Page 14 - Revista ZIUA CARGO
P. 14

   Alin Crețu, președinte ATMB:
„Un șofer în izolare, altul în carantină... Nu există nicio noimă. Suntem într-un haos total. Te culci într-o seară mai devreme și, dimineață, te trezești cu două ordonanțe care îți îngrădesc libertatea.”
30% din transportul de
marfă mai funcționează
Transportul rutier de marfă a traversat, în ultimele săptămâni,
o adevărată odisee, în care șoferi, dispeceri, manageri și patroni au înfruntat granițele blocate (din când în când), autoizolarea/carantina (deciziile arbitrare ale autorităților), ordonanțele neclare, fabricile închise și, nu în ultimul rând, propriile temeri. Iar, atunci când nimic nu părea să mai meargă normal... ceva a funcționat! Dialogul între jucătorii din piață, în încercarea lor de a găsi, împreună, soluții pentru a ține camioanele în mișcare. Am discutat despre istoria ultimelor săptămâni cu Alin Crețu, președinte ATM Bucovina, vicepreședinte FORT și proprietar al AC Mobile, una dintre firmele mari de transport din România.
 ZIUA CARGO: Cum ați resimțit schimbările abrupte din ultima perioadă?
Alin Crețu: Primul val a fost cel legat de șoferii care s-au speriat de situația din Italia și Spania și au venit acasă. Totuși, aceștia au reprezentat un procent foarte mic. Apoi, al doilea val a fost când șoferii au refuzat să meargă în unele țări, declarate zone roșii. Iar al treilea val a fost atunci când am realizat că stau cu mașinile prin parcări degeaba și nu mai sunt fabrici pentru care să lucrăm.
Un șoc puternic a fost resimțit de șoferi atunci când tot mai multe locuri s-au închis și nu au mai găsit maga- zine, pentru a cumpăra alimente. Mai mult decât atât, nu au mai avut acces la toalete și dușuri. În aceste condiții, un nou val de șoferi și-a dorit să revină în țară.
Iar apoi... Primele fabrici care au închis activitatea au fost cele din in- dustria auto. Astăzi, majoritatea sunt închise și afectează major firmele de transport.
Și, având în vedere situația, este de așteptat ca redeschiderea acestor fabrici să se amâne. Incertitudinea
este totală – nu am primit nicio infor- mație de la clienți. Practic, singurele informații sunt cele prezentate în presă.
În aceste condiții, la propria firmă, doar transporturile umanitare mai merg. În rest, am oprit activitatea de transport, pentru că fabricile auto s-au închis, în Europa, și am realizat că nu pot să acopăr costurile operaționale cu doi șoferi pe camion.
Țineam camioanele câte o săptă- mână în parcare și au început să intre în panică și șoferii.
Traversarea
granițelor
a reprezentat
marea provocare?
Măsurile luate la trecerea puncte-
lor de frontieră au fost, în general, comunicate, însă aproape niciuna nu a fost respectată. Inițial, problemele au apărut la granițele dintre Italia și Slo- venia și la toate granițele Ungariei.
Transportatorii români au avut probleme la toate frontierele ungurești. Controale au fost peste tot, însă Ungaria a creat blocaje.
Coloane foarte mari au fost la tre- cerea dinspre Austria în Ungaria (la un moment dat, coada a ajuns să se întin- dă de la Nickelsdorf până la Viena) și la intrarea dinspre Slovacia spre Polonia. S-a stat și două zile.
Acum, nu mai sunt blocaje atât de mari, dar și traficul s-a restrâns foarte mult.
În Ungaria, nu s-a respectat nimic din ceea ce au anunțat ca trasee de tranzit și, în primul rând, autoritățile maghiare nu le-au respectat. Atunci când ai stabilit un traseu cu intrarea în țară la Nădlac, dar, în același timp, permiți intrarea camioanelor pe la Petea, este evident că încurajezi ne- respectarea traseelor. Și asta s-a în- tâmplat.
 14 .................................................................................................................................................... aprilie 2020
ACTUALITATE









































































   12   13   14   15   16