Page 12 - Revista Ziua CARGO
P. 12

   Normele din regulamentul referitor la accesul pe piață și din directiva privind detașarea șoferilor vor deveni aplicabile la 18 luni de la intrarea în vigoare a actelor juridice, iar cele privind timpii de conducere și de odihnă, precum și întoarcerea acasă a șoferilor se vor aplica la 20 de zile de la publicare, cu excepția termenelor speciale pentru tahografe.
 Calendarul adoptării Pachetului Mobilitate 1 a fost anunțat de președintele TRAN, Karima Delli: 12 mai – termen de depunere a amendamentelor; sfârșitul lunii iunie – vot în TRAN; iulie – vot în plenul Parlamentului European.
Pachetul Mobilitate 1:
pregătiți-vă pentru
ce e mai rău!
Pachetul Mobilitate 1 amenință însăși supraviețuirea transportatorilor români și estici, afectați, deja, grav, de criza economică provocată de pandemia COVID-19.
P rin mai multe comunicate, Uniunea Națională a Transpor- tatorilor Rutieri din România (UNTRR) a avertizat asupra pericolelor iminente pe care acest pachet legislativ
le reprezintă.
Procesul legislativ de adoptare a
PM1 pare de neoprit, la nivel euro- pean, iar transportatorii români trebuie să se pregătească pentru ce este mai rău. Statele vestice ale Alianței Rutiere urmăresc accelerarea adoptării celor 3 dosare legislative, cu măsuri ce vor duce la o creștere semnificativă a cos- turilor pentru operatorii români și estici, în paralel cu restricționarea transpor- turilor rutiere internaționale, operate de către aceștia, în UE.
Fără evaluare
UNTRR acuză că acordul în trialog cuprinde prevederi propuse, fără eva- luarea impactului acestora asupra pie- ței de transport și mediului. Astfel:
• Întoarcerea obligatorie a camioa- nelor la fiecare 8 săptămâni limitează libera circulație a serviciilor și a forței de muncă, drepturi fundamentale ale UE și cu impact negativ semnificativ asupra mediului, contrar obiectivelor Pactului Ecologic al CE.
• Aplicarea Regulamentului Roma 1 în sectorul transporturilor rutiere, alături de legea specială de aplicare a nor- melor de detașare, va genera o crește- re semnificativă a costurilor de operare pentru transportatorii români și estici, limitând, totodată, transporturile rutiere internaționale de tip cross-trade.
• Întoarcerea obligatorie a șoferilor la fiecare 3 sau 4 săptămâni va avea un impact semnificativ diferit între sta- tele membre de bază și cele periferice, fapt recunoscut și în evaluarea impac- tului, iar aplicarea acesteia la 20 de
zile de la publicarea PM1 va afecta grav numeroase companii de transport rutier din România. Întrucât numărul existent de șoferi va fi și mai puțin dis- ponibil pe piață, măsura ar trebui înso- țită de un nou pachet de măsuri, pen- tru atragerea de șoferi noi.
Totodată, în pofida studiului CE care recunoaște o lipsă gravă a locuri- lor de parcare sigure pentru camioane pe drumurile din UE, interdicția repau- sului săptămânal normal în cabină este contrară măsurilor recent adop- tate de numeroase state membre UE, în contextul pandemiei COVID-19.
O speranță
La solicitarea mediului de afaceri european de a reevalua PM1, pentru a permite o recuperare mai ușoară din pandemie și a sprijini transforma- rea durabilă a industriei, logisticii și transporturilor, în viitor, Direcția Gene- rală pentru Mobilitate și Transporturi din cadrul Comisiei a transmis că are rezerve cu privire la două măsuri in- cluse în acordul politic: obligația de întoarcere regulată a camioanelor în statul membru de stabilire a operato- rilor și posibilitatea statelor membre de a aplica restricții la operațiunile de cabotaj, pe segmentele rutiere națio-
nale, la operațiunile de transport com- binat.
„Acesta este motivul pentru care s-a adoptat o declarație privind efec- tuarea unei evaluări a impactului aces- tora, pentru a determina dacă sunt com- patibile cu obiectivele pactului ecologic (Green Deal). Data aplicării celor mai multe dintre noile reguli cuprinse în pilonul social și de piață al Pachetului Mobilitate 1 este de 18 luni de la intra- rea în vigoare. Direcția Generală pentru Mobilitate și Transporturi a lansat, în prezent, o evaluare a impactului celor două măsuri menționate mai sus, în special asupra mediului, pieței interne și siguranței rutiere. În această analiză, va fi luat în considerare și impactul pan- demiei COVID-19 asupra sectorului”, se arată în răspunsul Direcției.
Magda SEVERIN
magda.severin@ziuacargo.ro
   12 ........................................................................................................................................................ mai 2020
ACTUALITATE










































































   10   11   12   13   14