Page 53 - Revista ZIUA CARGO
P. 53

 Dacă și pe această perioadă, când veniturile tuturor firmelor sunt puternic afectate, statul ne căsăpește cu taxe și impozite, nu știu cum vom putea ieși din criză. Dacă noi, toți angajatorii, ne trimitem oamenii acasă, fără nicio sursă de venit, ne putem aștepta la convulsii sociale cumplite.
Așteptăm de la Guvern clarificări concrete – nu ajunge să emită ordo- nanțe, ci sunt necesare norme de apli- care. În plus, firmele trebuie să fie foarte precaute cu șomajul tehnic, pentru că, la revenire, nu vor putea concedia respectivii angajați timp de nouă luni de zile și nu poți anticipa cât de mult se va diminua activitatea, în viitorul apropiat. În plus, este de așteptat ca aceia care beneficiază de ajutorul statului în această perioadă să treacă ulterior prin controale traca- sante.
Ce măsuri ar
trebui să adopte
statul pentru
sprijinirea transportatorilor?
Am solicitat, în discuțiile cu minis-
trul Transporturilor, reducerea TVA la 5%, pentru transport. Am cerut, de asemenea, anularea taxelor, pe aceas- tă perioadă de criză, de câteva luni. Trebuie să avem în vedere că econo- mia, ca și un motor, o dată oprită, nu își va reveni în 2-3 luni.
În transporturi, revenirea va dura cel puțin 9-12 luni.
Am cerut ca diurna la șoferi pe na- țional să fie majorată de la 50 de lei, cât este astăzi, la 200 sau 250 de lei – nu ar fi un efort mare pentru stat, pentru că aceste diurne sunt plătite de către firme.
Am cerut și ca, pe această perioa- dă, să nu se mai perceapă taxele de pod de la Fetești.
De asemenea, am solicitat ca Mi- nisterul Transporturilor să se ocupe cu achiziția măștilor, mănușilor și dezinfectanților necesari în transporturi și să ni le ofere la prețul de achiziție. Dacă nu se întâmplă acest lucru, ajungem să plătim la speculanți. Tre- buie să le dăm șoferilor cel puțin 3-4 măști pe zi. De la 40 de lei o cutie de măști, s-a ajuns la 225 de lei și chiar 500 de lei. Din nou, reacția ministerului a fost dezamăgitoare. Pentru firmele de transport, se adună sume impor- tante pe care, mai ales în această perioadă, nu pot și nu ar trebui să le plătească. Acum, se vorbește despre plafonarea prețurilor... Pare o glumă proastă – le plafonăm la nivelul ac- tual? Totodată, avem mari semne de întrebare în legătură cu protecția pe
care o oferă aceste măști, mai ales că pe canalele de socializare circulă niște filmări care arată modul în care sunt realizate măștile în ateliere improvi- zate și insalubre din țări „exotice” ale lumii. Riscăm să ne îmbolnăvim, în timp ce îmbogățim firme apărute peste noapte.
Cum reacționează transportatorii
la actuala criză?
Poate, la început, am privit cu de-
tașare și, chiar, în glumă apariția pan- demiei, însă, acum, toată lumea este speriată și efectele vor fi profunde. Dacă continuăm în acest fel, totul se va bloca în câteva săptămâni, iar populația nu va mai avea bani ca să își cumpere mâncare.
Toată lumea este bulversată și șocată de ceea ce se întâmplă, pentru că nu am trecut niciodată prin așa ceva și nici nu credeam că vom trece vreodată prin așa ceva. Este un război mai periculos decât un război adevărat și nimeni nu știe cât va dura.
Patronilor și angajaților a ajuns să le fie frică și să vorbească unii cu alții.
Cum vedeți revenirea?
E ca și cum ai scoate un frigider din priză și, după o lună sau două, îl reconectezi la curent. Nu poți ști dacă motorul mai pornește, sau cât timp va lua să răcească din nou. Văd această perioadă ca o resetare, ce se manifes- tă la nivel mondial. Cei care au muncit, au investit și și-au creat o infrastruc- tură (clădiri, parcuri auto etc.) au un avantaj. Pornirea va fi foarte grea și se va vedea transportatorul care, de-a lungul timpului, a investit în activitate cu gândul de a dezvolta afacerea pe termen lung și a putea să o lase ge- nerațiilor viitoare.
Este greu de avansat un procent, însă mă aștept ca 30-40% din firmele actuale de transport să nu mai poată reporni activitatea.
Sunt firme care vor dispărea, pen- tru că nu vor mai avea posibilitatea să plătească chirii, leasinguri, rate la bănci...
Pentru anul acesta, anticipez o scădere de 70% pentru cifra de afaceri generată de transportul de călători. Potențiala revenire, în 2021, depinde de cât va dura pandemia și cât de re- ticentă va fi lumea să își reia activi- tatea. Virusul nu dispare și va exista în continuare riscul apariției unei noi pandemii. Chiar și fără stare de ur- gență și ordonanțe militare, lumea își va schimba comportamentul, iar firmele, inclusiv cele de transport, vor
trebui să se adapteze la o nouă reali- tate. Numai dacă te gândești la reco- mandările privind creșterea distanței între oameni... Transportatorii nu pot suplimenta numărul mijloacelor de transport, pentru a merge cu autobu- zele goale.
Transportatorii
au întrerupt
activitatea pe majoritatea traseelor regulate.
Se pot aștepta la „neplăceri” din partea autorităților?
Am depus adrese la Ministerul
Transporturilor pentru a fi modificat Ordinul 980, iar transportatorii să își poată modifica programul de transport, pentru a se adapta mai repede la schimbările din piață. Sigur, ar trebui să se respecte, în continuare, acea regulă de 30 de minute între curse, atunci când sunt mai mulți operatori pe respectivul traseu. Am cerut ca transportatorii să își poată reduce, în mod oficial/legal, cursele, așa cum se întâmplă în această perioadă. La ora actuală, transportatorii au primit acor- dul verbal de a nu mai opera cursele, dar dacă, după ce această perioadă trece, ne trezim, așa cum s-a mai în- tâmplat în România, cu controale care vor solicita documente oficiale? Ris- căm să ne trezim cu aberații în care licențele sunt suspendate și cursele reatribuite. Atâta vreme cât autoritățile nu vor să ne dea ceva oficial, riscul este unul real. Sperăm că autoritățile nu au în plan ascuns, în acest sens.
Mai mult decât atât, abrogarea Or- donanței 51 a creat un haos suplimen- tar, pe zona transportului județean. Sperăm să găsim soluții și, poate, au- toritățile vor chema la masa discuțiilor și reprezentanții transportatorilor, îna- inte să ia decizii radicale care bulver- sează transportul. Transportul jude- țean traversează un moment foarte delicat, iar actuala pandemie limitează drastic capacitatea de dialog.
Este mai rău
acum decât în criza
din 2009?
Nu se compară. Atunci activitatea
s-a restrâns, în timp ce acum s-a oprit cu totul. În 2009 și în anii care au ur- mat, s-au diminuat veniturile, dar oa- menii munceau și își primeau salariul. Acum discutăm de săptămâni în care nu se mai întâmplă nimic. Trebuie să fim calmi și raționali, să așteptăm să treacă pandemia și să fim pregătiți să o luăm de la capăt, pentru că va fi un nou început pentru toată lumea.
Radu BORCESCU
radu.borcescu@ziuacargo.ro
aprilie 2020 .................................................................................................................................................. 53
 PIAȚĂ ȘI COMPANII


























































   51   52   53   54   55