Page 48 - Revista ZIUA CARGO
P. 48

AERONAVE MODIFICATE, TARIFE GREU DE ESTIMAT, TERMENE DE PLATĂ ÎN CREȘTERE
O realitate diferită
La auzul veștilor că, în China, încep să se închidă spitalele construite special pentru cei infectați cu COVID-19 și că progresia îmbolnăvirilor se reduce de la o zi la alta, cu toții am sperat că situația este sub control și problema în curs de rezolvare.
  Din păcate, în perioada care a urmat, lucrurile s-au înrăutățit, într-un ritm accelerat, în toate celelalte zone ale globului și un pericol care era la mii de kilometri depărtare a devenit o amenințare imediată pen- tru noi, cei din Europa, cele două Americi, Africa și Oceania. Au urmat și sunt dispuse și în acest moment măsuri diferite de la o țară la alta, res- tricții de circulație, modificarea progra- mului magazinelor, mallurilor, anulare de curse aeriene.
Din fericire, pentru noi, cei din in- dustria de specific, transportul de măr- furi, în pofida riscurilor asociate, în această perioadă, rămâne un element vital în păstrarea la un nivel funcțional a economiilor de stat, aprovizionarea cu bunuri de larg consum sau echi- pamente medicale, atât de necesare, în această perioadă.
Dezavantaje și riscuri
Există, însă, și câteva dezavanta- je, riscuri sau neajunsuri aferente acestei posturi: șoferi care pleacă la drum fără să știe ce vor întâlni pe tra- seu, sau dacă vor putea tranzita anu- mite țări, cozi infernale la punctele de frontieră, schimbări de rută dictate de autorități și, să nu uităm, posibilitatea reală de a te infecta pe traseu.
Evident, toate aceste aspecte afectează timpul de tranzit, devenit, acum, o estimare extrem de incertă, disponibilitatea șoferilor de a pleca în cursă, costurile curente și permanenta posibilitate de a nu mai putea duce transportul la bun sfârșit.
În ceea ce privește transportul ae- rian, zborurile de pasageri sunt inter- zise, în majoritatea țărilor, operează doar avioanele în regim cargo. Există inclusiv companii ce deserveau trans- portul de pasageri, dar care și-au mo- dificat aeronavele pentru a transporta numai marfă. Și, dacă, la început, aminteam de revirimentul Chinei, acest lucru are un impact enorm asu- pra prețurilor privind transportul aerian din China către Europa.
Creșterile de tarife sunt, uneori, și de 7 ori față de prețul „normal”, evident, fluctuația este de la zi la zi și întotdeauna în sensul majorării.
Un alt aspect care merită menționat este că foarte multe companii mari de producție din domeniul industriei auto și nu numai și-au anunțat diminuarea producției sau închiderea completă a fabricilor (sunt exemple inclusiv în România). Din păcate, aceste sistări de
Florin Cârmaciu
 LOGISTICĂ
 48 .................................................................................................................................................... aprilie 2020
producție, chiar și pe termen scurt, afec- tează multe alte companii, furnizorii de bunuri sau de servicii pentru acești pro- ducători și, mergând mai departe, efectul asupra industriei de transport este unul major – mai puține comenzi, preturi mai mici, termene de plată extinse.
Legat de termenele de plată, evi- dent, și aici efectul este unul în lanț, clienții solicită un termen de plată extins sau, dimpotrivă, anunță că nu mai pot face plăți pentru o anumită perioadă de timp – implicit și furnizorii de transport vor avea de suferit.
Viitorul... o cu totul altă discuție
Având tabloul de mai sus, ne aș- teaptă o perioadă cu foarte multe necunoscute (economice, financiare, operaționale), incertitudini, dezamăgiri și sacrificii. Se spune că vor fi adevă- rați campioni cei care vor trece peste aceasta perioadă. Din păcate, încă mai este destul de mult până ne vom putea relua activitatea în regim nor- mal. Cât va mai dura, apoi, ca econo- miile să își revină la normal... este cu totul și cu totul altă discuție.
Florin CÂRMACIU
director vânzări Dream Cargo Services florin.carmaciu@dreamcargo.ro















































































   46   47   48   49   50