Page 43 - Revista Ziua CARGO
P. 43

 într-un post, sau care urmează să plece.
Chiar dacă nu este vorba despre concedieri, ci despre reducerea unor beneficii sau despre apelul către anga- jați de a suporta o parte din costurile redresării afacerii, pentru o perioadă de câteva luni sau, poate, un an, trans- parența și corectitudinea acestor de- cizii, care impun anumite sacrificii, este extrem de importantă.
De aceea, o recomandare foarte puternică este legată de comunicare.
Comunică transparent, comunică regulat, ascultă.
Lucrul la distanță, perspectiva unor sacrificii sau lipsa de vizibilitate a unei strategii pe termen lung, a unor repere clare în privința a ceea ce urmează să se întâmple pe termen mediu și lung, conduc la anxietate și scad mo- tivarea oamenilor.
Fiecare angajat se așteaptă ca, la întoarcerea după această criză, să ur- meze o perioadă dificilă și o perioadă de eforturi majore de recuperare a tuturor pierderilor. Suntem, oricum, îngrijorați în privința următorilor ani. Orice fel de percepție în legătură cu agende ascunse sau comunicare ne- transparentă în privința unor decizii de viitor va afecta întreaga echipă și va plasa asupra managementului sau proprietarilor companiei o etichetă neplăcută, legată de lipsa de etică și corectitudine. Și această etichetă este una foarte greu de dezlipit.
Cum prevenim situații în care etica să fie pusă la îndoială?
Relațiile etice trebuie să existe între angajat și angajator în ambele sensuri. De aceea pe lângă leadership etic, este nevoie și de conectare, aten- ție și observare a comportamentului fiecărui om din echipă. Și asta pentru că teama de viitor și dorința de a păstra ceea ce avem pot scoate la iveală comportamente îndoielnice și, chiar, un caracter pe care nu fusesem capabili să-l vedem, în situații de normalitate, la cei cu care lucrăm.
Comportamentele colaborative ale oamenilor sunt educabile.
În general, companiile care doresc să aibă succes pe termen lung inves- tesc cu multă atenție în evenimente, workshop-uri și traininguri care să con- solideze atitudinea de colaborare și spiritul de echipă. Și asta deoarece colaborarea și spiritul de echipă conțin această valoare, a eticii.
În vremuri de criză, acest tip de comportament va face diferența.
În această perioadă, este util să creați oportunitatea membrilor echipe- lor voastre de a discuta despre ce îi preocupă, cum văd manifestarea cola- borării și a spiritului de echipă, cum se pot ajuta unii pe alții, cum pot avea clarificări în legătură cu furnizorii și clienții cu care interacționează și să obțineți de la ei feedback despre situa- țiile care ar putea părea la limita eticii, atât în interiorul companiei cât și în exteriorul ei.
Deci, continuați să investiți în oa- meni și nu lăsați nediscutate situațiile ambigue, care pot conduce la semne de întrebare, în privința eticii compa- niei.
Asumați-vă responsabilitatea!
Asta deoarece, în vremuri de criză, este foarte posibil să faceți greșeli, să luați decizii încorporând mai puține perspective, să luați decizii care, din punctul unora de vedere, să includă un dublu standard. Recunoașterea și asumarea unei decizii greșite, discuția acesteia cu partenerii sau cu angajații
pot consolida relația și pot alimenta capitalul de încredere. Într-o perioadă în care ni se ascut simțurile și avem temeri suplimentare, este foarte ușor ca deciziile de management să fie percepute ca fiind incorecte.
Abandonați, cel puțin pentru o perioadă, discuțiile legate de profit.
Acestea vor părea ca având un caracter profund neetic și egoist, în momentul în care criza de sănătate a afectat pe toată lumea.
Companiile își vor reveni printr-un efort comun și oamenii au nevoie să se simtă sprijiniți și protejați, pentru a depune acest efort.
Închei acest scurt articol cu un citat al unui consultant în management de criză, Bruce Blythe: „Leadership-ul de criză este mai mult despre cine ești tu însuți și mai puțin despre ceea ce știi să faci!”.
Madi RĂDULESCU
MBA, PCC managing partner MMM Consulting madi.radulescu@mmmconsulting.ro
 mai 2020 ...................................................................................................................................................... 43
 CONSULTANȚĂ
PUBLICITATE










































































   41   42   43   44   45