Page 35 - Revista ZIUA CARGO
P. 35

    Luminița Ciorobea Ancuța Gagea Larisa Ciorbă
De ce periculoasă?
Din cauza riscurilor la care sunt expuși în fiecare zi șoferii – accidente sau hoții din parcări, care au împânzit Europa. „Am colege, prietene cărora le-au fost furate motorină sau paleți, în parcări. Este motivul pentru care eu nu aș pleca singură pe comunitate”, afirmă Ancuța, în același context.
Este și opinia Larisei, care susține că o femeie care lucrează pe comunitate ar trebui să evite să o facă sin- gură. „O spun din motive de siguranță, pentru că, în rest, știm cu toții că noi, femeile, nu ne dăm înapoi de la nimic din ceea ce înseamnă munca, mai ales doamnele aflate pe camion. Dar întâlnim multe provocări, zilnic, de la șoferi care șicanează în trafic, nefiind conștienți de pericolul la care se supun atât ei, cât și pe restul participanților la trafic, până la hoții care dau târcoale parcărilor. În ultima perioadă, am observat că se întâlnesc tot mai des furturi de motorină sau, pur și simplu, din remorcă. În plus, încă întâlnim în parcări persoane fără bun simț.”
Dar provocările nu se opresc aici, arată Luminița. „Este dificil atunci când trebuie să te desparți de familie și copii pentru o perioadă mai lungă de timp. Dacă nu ești stabil emoțional, nu poți practica această meserie. Știm cu toții că perioada sărbătorilor este critică pentru conducătorii auto profesioniști, mai ales atunci când îi găsesc prin par- cări sau pe drum, departe de casă. De aceea, am observat că tot mai mulți patroni preferă echipaje soț-soție. Trec, astfel, mai ușor peste sezoanele lungi pe comunitate.”
Provocări privind programul
Și programul de condus reprezintă o provocare, mai ales în condițiile actuale privind infrastructura parcărilor. „Munca în echipaj implică un program de condus de 21 de ore, mai mult noaptea, în timp ce pauza sau odihna zilnică înseamnă 9 ore, după acest program, fiind insuficientă”, este de părere Luminița. Iată motivele pentru care, din punctul său de vedere, este greu să te încadrezi într-un astfel de program. „Atunci când ai oprit motorul, după 21 de ore de muncă (echipaj), respectiv 15 ore (singur), cel puțin o oră îți trebuie pentru masă, o oră pentru a te spăla, pentru a face un duș, pe care nu-l găsești întotdeauna liber și trebuie să-ți aștepți rândul. După aceste 2 ore pierdute din pauza ta, trebuie să te trezești mai devreme cu cel puțin o oră, pentru igiena zilnică și verificarea camionului. Deci, mai rămân, aproximativ, 6 ore de somn. Așadar, repre- zentanții autorităților care au implementat aceste legi ar trebui să știe că 6 ore de somn sunt insuficiente pentru a începe un nou program de 21, respectiv 15 ore de lucru. Se pune preț pe odihna șoferului de TIR, dar nimeni nu face nimic în a mări repausul zilnic al șoferului. În schimb, ne mirăm de ce atâtea atacuri cerebrale, infarcturi sau alte probleme de sănătate.” În acest context, Luminița, care are, deja, în spate mulți ani de condus un camion, atrage atenția asupra faptului că șoferul de TIR nu trebuie stresat, atunci când are o cursă de efectuat, cu atât mai mult deranjat în
   Larisa:
„Vreau să încurajez orice femeie care se gândește, dar nu are curaj sau suport, să facă acest pas, să lupte pentru visul ei. Să fie conștientă că va fi mai mult în spatele volanului decât acasă, dar peisajele de poveste, pe care le va vedea pe drum, nu le va uita vreodată. De asemenea, va întâlni și dezastre ce te pot tulbura, dar de acolo trebuie doar sa învățăm. Așa că, dragelor, țineți bine de volan, puneți centura, păstrați distanță, odihniți-vă în pauze iar, în timpul liber, nu uitați să vă bucurați de viață. Când iubești ceea ce faci, nu mai e un job, e o pasiune!”
martie 2020 .................................................................................................................................................. 35
 GHID DE REDUCERE A COSTURILOR
























































































   33   34   35   36   37