Page 10 - Revista ZIUA Cargo ianuarie 2020
P. 10

   Sorin Nicola, acționar majoritar Agexim Spedition:
„În ultimii patru ani, am înțeles că nu doar prețul este important în acest business. O importanță și mai mare o are gestionarea corectă a pierderilor. Acesta este motivul pentru care ne-am concentrat pe reducerea pierderilor, pe care le gestionăm cu mare atenție, în ultimii ani. Nu este o problemă să îți crești flota de camioane. Adevărata provocare este să o poți utiliza eficient.”
AGEXIM SPEDITION
La vânătoare de pierderi
Cu o flotă de 214 camioane, Agexim Spedition are peste 60 de angajați personal TESA. Este mult?
 Afacerea de transport este, adesea, percepută ca o cursă pentru diminuarea costurilor, în condițiile în care tarifele de transport se mișcă pe o plajă destul de îngustă. Salariile reprezintă un important ele- ment de costuri și, evident, nu poate fi recomandabil să ai mulți angajați, mai ales în zone care nu sunt direct productive... Sau nu este așa?
Agexim Spedition a câștigat cea mai recentă ediție a concursului Ro- manian Transport Company of the Year și a beneficiat, bineînțeles, de auditarea specifică acestei competiții, inclusiv din punct de vedere financiar. Iar compania piteșteană s-a dovedit a fi una dintre cele mai stabile și mai profitabile companii ce au participat, de-a lungul timpului, la concurs.
Dar cum se pot împăca aceste două aspecte – angajați mulți la birouri și profitabilitate ridicată?
Acționarii companiei au realizat, cu ani în urmă, o distincție clară între costuri și pierderi. Costurile sunt asumate, ele fiind cele care permit desfășurarea activității. Pierderile, însă, reprezintă o categorie de costuri neasumate, care riscă să dea peste cap planul de afaceri gândit inițial. Astfel, Agexim Spedition și-a concen- trat atenția asupra pierderilor și acest lucru a dus la creșterea numărului de angajați, dar, în același timp, și a profitului real.
„Echipa pe care am creat-o este foarte complexă, dar necesară pentru soluționarea nevoilor identificate; structura ne-a ajutat să ajungem la ni- velul acesta. O perioadă lungă am făcut greșeli, traduse prin penalități; așa încât ne-am propus să facem lucrurile cât mai bine și, implicit, să diminuăm pierderile”, a arătat Sorin Nicola, acționar majoritar al Agexim Spedition.
Un exemplu elocvent este cel legat de paleți. Transportatorii nu au niciun motiv să își asume aceste pierderi, însă, inevitabil, mulți ajung să plăteas- că facturi pentru aceștia – nepredați, pierduți, deteriorați etc.
„Am creat proceduri pe care con- tinuăm să le optimizăm, astfel încât să avem sub control acest aspect și am reușit să diminuăm semnificativ pierde- rile, de la an la an. În plus, avem o per- soană responsabilă în acest sens în
cadrul companiei”, a precizat George Șuteu, CEO Agexim Spedition.
Compania a creat proceduri clare în acest sens, care includ fotografii, documente și informări, astfel nimic nu este lăsat la voia întâmplării. Atunci când vin facturile, se poate accesa cu ușurință o documentație pe baza că- reia să se clarifice situația.
Proceduri pentru evitarea amenzilor
Un segment important de pierderi îl reprezintă amenzile, iar cele legate de mi- granți sunt o categorie aparte – auto- ritățile din Marea Britanie amendează transportatorii cu sume cuprinse între 600 și 2.000 de lire pentru fiecare migrant.
Agexim Spedition a dezvoltat pro- ceduri în conformitate cu reglemen- tările autorităților britanice și dispune de o persoană dedicată, care gestio- nează trecerile în Marea Britanie. Aceasta are sarcina de a verifica check list-ul și a se asigura că lucrurile se întâmplă conform procedurii.
„Astfel, în cazul incidentelor care implică migranți, putem demonstra faptul că am respectat integral proce- durile impuse de autorități și, astfel, să fim exonerați de la plata amenzilor”, a explicat Sorin Nicola.
O consecință a „vânătorii de pier- deri” a reprezentat-o și decizia de a opera exclusiv cu material de lucru nou – la trei ani de zile, flota este în- noită. Orice intrare în service, pe lângă costurile directe, generează și costuri indirecte – pentru zilele de imobilizare, șoferii primesc salariu, ratele de leasing sunt plătite... În plus, scade foarte mult probabilitatea unor amenzi legate de starea tehnică a mașinilor.
Agexim Spedition a mers pe principiul de a avea persoane dedicate pentru fiecare activitate, cu fișe de post și atribuții bine definite.
Iar eficiența a crescut considerabil.
Dezvoltarea structurii s-a făcut în timp, pe măsură ce compania a cres- cut.
Un exemplu relevant îl reprezintă gestionarea anvelopelor. La o flotă de 20 de mașini, apăreau probleme, însă nu atât de frecvente. Creșterea flotei a făcut ca numărul acestor probleme să se înmulțească și, astăzi, compania are o persoană dedicată acestui aspect. Astfel, fiecare anvelopă în parte este monitorizată încă de la achiziție, pe întreaga durată de utilizare (kilometri parcurși, uzură, lucrări efectuate...).
Fiecare camion este dotat cu in- strument de măsurare a adâncimii an- velopei și, la fiecare schimbare a șo- ferilor pe camion, se realizează această inspecție. Informația ajunge la birou, fiind centralizată de persoana responsabilă, cu ajutorul unei soluții informatice dedicate anvelopelor.
O structură bazată pe pragmatism
Departamentul tehnic și cel finan- ciar/facturare au fost printre primele care au crescut, o dată ce flota firmei s-a apropiat de 50 de camioane.
Un alt pas important a fost angajarea unei persoane dedicate comunicării cu șoferii (a apărut în ultimii trei ani).
„Înainte să se simtă deficitul legat de șoferi, această comunicare se rea- liza haotic. Criza de șoferi ne-a deter- minat să identificăm o persoană dedicată, cu sarcini în această zonă. Are inclusiv rolul de mediator între personalul de la birou și șoferi și de a soluționa toate problemele șoferilor”, a explicat Sorin Nicola.
Departamentul juridic a devenit, de asemenea, o necesitate. Acum, aces- ta analizează cu mare atenție toate
10 ................................................................................................................................................ ianuarie 2020
STRATEGIE




































































   8   9   10   11   12