Page 59 - Revista Ziua Cargo februarie 2020 ZIUA Cargo
P. 59

    Augustin Hagiu, președinte FORT:
„Creșterea tarifelor la transport a devenit inevitabilă, o dată cu obligativitatea utilizării caselor de marcat fiscale. Iar această majorare aduce presiuni mari asupra transportatorilor, din partea cetățenilor și, chiar, a autorităților.”
unde pot toca bani, achiziționa anve- lope la prețuri triple și își pot bate joc de banul public așa cum își doresc, inclusiv utilizând fonduri europene.
Cetățenii, neinformați și nepăsători în marea lor majoritate, nu înțeleg de unde vin banii pentru gratuitățile de care beneficiază.
Sunt exemple, în țară, în care tra- seele din zona metropolitană au fost luate de la transportatorii privați și date spre operare societăților de transport local ale diferitelor municipii. Aceste trasee sunt deservite cu aceleași ma- șini, la aceleași tarife ca și înainte, nu- mai că operatorul de transport local beneficiază de compensație la același nivel cu tariful de transport. Practic, ce-
tățeanul plătește dublu prin bilet și, totodată, prin taxe și impozite locale. Interesant este că, de multe ori, nici nu se dau bilete de călătorie sau bon fiscal pe aceste trasee.
Cum decurge dialogul cu
Ministerul Transporturilor?
Relația cu ministrul Transporturilor – nu a existat nici o convocare la dia- log. Actualul ministru nu pare să aibă nicio treabă cu transportul rutier, nu îl interesează ce se întâmplă cu acest sector, înscriindu-se în linia cu care ne-a obișnuit majoritatea miniștrilor de transport de până acum. Mai mult decât atât, observăm numiri dubioase, care încalcă legea conflictului de interese (patron de firmă de transport numit șef de regională ISCTR).
Ce tendințe ați identificat în piața transportul de călători în regim regulat? Piața este în cădere liberă. Orice
încercare de a aduce tarifele acolo unde le este locul – cost operațional plus marjă de profit rezonabilă – naște din partea călătorilor și, în unele ca- zuri, a autorităților adevărate războaie. Lumea s-a obișnuit cu pomeni. Nu vor să accepte ideea de abonamente, de costuri care trebuie acoperite... Vor transport gratuit! Și evident că se va profita politic, pe această temă. Costul operațional a crescut foarte mult – toa- te prețurile s-au dus în sus, la piese, manoperă, salarii...
În plus, a venit și chestiunea legată de casa de marcat fiscală. Efectele pe care le estimez sunt importante. Pe de o parte, va fi un efect benefic, legat de creșterea încasărilor, cu un procent estimativ cuprins între 20 și 30%. Practic, scade frauda la nivelul șoferilor. Pe de altă parte însă, dispare zona „gri”, în condițiile în care, acum, totul trebuie fiscalizat.
Pentru multe companii de transport, zona „gri” reprezenta argumentul care asigura supraviețuirea.
Erau bani care ajungeau direct în buzunarul transportatorului. Bineînțe- les că nu era o situație normală, însă, fără tarife corecte, care să acopere costurile reale, nu îți poți permite plata integrală a impozitelor la stat, aferente unor salarii care se apropie de ceea ce se practică la nivel european. Înce- pând cu 20 ianuarie, casele marcat sunt funcționale, iar amenzile sunt uriașe. Toți cei care nu vor putea să își crească tarifele, pentru a acoperi în totalitate costurile operaționale, vor dispărea. Practic, discutăm de o creș- tere generalizată a tarifelor de trans- port. Acest proces a început, iar trans- portatorii sunt supuși unei presiuni puternice din partea cetățenilor și au- torităților.
Este interesant cum, la transportul local (inclusiv în zona metropolitană), costul operațional este calculat între 7 și 10 lei per kilometru, iar operatorul privat nu poate avea tarife pe bilete ca- re să asigure acoperirea unui cost ope- rațional de 3,5 lei/km. Acolo unde bu- zunarul este al statului (administrația publică locală) și se cheltuiesc banii cetățenilor, se merge la „dușmănie”. Unde este firmă privată, nu se permite acest lucru. Diferența între tariful de transport și costul operațional este aco- perită, la stat, din bugetul local, însă la privat... Iar zona „gri” dispare.
Radu BORCESCU
radu.borcescu@ziuacargo.ro
februarie 2020 .............................................................................................................................................. 59
 ACTUALITATE
















































































   57   58   59   60   61