Page 48 - Revista Ziua Cargo februarie 2020 ZIUA Cargo
P. 48

CUM POATE SECTORUL FEROVIAR
SĂ DECARBONIZEZE TRANSPORTURILE
Transportul
sustenabil, în
următoarea decadă
Globalizarea, acordurile de liber schimb, tarifele reduse și revoluția industrială, alături de progresele tehnologice, au permis o creștere puternică a industriei transporturilor, evoluție care
se va menține și în următoarele decade. Până în anul 2050,
piața transporturilor va înregistra o ascensiune de 4,3% (comparativ cu anul 2010).
  ACTUALITATE
A ceastă tendință a pieței se va manifesta în cadrul unor noi tipare de funcționare, astfel că, până la jumătatea secolului, țările în curs de dezvoltare vor antrena o treime din schimburile internaționale de mărfuri. Însă, o dată cu aceste pre- viziuni, se ridică tot mai pregnant pro- blema impactului negativ pe care emi- siile de carbon îl au asupra mediului. Ineficiența în transportul rutier de măr- furi preocupă întreaga piață comuni-
tară.
Emisiile generate de vehiculele grele au crescut cu 36%, în ultimii 20 de ani.
În acest context, integrarea mă- surilor de sustenabilitate în sectorul logistic și al transporturilor devine im- perativă, iar provocarea constă în încercarea unei transformări în pro-
funzime a sistemului transporturilor, promovarea independenței acestuia față de petrol, crearea de infrastructuri moderne și realizarea unei mobilități multimodale, sprijinite de sisteme inteligente de gestiune și informații. Iar unul dintre cei mai importanți factori în optimizarea transporturilor din per- spectiva dezvoltării durabile îl repre- zintă transferul livrărilor de marfă către segmentul care presupune cel mai re- dus consum de energie: calea ferată.
Transportul de marfă pe calea fe- rată implică participarea a diferite părți interesate, în special: expeditorii măr- furilor (care aleg modalitatea de trans- port ce corespunde cel mai bine nece- sităților lor), întreprinderile feroviare (operatorii de transport feroviar de marfă, ce furnizează serviciul de trans- port al mărfurilor, aceștia concurând, din 2007, pe o piață deschisă, în UE), administratorii de infrastructură (care
sunt proprietarii infrastructurii și sunt responsabili, printre alte sarcini, de alocarea capacităților de infrastructură întreprinderilor feroviare), organismele naționale de reglementare (responsa- bile de asigurarea unui acces echitabil și nediscriminatoriu la rețeaua ferovia- ră pentru toate întreprinderile ferovia- re) și autoritățile naționale competente în materie de siguranță (responsabile de eliberarea certificatelor de siguran- ță pentru întreprinderile feroviare și a autorizațiilor pentru vehiculele fero- viare, în cooperare cu Agenția Euro- peană a Căilor Ferate).
Operatorii din industria de profil semnalează o serie de obstacole care frânează dezvoltarea unui sector european de transport feroviar puternic și competitiv.
În primul rând, infrastructura fero- viară, care nu este bine adaptată pen- tru a răspunde nevoilor serviciilor trans- europene, în special prin inexistența anumitor legături transfrontaliere și prin ștrangulări de trafic pe axele impor- tante, la care se adaugă zonele de in- frastructură care trebuie să fie moder- nizate. În paralel, apar problemele de interoperabilitate, cauzate de faptul că rețeaua feroviară europeană este un sistem de rețele feroviare naționale cu anumite caracteristici tehnice și opera- ționale și cu propriile proceduri admi- nistrative naționale. Necesitatea dez- voltării unei piețe competitive pentru transportul feroviar este în creștere, în acest context.
Viteza comercială medie cu care circulă trenurile de marfă nu contribuie
 48 .............................................................................................................................................. februarie 2020















































































   46   47   48   49   50