Page 52 - Revista ZIUA CARGO
P. 52

Lumea
se resetează
Vor putea firmele de transport să depășească blocajul actual? Despre situația la zi și cum va arată transportul după pandemie am discutat cu Vasile Ștefănescu, președinte COTAR.
  ZIUA CARGO: Cum arată
lucrurile astăzi?
Vasile Ștefănescu: Transportul de călători este la pământ, în această perioadă. Transportul regulat județean și interjudețean a fost oprit, pentru că nu mai există călători. Deja discutăm de 90% din flotă trecută în parcul rece. Operatorii de transport au încercat să își trimită șoferii pe trasee, însă, prac- tic, mașinile se plimbau goale. Se con- suma motorină, fără a se înregistra nicio încasare. Un alt inconvenient a fost faptul că nu s-au găsit măști, mă- nuși și toate celelalte produse, pentru a asigura un minim de siguranță pen- tru șoferi. Chiar și găsirea firmelor de dezinfecție a constituit o problemă. Iar prețurile au explodat – unii profită, iar transportatorii și activitățile conexe sunt pierzătorii.
Din păcate, firmele de transport și activități conexe, școlile de șoferi, institutele de pregătire profesională, service auto, toate având în spate ca- pital privat românesc, nu au fost nicio- dată sprijinite. Nu am cerut subvenții, însă am avut solicitări menite să asi- gure funcționalitatea pieței și nu am primit, încă, niciun răspuns. În plus, facilitățile anunțate, cum ar fi cele de natură fiscală sau cele legate de șo- majul tehnic, nu știu în ce măsură vor putea fi utilizate de sectorul nostru de activitate. Își pune cineva problema ce va face dacă situația se prelungeș- te două sau trei luni de zile?
Din semnalele pe care le am, majoritatea firmelor și-au plătit angaja- mentele fiscale legate de angajați, pentru luna martie. Însă, în aprilie, va fi probabil imposibil să mai plătească salariile. Căderea este bruscă, nimeni nu putea prevedea o asemenea situa- ție și nu există provizioane constituite la nivelul firmelor. Cei cu leasinguri sunt într-o situație cu atât mai dificilă.
Școlile de șoferi au stopat, la rân- dul lor, activitatea, din momentul în care nu s-au mai făcut examinări. Sunt câteva mii de angajați și aici. Centrele de formare profesională sunt în ace- eași situație. Am salutat prelungirea valabilității atestatelor, însă întâmpi-
năm o altă problemă. Ce se întâmplă cu șoferii care vor să obțină un atestat profesional? Am solicitat să găsim o soluție, ca, alături de pregătirea online, să se realizeze și examinarea tot online. Tehnologia permite acest lu- cru, iar examenul ar putea fi înregis- trat. Ar putea fi un sistem asemănător cu cel utilizat la ITP. Ar fi un ajutor pentru toată lumea, iar examinarea s-ar putea realiza în timpul săptămânii, în programul de lucru. Astfel, toată lumea va beneficia de timpul liber de la final de săptămână, inclusiv cei de la Ministerul Transporturilor și ARR. Din păcate nu se dorește acest lucru, pentru că sunt alte interese.
La ora actuală, mai funcționează doar transportul de marfă, la aproxi- mativ jumătate de capacitate. Însă, dacă situația actuală se prelungește, mă tem că, și aici, lucrurile se vor opri de tot.
Ce măsuri au luat companiile de transport până acum?
Unele dintre firme și-au trimis an-
gajații în șomaj tehnic și alții așteaptă să vadă ce decizii ia statul român. Este foarte greu să obții explicații clare, în condițiile în care instituțiile statului funcționează greoi. Ne con- fruntăm, în continuare, cu o foarte mare birocrație și este cu atât mai deranjant cu cât firmele care solicită
aceste informații și documente sunt, în majoritatea lor, cu o vechime impor- tantă pe piață. Sunt cele care plătesc de ani de zile taxe și impozite la stat. În transporturi, nu avem firme „fanto- mă”, care se deschid astăzi, pentru a se închide a doua zi.
De asemenea, sunt foarte puține firme de leasing care oferă, la acest moment, răspunsuri concrete. Toată lumea așteaptă. Am făcut, deja, adre- se și am cerut reeșalonarea/suspen- darea ratelor pentru următoarele 3-4 luni de zile, în prima fază, pentru a vedea ce se întâmplă. Nu am primit niciun răspuns. Probabil, cu toții aș- teaptă o ordonanță guvernamentală. Societățile de leasing ar trebui să se gândească că, dacă nu sunt alături de transportatori, se vor trezi cu repo- sesii atât de multe, încât și simpla lor parcare va deveni o problemă greu de gestionat.
Tot de la guvern așteptăm și facili- tăți pentru cei care încearcă să țină lucrurile în mișcare.
Dacă o firmă face eforturi deosebite pentru a-și păstra angajații, unele apelând inclusiv la împrumuturi bancare, considerăm că ar fi normal ca statul să ofere facilitatea de a nu plăti, măcar parțial, plata taxelor și impozitelor aferente salariilor.
 PIAȚĂ ȘI COMPANII
52 .................................................................................................................................................. aprilie 2020















































































   50   51   52   53   54