Page 46 - Revista ZIUA CARGO
P. 46

O reinventare
a proceselor
în supply chain
COVID-19 reușește ceea ce nu s-a reușit, ani de-a rândul, să se realizeze, din cauza inerției și a comodității. Dacă nu e criză, nu se schimbă lucrurile. În situația actuală, companiile și, chiar, industrii întregi sunt forțate să își regândească și să își remodeleze lanțul de aprovizionare.
  LOGISTICĂ
Realizarea cea mai mare a a- cestei perioade este creșterea exponențială a digitalizării în instituțiile de stat. Viteza cu care s-a reușit realizarea comunicării online a depășit imaginația noastră.
Piața românească era o piață a- proape așezată, clienții erau stabili, roțile se învârteau și, chiar, existau planuri pe termen scurt, mediu și lung. Companii românești s-au extins pe piețe externe, și-au construit branduri proprii, au externalizat producția în ța- ră sau în China și aveau o singură problemă: lipsa de personal. Deși companiile așteptau o criză, conform ciclicității situației economice globale, criza provocată de COVID-19 a luat lumea prin totală surprindere. Redu- cerea și, chiar, închiderea traficului a venit ca o necesitate, pentru a încetini extinderea virusului și a nu pune în pericol alte comunități și lanțuri de aprovizionare. Consecințele negative sunt mai mari sau mai mici, în funcție de cât de sănătos s-a dezvoltat fiecare companie în parte.
Există scenarii și ipoteze despre încheierea crizei dar, cu toate acestea, un lucru este sigur – va avea un im- pact major la nivel economic și finan- ciar global, cu ramificații care se vor resimți în lanțurile de aprovizionare globale, de la materiile prime, la pro- duse finite.
Ce companii vor trece testul și vor atenua impactul acestui eveniment?
Criza trecută, care ne-a luat pe nepregătite, a crescut nivelul de pre- cauție al companiilor. Cu toate aces-
tea, unele companii sunt mai bine pre- gătite decât altele.
Testul reinventării va fi trecut de companiile care și-au construit planuri de management al riscului, nu numai în propria companie, ci împreună cu partenerii din supply chainurile din care fac parte.
În primul rând, sunt companiile care au mai multe surse de aprovizionare din mai multe zone geografice. Să luăm exemplul aparatelor de aer condiționat. Comenzile pentru acestea sunt date în luna octombrie 2019. Trebuie să so- sească în luna aprilie 2020. Dacă ai dat comandă la un furnizor și acesta este în China, sezonul este ratat. Dacă ai dat la mai mulți furnizori și aceștia sunt în China, de asemenea, sezonul este ratat. Daca ai și un alt furnizor pe care l-ai cultivat și i-ai dat permanent comenzi, într-o zonă geografică diferită, când apare o presiune mare și o creș- tere exponențiala de comenzi, tu vei fi în lista de priorități. Deci companiile care nu sunt foarte influențate de factorii de risc sunt cele care nu și-au pus ouăle în același coș și și-au diversificat lanțu- rile de aprovizionare din perspectivă geografică, de la furnizori locali, la fur- nizori îndepărtați, pentru a reduce riscu- rile din orice țară sau regiune. Un exem- plu pentru brandurile proprii este acela că un articol provine de la mai mulți fur- nizori. Produsele cheie și materiile pri- me strategice sunt de proveniență di- ferită, cu strategie de stoc clară, bazată pe independența față de furnizori, cu scopul protecției față de perturbările din lanțul de aprovizionare. Renault este unul dintre exemplele din această ca- tegorie, cu linii de fabricație și furnizori de piese multipli, pe toate continentele.
Companii care sunt mai bine pregătite decât altele
Aceste companii au definit furnizori cheie, cu care și-au construit relații puternice și au creat mecanisme și au pus sisteme în funcțiune, pentru a oferi vizibilitate extinsă în supply chain, pentru a înțelege mai bine riscurile și întreprinde acțiuni specifice bazate pe prioritățile lor. În cazul lor, implemen- tarea sistemelor informatice perfor- mante și integrarea cu sistemele par- tenerilor din supply chain a devenit obiectiv strategic, reușind crearea a- cestei vizibilități în lanț. Revenind la Dacia, dar nu numai, toate companiile de automobile aplicând aceleași stra- tegii, se asigură de vizibilitate și predic- tibilitate de-a lungul lanțului de aprovi- zionare, atât în amonte, cât și în avalul liniei de asamblare. Organizațiile au dezvoltat o agilitate în cadrul rețelelor de producție și distribuție rapidă din care fac parte și reconfigurează, prin intermediul unui centru de control, în orice moment, rețeaua, pentru a direc- ționa comenzile spre sursele de apro- vizionare disponibile, reușind să men- țină oferta pentru cererea globală. Tendința care s-a manifestat și la nivel național, în ultimii doi ani, și care s-a demonstrat a fi de mare ajutor este aceea de a implementa instrumente de previzionare și planificare avansa- tă, la nivelul întregului supply chain.
Companii
în dificultate
Aceste companii s-au bazat pe o singură zonă, din punct de vedere geografic, sau au furnizor unic pentru
46 .................................................................................................................................................. aprilie 2020
















































































   44   45   46   47   48