Page 15 - Revista ZIUA CARGO
P. 15

   „Vest-europenii vor merge pe același drum, de a ne vâna șoferii, în ciuda faptului că est-europenii au contribuit, în această perioadă, la menținerea în funcțiune a lanțurilor de distribuție, demonstrând importanța pe care o au pe piața occidentală.”
Am colegi care veneau din Polonia spre Suceava și respectarea traseului indicat însemna un ocol de 300 km. Unii au trecut granița prin Petea, alții au fost blocați... Totodată, traseele de tranzit din România au fost prost gândite.
Cum a decurs dialogul cu autoritățile și între transportatori?
Dialogul cu Ministerul Transportu-
rilor, pe grupul unde sunt prezente asociațiile patronale, a fost extraordi- nar.
De multă vreme nu am mai văzut așa ceva. Reprezentanții MT au răs- puns rapid solicitărilor noastre, uneori chiar și la ore târzii, în noapte. Am fost impresionat să văd această mobi- lizare din partea autorităților.
O comunicare foarte bună a fost menținută și între transportatori, pe diferite grupuri, iar asta a ajutat mult. Astăzi, transportatorii sunt îngrijorați de lipsa de predictibilitate. Se vorbește despre criză, despre șomaj tehnic, facilități fiscale...
Estimez că 30% din flota românească de camioane mai este utilizată și, de la zi la zi, acest procent scade.
Situația incertă privind măsurile de autoizolare/carantină pentru șoferi creează multe probleme?
Suntem singura țară din Europa,
care, prin ambiguitatea unei ordonan- țe, am creat dificultăți majore transpor- tul de marfă. Practic, Ordonanța 4 a pus familiile șoferilor într-o situație in- certă. În plus, sunt șoferi care au înce- put să fie amenințați de primari, DSP, poliție, șeful de post că vor fi plasați în carantină, dacă ies din autoizolare.
De exemplu, la propria firmă, în acest moment, avem nevoie de autou- tilitare pentru transporturi umanitare (vehicule de 3,5 tone) și, din 20 de mașini, nu am niciuna disponibilă. Toa- te sunt la șoferi care sunt în autoizo- lare, cu toate că nu prezintă simptome.
Avem cazuri în care șoferii fără simptome sunt trași pe dreapta și sunt plasați în carantină, împreună cu camionul.
Nu sunt expert în probleme medi- cale, dar pare o mare aberație să pui
în aceeași cameră doi șoferi de la firme diferite, în loc să îi lași să meargă acasă. Și asta pentru că așa a hotărât un angajat al DSP, chiar dacă șoferii sunt exceptați de la aceste măsuri și Ministe- rul Transporturilor ne asigură de acest aspect. Inclusiv premierul a făcut decla- rații în acest sens, însă, în teritoriu, fie- care aplică ordonanța în mod diferit.
DSP aplică legea așa cum dorește. Sunt șoferi lăsați să meargă acasă și alții trimiși la carantină, fără nicio explicație.
Discutăm de interpretări greșite ale ordonanțelor și totul pleacă de la intrarea în țară. DSP-urile din vestul țării, Arad, Bihor, Satu Mare, fac înre- gistrările inițiale și acestea sunt transmise către DSP-urile din județele de domiciliu ale șoferilor, care aplică măsurile așa cum le specifică cei de la intrarea în țară. Dacă, inițial, s-a bi- fat căsuța cu carantina, cum ajunge acasă, șoferul este plasat în carantină.
Cum vedeți în continuare
evoluția situației?
Trăim într-o mare impredictibilitate. La început, nu îmi făceam griji – este un virus care va trece. Însă, atunci când au început să se închidă fabricile, am conștientizat gravitatea situației. Acum, lucrurile se schimbă, de la o zi la alta. Mă îngrozește inclusiv faptul că finanța- torii îți propun să îți prelungești ratele.
Totuși, este încurajator să vezi reacțiile de solidaritate ale oamenilor. De exemplu, cunosc șoferi care au spus că suntem împreună și la bine și la rău și, înțelegând situația pe care o traversăm, și-au arătat disponibili- tatea de a merge și pe bani mai puțini, pentru a ține lucrurile în mișcare. Și eu, la firmă, am avut asemenea șoferi. Sunt îngrijorați și nu știu ce se va în- tâmpla. Le-am spus să stea calmi și, pentru moment, să meargă acasă, pentru că transportul va reporni.
Cei care au un bun dialog cu șoferii vor putea reporni mai repede activitatea, când situația se va debloca.
Ce credeți că ar trebui să
facă transportatorii?
Să nu intre în panică și să se gân- dească la momentul în care va reînce- pe treaba. Să înceapă să își facă stra- tegii, pentru că piața nu va mai fi cum a fost până acum. Se va vorbi de perioada de dinainte de pandemie și de cea de după. Vom porni de la zero și piața nu își va reveni în aceeași for- mă. Va fi o regândire a producției, a logisticii, a modelelor de business. Va exista frica de consum, frica de cola- borare, frica de a pierde... Revenirea va dura foarte mult.
Cei care, încă, mai lucrează, în aceste zile, să fie foarte atenți la clienți și la încasări, pentru că sunt, deja, probleme.
Mulți clienți întârzie intenționat plă- țile, chiar dacă au lichidități, pentru că vor să vadă ce se întâmplă. Discutăm de facturi din ianuarie și februarie. Evi- dent, și clienții trec prin momente dificile.
Șomajul tehnic
reprezintă o opțiune corectă pentru transportatorii care reduc activitatea?
La ce a apărut până acum în legis- lație, nu cred că transportatorii pot să riște cu șomajul tehnic. Mai degrabă, pot trimite angajații direct în șomaj normal. Mai ales că, la acest moment, nu știm când se va debloca situația. În această perioadă, cel mai sănătos este să te bazezi pe propriile forțe, pe capitalul acumulat.
Am mulți șoferi la firmă și îmi fac griji pentru ei, în primul rând, însă nu putem plăti salarii, atâta vreme cât ac- tivitatea este blocată.
O altă posibilă capcană pentru cei care încă țin camioanele pe șosea este legată de scăderea kilometrilor parcurși pe plin. Relaxarea prevede- rilor Regulamentului 561 compensea- ză, în mică măsură, pierderile venite din bulversarea lanțului logistic. Înainte de a opri activitatea de tot, kilometrii parcurși scăzuseră la 20% față de media obișnuită, de la 14.000 km, la sub 3.000. Iar situația se degradează, de la zi la zi. Acum câteva săptămâni, găseam importuri cu tarife foarte bune pe burse. Acum, nu mai este nimic.
De asemenea, având în vedere scăderea prețurilor la carburanți, exis- tă solicitări ale unor clienți pentru scă- derea tarifelor. Se speculează mo- mentul.
Radu BORCESCU
radu.borcescu@ziuacargo.ro
  În ciuda situației grele, mulți transportatori au decis să ajute. Membrii ATMB au donat sume importante de bani, pentru a ajuta cea mai afectată regiune din țară, ținta principală fiind spitalul din Suceava.
aprilie 2020 .................................................................................................................................................. 15
 ACTUALITATE





























































   13   14   15   16   17