Page 64 - Revista ZIUA CARGO
P. 64

   Evenimentul ZIUA CARGO dedicat transportului de călători, ce urma să se desfășoare în luna martie, a fost reprogramat pentru perioada 10-11 iunie 2020.
                              Sub semnul carantinei
Apariția coronavirus a dat peste cap toate calculele legate de anul 2020. Și mai rău... nu avem încă un scenariu care să ofere o imagine credibilă asupra evoluției viitoare.
U n virus nou, capabil să se transmită, rapid, pentru a acoperi tot globul pare mai degrabă scenariul unui film apocaliptic, iar, în viața reală și, mai ales, în lumea afacerilor, a te pregăti pentru așa ceva pare pierdere de vreme și de resurse.
Însă...
Primul afectat a fost transportul de
turiști în Comunitate. Un segment în plină dezvoltare, care a prins contur în ultimii ani. Operatorii români au rea- lizat investiții importante – autocare noi și la un nivel de confort ridicat – iar, acum, planurile sunt date peste cap. Grupurile de turiști chinezi sunt primele care au anulat cursele și nu este clar ce se întâmplă cu turiștii din alte țări. Oricum, ținte turistice importante sunt afectate de noul virus. Totuși, anul nu va fi complet ratat dacă, măcar spre finalul primăverii, lucrurile intră în normal. La acea perioadă, și numărul turiștilor ar trebui să fie mult mai mare.
Internațional, cele mai mari pierderi
Pe transportul internațional regulat, pe lângă recent anunțata „blocare” a Italiei, se vehiculează scăderi dramati- ce. Sunt firme care vorbesc de o redu- ce a numărului de călători cu 80% față de perioada similară a anului trecut. La interjudețean, procentul nu este cu mult mai mic. În ceea ce privește cursele ocazionale... Și aici sunt raportate scă- deri importante, de peste 50%.
Inclusiv închiderea școlilor afec- tează semnificativ transportul județean. Discutăm de pierderi atât de mari, încât multe firme sunt în imposibilitatea de a le putea gestiona, pe perioade
medii. Chiar și două luni de zile ar pu- tea fi prea mult.
Înghețarea contractelor de leasing și a tuturor creditelor, reducerea acti- vității la maxim și, chiar, găsirea unor formule de reducerea a costurilor sala- riale sunt aspecte luate în calcul. Ar putea, oare, statul să se implice, la rândul său? De exemplu, o scutire la plata taxelor și impozitelor aferente salariilor șoferilor ar putea ameliora semnificativ situația.
O altă problemă pe care transpor- tatorii trebuie să o gestioneze este le- gată de șoferii întorși din curse, care intră în perioada de izolare de 14 zile.
Ordonanța 51, abrogată
Transportul județean a mai primit o lovitură puternică și din partea Par- lamentului. Camera deputaților a abro- gat Ordonanța 51 și, astfel, programe- le de transport județean sunt „în aer”.
De ce s-a întâmplat asta? Nu erau, oare, firmele de transport destul de afectate de criza coronavirus? Viteza cu care s-a trecut la votul în plen și numărul mare de parlamentari care au votat pentru abrogare stârnește multă îngrijorare. Oare statul român (prin reprezentanții săi) a decis renun- țarea la transportul privat județean? Este neclar, în acest moment, ce se va întâmpla pe acest segment de transport și când. Putem să ne aștep- tăm la abordări diferite, de la județ la județ.
Și poate ar trebui să ne mai aple- căm și asupra unui alt aspect, legat de respect și considerație. Care este imaginea operatorilor de transport județean, dacă, într-unul dintre cele mai dificile momente posibile, autori-
tățile decid să le aplice o lovitură atât de cruntă? Și ce s-a întâmplat în ulti- mul an, astfel încât abordarea să se schimbe cu 180 de grade – de la pre- lungire în condițiile solicitate de trans- portatori, la o resetare totală?
Investițiile continuă,
la nivel local
Transportul urban este singurul care continuă (puțin afectat) dezvol- tarea. Planurile de investiții sunt foarte ambițioase și nu este vorba doar de înnoirea flotei și trecerea la transportul electric. Își fac simțită prezența, tot mai mult, soluții moderne de IT&C cu impact asupra managementului, dar și a calității serviciului, așa cum este el perceput de către călători. Totodată, ieșirea către localitățile limitrofe pare o direcție tot mai bine conturată. Și merită să mai amintim ceva – trans- portul urban nu este în exclusivitate operat de către societăți de stat. Astăzi, avem, în România (este ade- vărat foarte puține), firme private care realizează transport public local, iar acestea au demonstrat că pot oferi calitate și, totodată, colaborarea cu autoritățile locale este una funcțională.
Faptul că, pe acest segment, lu- crurile merg mai bine, ne-a determinat ca, din punct de vedere al concursului Romanian Passenger Transport Company of the Year, în revista lunii martie să ne concentrăm pe firmele finaliste pe zona transportului urban, urmând ca, în numărul următor, să prezentăm firmele finaliste pe zona transportului național.
Radu BORCESCU
radu.borcescu@ziuacargo.ro
  64 .................................................................................................................................................. martie 2020
PIAȚĂ ȘI COMPANII









































































   62   63   64   65   66