Page 55 - Revista Ziua CARGO
P. 55

Suportul HR
pe timp de criză
 Situațiile de criză, precum actuala COVID-19, aduc schimbări majore și presiune în companii. Ce se întâmplă cu angajații, care, în esență, sunt cei ce fac posibil business-ul? Cum poate departamentul de HR să se implice pentru a sprijini compania
să treacă prin asemenea perioade și cum poate avea impact pozitiv în situațiile financiare?
Vă invit să parcurgeți o listă de modalități prin care HR-ul (fie echipa internă, fie prin inter- mediul unor consultanți externi), poate sprijini business-ul, în perioade de criză. Ordonarea este de la activități cu impact imediat, la cele cu valoare strategică pentru o companie.
1. Alături de echipa de sănătate și securitate în muncă, echipa de HR se asigură și ține o evidență clară privind starea de sănătate a anga- jaților, asigură existența echipa- mentelor de protecție adecvate și suficiente, în special dacă se lucrea- ză la sediul companiei sau dacă există angajați ce efectuează muncă pe te- ren (transport, curierat, livratori, depo- zit, magazin etc.).
2. HR-ul este motorul principal care contribuie, prin implicare di- rectă, oferind suport în reorganiza- rea activității privind angajații com- paniei, pentru a veni în întâmpinarea nevoilor de business, în situații inedite și critice. De exemplu, participă activ în procesele privind organizarea unor noi modalități de lucru (trecerea la program parțial de lucru, organizarea muncii de acasă sau participare activă la implementarea măsurii de șomaj tehnic etc.). Aici, este necesară coor- donarea cu alte departamente, pre- cum IT, juridic, precum și cu echipa de top management.
3. Comunicarea activă și frec- ventă cu angajații – pentru a-i ține informați cu privire la activitatea com- paniei, la direcția și planurile pentru perioada imediat următoare. HR-ul are rol important în deciziile cu privire la conținutul și forma mesajelor, cum și când acestea să fie transmise anga- jaților, pe ce canale, potrivite pentru fiecare categorie. În același timp, ma- niera în care se va face comunicarea va avea în vedere păstrarea unui mo-
ral ridicat și reducerea nivelului de anxietate resimțit, în momente de incertitudine prelungită, de către ma- rea majoritate. Este important ca an- gajații să se simtă valorizați, atât ca participanți la obiectivele afacerii, cât și ca persoane, cu viață proprie în afa- ra jobului, cu bucurii, temeri, aspirații, bucurându-se de empatie și suport din partea companiei.
4. În anumite situații se ajunge la decizia de a disponibiliza o parte din angajați, iar HR-ul participă, alături de management, pentru a asigura derula- rea corectă a procesului. Demersul unei disponibilizări nu este recomandat să se termine odată cu semnarea încetării contractului individual de muncă. HR-ul poate să asigure suport privind reinte- grarea celor disponibilizați în câmpul muncii, cât mai repede cu putință. De exemplu, poate apela la serviciile unor consilieri în carieră sau recru- tori care să sprijine persoanele dis- ponibilizate, pentru a trece mai ușor prin această experiență și a primi ajutor specializat, eventual asistență privind reorientarea profesională.
5. Acomodarea angajaților la noile condiții de lucru și dezvol- tarea rapidă de noi competențe critice. Departamentul de resurse umane poate încuraja învățarea și sprijini angajații să păstreze un nivel de motivație care să susțină produc- tivitatea în condiții speciale de lucru, cum sunt cele din această perioadă. În asemenea demersuri, este necesar să facă echipă cu managementul, pentru a obține rezultatele urmărite (sau dorite). Oamenii de HR pot oferi direct sau pot invita diverși specialiști să ofere sprijin punctual (webinarii sau cursuri online privind modalități de organizare cât mai eficientă a lucrului de acasă, a modului de funcționare, a unor instrumente de colaborare/co- municare de la distanță etc.).
Oksana Rusu
 mai 2020 ...................................................................................................................................................... 55
6. Coaching și dezvoltarea pen- tru management. Managerii sunt, și ei, surprinși de situații absolut noi, pe care trebuie să le gestioneze, în raport cu ei înșiși și cu oamenii din echipele lor. În unele companii, există, în de- partamentul de resurse umane, spe- cialiști care pot asigura suport de tip coaching, sau pot apela la companii și experți în domeniu.
7. Creare, implementare și monito- rizare continuă a unor programe de dezvoltare a angajaților, pentru do- bândirea sau aprofundarea unor com- petențe fundamentale, cu valoare de avantaj competitiv pentru compa- nie. Asemenea procese de dezvoltare de noi competențe pot dura, în funcție de complexitatea lor, până la 1-2 ani.
Vă invit să țineți cont de aceste beneficii și să valorificați la maximum cunoștințele, abilitățile și capacitatea HR-ului de a aduce valoare adăugată reală business-ului dvs.
Oksana RUSU
office@talentreserve.ro senior professional în Human Resources owner&developer Talent Reserve
 CONSULTANȚĂ
















































































   53   54   55   56   57