Page 47 - Revista ZIUA CARGO
P. 47

  produse cheie. Nu au vizibilitate sufi- cientă asupra întregului supply chain, pentru a identifica riscurile. Un feno- men care s-a înregistrat în această perioadă este acela al retragerilor de camioane din Europa, pe fondul res- tricțiilor de trafic. Companiile de trans- port care s-au bazat exclusiv pe trans- portul intracomunitar, au, în acest moment, zeci de camioane în parcare.
Companiile care se aprovizionau exclusiv din China, în această perioa- dă, au înregistrat o sincopă în aprovi- zionare, mai ales în cazul unor surse unice. Nu au putut să dea dovadă de agilitate și să reconfigureze comenzile pe alte surse.
De asemenea, în dificultate se gă- sesc cei care nu au sisteme informa- tice suficient de avansate pentru a gestiona, în mod inteligent, stocurile și a urmări evoluția acestora în timp. După cum aminteam și mai sus, com- paniile care nu au implementate sis- teme de previzionare și planificare se găsesc în situații dificile.
Acestora li se adaugă firmele din marile centre comerciale și din zonele aglomerate, care au fost închise prin reglementări și care intră în zona forței majore, fără alt debușeu decât vânza- rea online. Și în acest caz, dacă s-a investit strategic în dezvoltarea plat- formelor de vânzare, impactul a putut fi atenuat, într-o mai mare sau mai mică măsură.
În perioadele în care există stări de urgență, pe durata unei crize precum cea provocată de COVID-19, se identifică activitățile esențiale, care nu trebuie oprite pentru nevoile primare ale populației (sanitare, alimentație, igienă).
Cum, la nivel European și nici mă- car la nivel național, nu sunt clar defi- nite aceste activități esențiale, la nivelul Board-ului ARILOG s-au identificat, din perspectivă logistică, aceste activități, care sunt prezentate mai jos:
a) Producția de materii prime, am- balaje și produse finite
b) Serviciile de transport (rutier, feroviar, aerian, naval) materii prime, ambalaje și produse finite
c) Serviciile conexe serviciilor de transport (organizare, vămuire, mani- pulare)
d) Serviciile de închiriere, manipu- lare, igienizare și reparare ambalaje de transport
e) Serviciile logistice de depozi- tare, recepție și etichetare marfă și pregătire comenzi
f) Serviciile de reparații mijloace de transport și echipamente de ma- nipulat marfă
g) Serviciile de curierat
Adriana Pălășan
h) Serviciile de curățenie și igieni- zare mijloace de transport și spatii de depozitare.
Aceste servicii susțin orice trafic de mărfuri și este extrem de important ca ele să funcționeze în cele mai bune condiții și să nu aibă sincope în livra- rea bunurilor.
Ce ne-a învățat această criză?
Din perspectiva forței de muncă:
• Educați angajații asupra simpto- melor și prevenirii COVID-19 și, în general, asupra altor riscuri potențiale
• O mai bună disciplină în relația cu ceilalți și respectarea regulilor im- puse de companie și autorități
• Obligativitatea existenței unor planuri de succesiune extinse pentru managementul superior
• Instaurarea metodelor de lucru flexibil în activitatea curentă
• Îmbunătățirea atenției asupra pla- nificării forței de muncă. Dezvoltarea de soluții pentru creșterea agilității în cazul unui absenteism crescut
• Realizarea de investiții în sisteme informatice și hardware care să cores- pundă și desfășurarea activității la dis- tanță.
Din perspectiva furnizorilor:
• Faceți cu atenție un audit și o a- naliză a riscului furnizorilor de nivel 1 • Asigurați-vă că utilizați în mod constant surse alternative de aprovi-
zionare
• Realizați integrarea sistemelor și vizibilitate cât mai extinsă în supply chain (amonte și aval)
• Realizați planuri de contingență pentru eventualele închideri ale fabri- cilor furnizorilor.
Din perspectiva operațiunilor interne:
• Stabiliți politici clare de stoc și sisteme inteligente de monitorizare în timp real
• Realizați planuri de contingență pentru eventualele închideri ale fabri- cii/lor proprii
• Realizați planuri alternative pen- tru logistica de distribuție și securizați capacitățile de producție, depozitare și transport
• Dezvoltați o organizare agilă pen- tru producția/distribuția proprie
• Investiți în sisteme de previzio- nare și planificare a producției
• Stabiliți strategii de management al stocurilor.
Lanțurile de aprovizionare au de- venit extrem de sofisticate și vitale pen- tru competitivitatea multor companii.
Natura de rețea a lanțurilor de distribuție și globalizarea lor le face să fie din ce în ce mai vulnerabile la o serie de riscuri, absorbind întârzieri și perturbări.
Chiar dacă sunt zeci de ani de când se lucrează la optimizarea lanțurilor de aprovizionare, pentru a minimiza cos- turile, COVID-19 va demonstra câte companii pot să nu fie vulnerabile la șocurile globale, prin relațiile lor în lanțul de aprovizionare.
Din fericire, apar noi tehnologii apli- cabile la nivel de supply chain, care pot îmbunătăți vizibilitatea și agilitatea aces- tuia, fără costuri administrative suplimen- tare asociate gestionării riscurilor.
Modelul tradițional al lanțului de a- provizionare liniară se transformă în re- țele de aprovizionare digitală (DSN-uri) – în care silozurile funcționale dispar și organizațiile se conectează la rețeaua lor completă de aprovizionare, pentru a permite vizibilitatea, colaborarea, agili- tatea și optimizarea de la capăt la capăt.
Să nu uităm că tehnologiile avan- sate, cum ar fi Internet of Things, in- teligența artificială, robotica și 5G sau DSN-urile sunt concepute pentru a anticipa și a face față provocărilor vii- toare, indiferent de natura riscului (em- bargouri, războaie comerciale, fali- mente, pandemii etc.).
Adriana PĂLĂȘAN
managing partner Supply Chain Management Center și președinte ARILOG
aprilie 2020 .................................................................................................................................................. 47
 LOGISTICĂ





















































   45   46   47   48   49