Page 66 - Revista ZIUA CARGO
P. 66

    George Mihai Cornea, director general RATBV:
„Prin înnoirea flotei și realizarea trecerii de la Euro 2 și 3 la Euro 6, am redus cu 50% emisiile parcului nostru. În continuare, este nevoie să facem schimbări, iar cele 133 de autobuze noi, cu emisii zero, vor asigura 80% din transportul în interiorul Municipiului Brașov, urmând ca restul flotei să opereze în zona metropolitană.”
                             RATBV
Drumul către
emisii zero
De mulți ani, transportul local în Municipiul Brașov a intrat într-un puternic proces de modernizare, iar, acum, s-a ajuns la etapa „electrică”.
RATBV operează, deja, la ora actuală, cu o flotă nouă în pro- porție de 70% – practic, sunt 111 autobuze diesel Euro 6 (cel mai vechi are 2 ani).
„Acum trei ani, am avut o strategie – am gândit că fondurile pentru vehi- cule cu emisii zero, autobuze electrice și troleibuze vor întârzia. În plus, în următorii 5-10 ani, coloana vertebrală a transportului va fi asigurată tot de autobuzele diesel și, în paralel, vom derula proiectele «electrice»”, a arătat George Mihai Cornea, director general RATBV.
133 de autovehicule electrice
RATBV va primi, începând cu acest an, 133 de autovehicule elec- trice, pe șase axe de finanțare (fonduri europene) – autobuze electrice și troleibuze.
Primele 32 de autobuze electrice și 26 de troleibuze vor intra în exploa- tare în luna aprilie a acestui an. Finan- țările sunt accesate de către Primăria Brașov, cu suportul tehnic al RATBV.
„În ceea ce privește troleibuzele, am mers pe o combinație între trolei- buz și autobuz electric. Practic, ele se încarcă de pe rețeaua de contact a troleibuzelor (parcurg zona unde este rețea), iar, atunci când parcurg părți de traseu neacoperite de rețea (centrul orașului), se decaptează, prin apăsa- rea unui buton. Au autonomie de până la 5 km și, apoi, se recaptează în dreptul unor jgheaburi de ghidare au- tomate. Practic, șoferul rămâne în per-
manență la volan, iar recaptarea du- rează 17 secunde”, a precizat George Cornea.
Aceste troleibuze vor opera pe tra- see care au între 3 și 4,1 km – zone fără rețea electrică. RATBV va fi primul operator, la nivel național, care utili- zează această soluție.
Troleibuzele sunt în configurația de 18 m, iar autobuzele electrice vor avea 12 m și oferă o autonomie de 200 km.
„În total, vor fi 80 de autobuze elec- trice și, totodată, am depus un proiect pe fonduri europene pentru un garaj nou (contractul de finanțare a fost semnat în luna februarie). Va avea o suprafață de 37.000 mp, fiind proiectat pentru 120 de autobuze electrice, la o valoare a investiției de 14,1 milioane de euro”, a completat George Cornea.
Practic, va fi o hală foarte mare, deoarece totul trebuie să fie în interior, pentru menținerea unei temperaturi constante. Pe lângă zona pentru în- cărcarea autobuzelor, hala va include zone de reparații și vopsitorie.
„Încărcarea autobuzelor se va rea- liza noaptea și vom avea de aseme- nea două zone de încărcare rapidă, pentru situații neprevăzute. În plus, vor exista alte 11 stații de încărcare rapidă în diferite puncte din Brașov (la capete de linie). Autobuzele se vor conecta cu ajutorul unui pantograf”, a explicat directorul general RATBV.
Încărcarea la stațiile rapide va fi de 15 minute, timp în care autobuzul va primi autonomie pentru aproximativ 50 km.
Încărcarea lentă, pe timpul nopții, este preferabilă pentru protejarea ba-
teriilor, durata unei încărcări complete fiind între 5 și 7 ore.
La nivelul halei, va exista un nou punct de transformare ce va avea o capacitate de 8 MW.
Pentru realizarea branșamentelor și a punctelor de transformare ale celor 11 stații de încărcare rapidă, es- timarea costurilor/investiției este de 20 de milioane de lei.
„Costurile privind consumul de electricitate sunt estimate la o treime din ceea ce am plăti pentru motorină, dacă am utiliza autobuze echivalente
  66 .................................................................................................................................................. martie 2020
PIAȚĂ ȘI COMPANII









































































   64   65   66   67   68