Page 6 - Revista ZIUA Cargo ianuarie 2020
P. 6

Gânduri răsfoind
catalogul
Putem privi afacerea de transport cât se poate de sec, ca pe un business ca oricare altul, condus de un manager priceput și un contabil raportor de cifre. Pentru cei mai mulți dintre dumneavoastră, care răsfoiți acest catalog, asta și este:
o informație concentrată despre ce este nou și un ajutor important în luarea unei decizii corecte, pentru propria afacere. Dar despre asta scriu jurnaliști poate mai profesioniști decât mine și vă recomand să le dați și crezarea meritată.
  S crie, te rog, ceva frumos pen- tru catalogul nostru! Au fost ul- timele cuvinte adresate mie în anul care a trecut de către prietenii mei din redacția „Ziua Cargo”. Nu suna nici a comandă, și nici ca o rugăminte care nu are voie să fie refuzată. Repre- zenta, mai curând, expresia unei do- rințe strecurate, parcă, întâmplător printre tradiționalele urări adresate unui prieten în ajun de sărbători, de a ascunde între paginile pline de tehni- că și business ale unui catalog profe- sionist și câteva rânduri despre ma- rea și încă fascinanta aventură cu denumirea (pardon, banală) de „Trans-
porturi Rutiere de Mărfuri”.
Ținând catalogul în mână, tolănit
în fotoliul meu, vizavi de bibliotecă, închid, din când în când, ochii.
Răscolesc în trecutul meu și al miilor de colegi de pasiune întâlniți în cei peste 50 de ani de dragoste pentru camioane și pentru cei care le conduc, în căutarea ei, a aventurii.
Dar și ea, ca toate celelalte, are o istorie.
Istoria camioanelor începe în 1896. În acel an, Daimler-Motoren- Gesellschaft a construit primul camion motorizat pentru trafic de marfă. Mo- delul „Phoenix” de atunci avea un re- zervor pe benzină suficient pentru cel mult 200 de kilometri și o frână de mână și una de picior. Anvelopele din fier asigurau mișcarea. Echipat cu un motor cu 2 cilindri, în patru timpi, cu o capacitate de 1.060 cmc și patru cai putere, vehiculul atingea extraordinara viteză maximă de 16 km/h, ceea ce reprezenta o concurență serioasă la nivelul căruței trasă de cai. Camionul a fost vândut, la Londra, pentru 4.600 de mărci de aur. Din punct de vedere vizual, acest prim camion nu are, de- sigur, nicio legătură cu tovarășii de astăzi. Designul a fost foarte asemă- nător cu un cărucior tras de cai.
Cu toate acestea, niciun cal nu era responsabil pentru antrenare, ci acel motor cu doi cilindri care era poziționat în spate.
Daimler nu a rămas singur.
Principalii constructori de camioane din Europa se aflau, la finalul anilor 1800,
în Scandinavia (compania Scania) și Germania (Mercedes-Benz și MAN).
Următoarea etapă din istoria ca- mioanelor a urmat în 1897. MAN pro- duce primul motor diesel. Cu toate acestea, abia în 1923 a fost echipat un camion Daimler cu un astfel de motor, iar primul camion cu remorcă din lume a fost produs de către Natio- nal Automobile Society (NAG) în 1903. Dar, în continuare, Carl Benz a fost, alături de Heinrich Büssing adevăratul pionier în construcția de camioane. În 1895, a lansat un autobuz cu motor, iar în 1900 a reușit prezentarea primu- lui său camion. De cealaltă parte, în 1903, Heinrich Büssing, a fondat o fa- brică specială pentru autocamioane, autobuze și motoare. În același an, a început producția de camioane. Când compania NAG a fost lovită financiar, aceasta a fost preluată de Büssing.
Din 1904, camioanele se deplasează pe anvelope din cauciuc solid.
În 1906, Büssing și Continental au dezvoltat împreună prima anvelopă pneumatică de camion. În 1907, s-a umblat, vrând-nevrând, la greutatea camioanelor, pentru că bietele motoa- re nu mai făceau față încărcăturilor din ce în ce mai mari. Compania SAF a produs modele sub 750 kg și le-a echipat cu anvelope pneumatice.
Pentru a putea transporta materiale lungi, Büssing a inventat, în 1910, semiremorca.
Dan Schnick
Din cauza pagubelor rutiere devas- tatoare cauzate de greutatea mare a transporturilor de marfă, în 1913 au fost adoptate noi reglementări privind traficul de autovehicule. Acestea au prevăzut că toate camioanele trebuie să fie echipate cu anvelope din cauciuc solid. În acest an, 5.400 de camioane cu o sarcină utilă de peste cinci tone s-au deplasat pe străzi, 825 dintre ele doar în Germania. Producția de camioane a crescut rapid, din cauza necesităților generate de primul război mondial.
În anul 1914, erau deja înregistrate 9.739 de camioane.
La expoziția internațională de auto- mobile din Berlin, în 1924, trei camioa- ne diesel au provocat senzație. Erau echipate cu injecție directă, injecție cu aer comprimat sau anticameră. Cel mai greu camion electric (sună, cum- va, vreun clopoțel în zilele noastre?), cu trei axe și o sarcină utilă de zece tone, a fost prezentat de, practic, ne- cunoscuta fabrică de mașini Esslingen în 1941 și a fost gândit să mai ușu- reze puțin criza de combustibil din tim-
 PĂREREA MEA
6 ................................................................................................................................................ ianuarie 2020










































































   4   5   6   7   8