Page 32 - Revista ZIUA CARGO
P. 32

RAPORT IRU
Criza de șoferi
profesioniști se
agravează, în Europa
Sectorul transporturilor rutiere din Europa se confruntă cu o criză a șoferilor profesioniști, în creștere cu 13% anul acesta, de la 23%, în 2019, conform unui studiu efectuat de Uniunea Internațională a Transporturilor Rutiere (IRU).
  Polonia și România sunt două dintre țările cel mai puternic afectate, se arată în raportul IRU, efectuat în rândul companiilor de transport și logistică de talie mică și mijlocie, dintr-o serie de țări europene. În Polonia, lipsa șoferilor este, deja, de 22% și se așteaptă să urce cu 15 puncte procentuale. În România, situația este și mai severă: deficitul de șoferi este de 50% și se preconizează că va ajunge la 62%.
Absența femeilor exacerbează deficitul
Totodată, Polonia și România au cea mai redusă pondere a femeilor în rândul șoferilor profesioniști din Europa, respectiv 2%. Printre motivele care le descurajează se numără condițiile grele de muncă, lipsa unor locuri sigure de parcare și lungile perioade petrecute departe de casă.
Jan Buczek, președintele Asociației Transportatorilor Internaționali Rutieri din Polonia (ZMPD), a declarat: „Pentru a încuraja mai multe femei și tineri să aleagă această pro- fesie, este esențial să apară îmbunătățiri, care să garanteze condiții mai bune de muncă. De asemenea, este nevoie de o mai mare implicare a Statului, prin care tinerii să fie încurajați să devină șoferi profesioniști și să fie ajutați în privința costurilor ridicate, legate de pregătirea și calificarea profesională. În același timp, este necesară și schimbarea reglementărilor din domeniul transporturilor. Pentru aplicarea în practică a calificărilor dobândite, aceștia trebuie să aibă posibilitatea de a lucra. Din păcate, reglementările în vigoare le permit acest lucru abia după împlinirea vârstei de 21 de ani. Există, însă, riscul ca acești tineri să înceapă lucrul în alt domeniu, înainte de a ajunge la această vârstă, și să nu se mai întoarcă la această profesie.”
În Polonia, 11% dintre șoferii tineri au sub 25 ani, pe când, în România, vârsta medie a șoferilor este de 41 de ani. Deși aceste cifre se situează peste media europeană (7% dintre șoferii europeni au mai puțin de 25 de ani, iar vârsta medie a șoferilor profesioniști din Europa este de 45 de ani), sunt încă multe de făcut pentru a aduce ac- eastă profesie mai aproape de tineri.
România, afectată de rata ridicată a emigrării
România este puternic afectată de emigrație: în ultimii 10 ani, aproximativ 3,4 milioane de români au părăsit țara. Constantin Isac, președintele UNTRR, a declarat: „Există o serie de lucruri care pot fi întreprinse, pentru a atenua această îngrijorătoare și agravantă criză a conducătorilor
auto, inclusiv reconversia profesională a celor care și-au pierdut locul de muncă în alte sectoare de activitate, reducerea vârstei minime pentru șoferii profesioniști, de la 21 ani la 18 ani, și importul de forță de muncă calificată din afara UE”.
Soluții concrete
Printre acțiunile concrete și soluțiile propuse de IRU, se numără: reducerea și armonizarea vârstei minime ce- rute pentru a deveni șofer profesionist; dezvoltarea unei carte comune, alături de Consiliul European al Expeditorilor (ESC), în vederea îmbunătățirii tratamentului șoferilor și a locațiilor de livrare; realizarea și finanțarea mai multor locuri de parcare pentru camioane, mai bune și mai sigure.
IRU înregistrează, deja, progrese, prin atragerea a 60 de milioane de euro din fonduri europene pentru dezvol- tarea așa-numitelor SSTPA (Safe & Secure Truck Parking Areas), locuri sigure de parcare pentru camioane, și prin lansarea inițiativei Women in Transport Talks, în vederea atragerii mai multor femei în această profesie. În plus, IRU a încheiat o serie de parteneriate, inclusiv cu Organizația Internațională a Muncii (ILO) și cu Federația Europeană a Lucrătorilor din Transporturi-ETF (European Transport Workers Federation).
„Deși am înregistrat succese și am depus un volum important de muncă de pregătire, este, încă, nevoie urgen- tă de acțiuni suplimentare, inclusiv pe linia cooperării public- private, pentru a garanta că branșa noastră va continua să se dezvolte și să transporte bunuri și persoane, fiind însăși seva economiei globale”, a declarat secretarul general al IRU, Umberto de Pretto.
Magda SEVERIN
magda.severin@ziuacargo.ro
 GHID DE REDUCERE A COSTURILOR
32 .................................................................................................................................................. martie 2020














































































   30   31   32   33   34