Page 10 - Revista ZIUA CARGO
P. 10

Intervenția statului
pentru menținerea
sănătății companiilor,
în vremea pandemiei
Măsuri severe de izolare socială au fost dispuse de autorități, întrucât pandemia COVID-19 reprezintă o amenințare serioasă pentru sănătatea publică.
   A ceste acțiuni, menite să salve- ze vieți, pot, însă, încetini sau chiar închide afaceri. O rea- litate dură pe care orice antreprenor, inclusiv cei din sectorul transporturilor
rutiere, trebuie să o înfrunte. Restricționarea circulației publice
a avut impact direct asupra activității de transport de persoane. În egală măsură, limitarea activității a nume- roase unități de producție a afectat și serviciile suport. Pe de altă parte, nici transportul de marfă nu a dobândit imunitate la consecințele pandemiei. Au fost dispuse măsuri pentru fluidi- zarea transportului, pentru asigurarea liberei circulații, în vederea menținerii lanțului de aprovizionare, însă s-au emis și dispoziții care pot provoca blo- caje la nivel organizațional, un exem- plu, în acest sens, fiind carantina pentru șoferii întorși din străinătate. Mai mult, asigurarea capitalului de lucru poate deveni dificilă chiar și pen- tru operatorii de transport care își continuă activitatea.
Greutățile cu care se confruntă partenerii contractuali, precum și lipsa pârghiilor pentru constrângerea la plată a datornicilor, în contextul unui sistem judiciar total paralizat, nu rămân fără impact asupra fluxului de numerar.
Atunci când imprevizibilitatea re- prezintă cuvântul de ordine, chiar și organizarea activității curente se trans- formă într-o sarcină complicată. E, însă, și mai dificil să ne gândim la planuri de viitor, cât timp nu știm exact cu ce ne confruntăm – în plan econo- mic – dar, mai ales, cât va dura bătălia. În momentele în care previzibilă apare numai diminuarea cifrei de afaceri, este important să știm ce sprijin ne oferă statul și ce am putea să-i (mai) cerem.
Ariana Pantea
scade din impozitul datorat, înainte de plată. De asemenea, se menține dreptul la bonificație pentru plata anti- cipată a impozitelor locale, inclusiv a celor datorate pentru vehicule, dacă acestea se achită până la 30 iunie 2020, cel târziu. Suspendarea de către organul fiscal a executărilor silite prin poprire, precum și prorogarea unor termene pentru restructurarea datori- ilor fiscale mai vechi sunt alte măsuri cu caracter fiscal care ajută la direcțio- narea lichidităților către scopuri co- merciale și susținerea capitalului de lucru.
Credit
și leasing
Ridicarea presiunii datoriilor fiscale a fost urmată și de alte măsuri menite să sisteze indisponibilizarea soldului din conturile bancare, în cazul socie- tăților în dificultate (OUG 37/2020). În acest sens, cu o ușoară întârziere, a fost aprobată opțiunea suspendării, la cerere, a plății ratelor de credit pe o perioadă de cel mult 9 luni. Poate și mai importantă pentru sectorul trans- porturilor este, însă, opțiunea amânării ratelor de leasing datorate până la finele anului, cu atât mai mult cu cât deschiderea societăților de leasing la negocieri nu s-a manifestat cu aceeași promptitudine ca în cazul băncilor, înainte de instituirea acestei măsuri. Dobânda datorată pe perioada sus- pendării se capitalizează, principalul de plată fiind, astfel, majorat. Este bine de știut și că restanțele înregis- trate la data de 16 martie 2020 nu intră sub incidența acestei facilități și vor trebui achitate.
Pentru accesarea măsurilor de suspendare la plată a ratelor de credit și leasing, dovada afectării negative a lichidităților se face prin certificatul pentru situații de urgență (CSU) emis de Ministerul Economiei (OUG 30 și 33/2020 și Ordinul MMEMA 791/2020).
PIAȚĂ ȘI COMPANII
Măsuri pentru salvarea lichidităților
Cum era de așteptat, inclusiv cadrul legal privind măsurile de sprijin ale statului se adaptează, din mers, la noua realitate, unele din remediile adoptate având, deocamdată, aplica- bilitate limitată în practică.
Printre facilitățile fiscale aprobate (prin OUG 29/2020 și OUG 33/2020), amânarea plății obligațiilor fiscale sca- dente după 21 martie 2020 reprezintă o opțiune reglementată de legiuitor in- direct, prin scutirea de la plata dobân- zilor și penalităților, pe perioada stării de urgență și încă 30 de zile de la în- cetarea acesteia. Măsura este bene- fică operatorilor care se confruntă, de- ja, cu scăderea lichidităților. În schimb, pentru contribuabilii care și-au menți- nut capacitatea financiară de plată, se acordă reduceri din impozitul pe profit/venit datorat pe trimestrul I, dacă plata intervine până la scadență, res- pectiv, până la 25 aprilie 2020. Redu- cerea se calculează de contribuabil, în proporție de 5% sau 10%, în funcție de dimensiunea întreprinderii, și se
10 .................................................................................................................................................... aprilie 2020














































































   8   9   10   11   12