clasic, folosește energie doar în momentele în care
conducătorul autobuzului schimbă poziția volanului, precum și o punte motoare construită din materiale ușoa- re, silențioasă, cu zgomot de rulare redus, ce folosește pentru lubrifiere un mix de ulei mineral și sintetic, pen- tru o mentenanță cât mai redusă.
11 Citaro Hybrid, la Sinaia
Tot Citaro Hybrid a ales și Primăria Sinaia. Contractul pentru 11 astfel de autobuze (opt Citaro K, cu lungimea de 9-11 m, cu trei uși, și trei autobuze de 12-13 m, cu 2 uși) fiind semnat la sfârșitul lunii noiembrie, prin proiectul Eco-Bus, derulat cu fonduri europene. Valoarea investiției este de 16,11 mi- lioane de lei. Finanțarea a fost apro- bată în luna aprilie a acestui an, iar programul va permite înlocuirea între- gului parc de transport public local cu autobuze hibrid.
Vehiculele sunt dotate cu cameră video, internet wireless, sistem GPS în computerul de bord, sistem e-ticket- ing și rampă pentru persoanele cu diz- abilități. Totodată, în stațiile de autobuz vor fi montate 18 panouri cu mesaje pentru informarea în timp real a călă- torilor asupra timpului de sosire a au- tobuzelor.
20 de autobuze hibrid și la Brașov
Primăria Brașov a lansat, în afară de licitația pentru 32 de autobuze elec- trice în valoare estimată de 75,6 mi- lioane lei, fără TVA, procedurile pentru achiziționarea a 20 de autobuze hibrid- electrice, cu lungime 18 metri. Valoa- rea estimată a contractului este de circa 50 milioane de lei, fără TVA. Ba- nii provin 85% din fonduri europene nerambursabile, prin intermediul Ad- ministrației Fondului de Mediu.
Magda SEVERIN
magda.severin@ziuacargo.ro
 decembrie 2019 .......................................................................................................................................... 63
 AUTOBUZE ȘI SERVICII
















































































   61   62   63   64   65