Page 36 - Revista ZIUA CARGO
P. 36

   Luminița:
„Vreau să le transmit viitoarelor șoferițe de TIR să nu-și piardă curajul, speranța și ambiția, în cazul unor eșecuri la examene. Trebuie să lupte pentru obiectivul dorit! Motto-ul meu pentru ele este: DACĂ VREI, POȚI!”
 De ce o femeie la volan?
Larisa: „Companiile de transport sunt mai mult decât bucuroase, când vine vorba de femei în postura de șofer, pentru că demonstrează, în timp, dedicație, hotărâre, perspicacitate, curaj și sunt mult mai atente la volan și ambițioase în ceea ce privește munca lor și recunoașterea meritelor. Între o femeie și un bărbat la volan, poți găsi multe diferențe sau foarte puține, totul depinde de stilul de condus. Când lucrezi în echipaj, iar unul dintre cei doi are mai multă experiență, unul învață de la celălalt. Astfel, nu vor mai fi mari diferențe, în timp. Asta s-a întâmplat în cazul meu. Logodnicul meu are 10 ani de experiență în spatele volanului de TIR, eu doar un anișor și jumătate. Am învățat de la el tot ce știu, dar, dacă e să găsesc o mică diferență, este că e puțin mai agresiv în conducere în timp ce eu sunt mai prudentă.”
Ancuța: „Diferența dintre o șoferiță și un șofer... părerea mea strict personală este că, în caz de pericol (de exemplu hoți) bărbatul se poate proteja (apăra) altfel, putând depăși mai ușor aceste momente. În rest, femeile muncesc cot la cot cu partenerul de cabină.”
   pauzele lui. Trebuie să fie odihnit, lucid pentru a putea preveni situațiile din trafic.
Dacă șoferul nu este epuizat psihic, stresat, cu siguranță cursa va fi una eficientă.
Luminița: „Cursele bine planificate, menținerea unei colaborări bune șofer-dispecer, reușesc livrarea cu brio, în timp util. Niciodată un șofer nu pleacă dintr-o companie unde totul decurge normal și unde există înțelegere și colaborare!”
„Ar trebui înțeles: ceea ce arată calculatorul, nu se potrivește cu terenul. În trafic, poți întâlni diverse situații, de la accidente, blocaje, vreme nefavorabilă... iar, din cauza acestor factori, intervin întârzieri de curse. Suntem, totuși, oameni și trebuie să înțelegem că și șoferul are dreptul la o pauză de masă în 21, respectiv 15 ore. Iar această pauză se ia stând și nu în mers.”
Deficit de parcări sigure și dispeceri acizi, uneori
Și dacă ar fi doar atât! Apare o altă problemă: lipsa parcărilor. Doamnele aflate la volan afirmă că, după ora 19:00, este extrem de greu să mai găsești loc de parcare și cu atât mai mult una unde găsești restaurant și duș. Iar, în contextul unor parcări supraaglomerate, programul de condus nu poate ajunge la ultimul minut. Șoferul trebuie să se asigure privind parcarea cu o oră înainte, cel puțin, mai ales pentru că parcările iluminate, supravegheate video sau dotate cu toalete, sunt cu atât mai puțin accesibile.
„Toate aceste cauze coroborate, cu ceva «piper și sare» adăugate de dispeceri sau patroni, la care se adaugă dorul de casă și copii, declanșează, pentru șoferul profesionist, un stres enorm, care, în cele din urmă, generează demisii sau mai rău, alte tragedii...”, atrage atenția Luminița.
Sunt lucruri pe care dispecerul trebuie să le ia în calcul, chiar și atunci când este retribuit inclusiv în funcție de eficiență. „Cel puțin în Spania, unde lucrez eu, în cazul foarte multora dintre firmele unde am muncit, dispecerul primește, pe lângă salariu, un comision legat direct de activitatea sa. Este un lucru pe care mi l-au confirmat, inclusiv, dispeceri români angajați în firmele spaniole pentru care am lucrat. Acest comision, legat direct de numărul de kilometri parcurși, crește presiunea pusă pe șofer”, a explicat, la rândul său, Ancuța.
În același timp, clienții trebuie să fie conectați la realitate. „Un camion nu zboară, putem întârzia din cauza unui accident, sau chiar a drumurilor închise pentru lucrări. Iar, în acest context, înțelegerea și comunicarea asupra acestor lucruri ar face o mare diferență”, este mesajul transmis de Larisa reprezentanților clienților.
Și totuși...
Iar, în tot acest tăvălug căruia trebuie să îi facă față doamnele sau domnișoarele șofer, existența unui grup, unde ți se întinde o mână de ajutor, înseamnă foarte mult.
Larisa observă că, în condițiile în care numărul membrelor grupului Șoferițe de TIR este în creștere, doam- nele trimit poze încă de la începutul școlii de șoferi.
„Grupul s-a format ca o comunitate pentru doamnele care conduc mașini de tonaj, fiind conceput de colega noas- tră, Luminița, căreia mai târziu i s-a alăturat, în administrare, Ancuța și de curând, și eu. Am descoperit acest grup în perioada în care mă aflam în focul examenelor pentru categoriile C și E. Am găsit, aici, încă de la bun început, susținere, sfaturi, informații utile despre tot ceea ce înseamnă viața pe camion, care chiar m-au ajutat”, afirmă Larisa.
„Le încurajăm pe toate cele care vor să înceapă această meserie și le așteptăm în grupul Șoferițe de TIR, unde vor găsi informații, îndrumări, diverse teme și unde pot fi încurajate. Împreună cu Luminița și Larisa (care, chiar dacă este de foarte puțin timp în acest grup și ne ajută în ad- ministrarea lui, se descurcă de minune) le putem fi de folos”, a concluzionat Ancuța.
Meda IORDAN
meda.iordan@ziuacargo.ro
 36 .................................................................................................................................................. martie 2020
GHID DE REDUCERE A COSTURILOR












































































   34   35   36   37   38