Page 45 - Revista Ziua CARGO
P. 45

 Trebuie să putem renunța, atunci când nu mai avem ce face, și să ne axăm atenția asupra altor probleme.
Renunțarea nu e o înfrângere, nu trebuie să ne simțim vinovați sau ne- putincioși, atunci când nu mai putem rezolva nimic. În astfel de situații, re- nunțarea poate fi cea mai înțeleaptă decizie care poate fi luată.
Veștile proaste ne încarcă emoțional, cresc nivelul de stres. O situație problema- tică poate afecta fiecare aspect al vieții, inclusiv relațiile cu cei din jur și sănătatea.
Ce facem când trebuie să transmitem vești neplăcute
Transportatorul nu este numai un re- ceptor de vești proaste, cărora trebuie să le facă față, el este, la rândul său, și un comunicator de astfel de vești, de situații neplăcute pe care trebuie să le comunice șoferilor, dispecerilor, persona- lului tehnic și administrativ din cadrul firmei de transport. Uneori, astfel de vești proaste trebuie să le comunice și benefi- ciarilor. Nu este ușor să comunici bene- ficiarului, care așteaptă marfa, că a ră- mas camionul defect în drum, sau
călătorilor că autobuzul nu mai vine, pentru că este în pană. Așa cum există o strategie privind comunicarea în general, există și metode de transmitere a veștilor proaste, metode care, pe de o parte, să atenueze impactul asupra celui care primește vestea, iar, pe de altă parte, să estompeze imaginea nefa- vorabilă a celui care dă această veste.
Transmiterea unei vești proaste poa- te genera tensiune, conflicte, nesiguran- ță, poate afecta starea de spirit a șoferilor și poate demotiva. Totuși, uneori, trebuie să le transmitem șoferilor (și celorlalți angajați) și lucruri mai puțin plăcute, iar, în astfel de momente, strategia de comunicare joacă un rol esențial.
Pentru a transmite o veste proastă, transportatorul trebuie să dețină, la rândul său, suficiente informații.
Astfel, va putea lămuri orice neclari- tăți pe care șoferii le-ar putea avea, iar, cu cât răspunsurile la acestea vor fi mai clare și elaborate, cu atât va scădea și gradul de incertitudine și riscul apariției zvonurilor și al răspândirii de informații eronate.
Și, pentru că tot am amintit de informațiile nereale, care s-ar putea răspândi în rândul șoferilor, trebuie să
menționăm că, pentru a se evita acest lucru, este nevoie să se acționeze cu transparență. Transportatorii trebuie să fie onești în răspunsuri, oferind șo- ferilor informațiile de care au nevoie.
Amânarea sau ascunderea veștilor proaste nu vor face decât să înrăutățească situația.
Atunci când veștile proaste sunt comunicate față în față cu șoferul, și limbajul non-verbal joacă un rol extrem de important. Deși trebuie să arate im- plicare și grijă față de șofer, transpor- tatorul nu trebuie să se scuze, lăsând impresia de nesiguranță sau de ne- putință, pentru că, astfel, aceleași sen- timente vor apărea și în rândul șoferilor.
O să închei cu un sfat dat de Dalai Lama:
„Dacă primim vești care ne afec- tează, dar avem o minte liniștită și lim- pede, atunci reacția noastră inițială ar putea fi: «Ah, trebuie să fac ceva, nu e bine ce se întâmplă.» Însă, dacă rămâ- nem liniștiți și lucizi la un nivel mai adânc, atunci vom avea o reacție mai bună.”
psiholog pr. Cristian SANDU
cabinet de psihologie autorizat psih.cristian.sandu@gmail.com 0751.364.575
PUBLICITATE
  CONSULTANȚĂ
















































































   43   44   45   46   47