Page 63 - Revista Ziua CARGO
P. 63

  Trenuri speciale pentru sezonierii români
Prin Ordinul 951, semnat în data de 8 mai, ministrul Transporturilor, Lucian Bode, a stabilit procedura pentru circulația trenurilor de călători special comandate în vederea transportului de lucrători sezonieri, inclusiv al celor care desfășoară activități de îngrijire a persoanelor vulnerabile, între România și alte state membre ale Uniunii Europene. Primele garnituri au circulat chiar de a doua zi, între Timișoara și Viena, solicitate de operatorul feroviar de călători din Austria (OBB), în parteneriat cu CFR Călători. Toate trenurile sunt formate numai din vagoane cușetă, fiecare garnitură având în compunere câte
5 vagoane românești și 5 austriece. Numărul total de locuri într-un tren este de aproximativ 350. OBB și autoritățile din Austria se ocupă de rezervarea locurilor, iar agențiile de recrutare austriece sunt responsabile cu selecția și deplasarea pasagerilor. La plecarea din România, au acces numai persoanele declarate admise de către inspectorii DSP. Toți călătorii au obligativitatea să poarte mască, recomandându-se și utilizarea mănușilor de unică folosință. Pentru operațiunile de îmbarcare/debarcare a călătorilor, sunt asigurate culoare special amenajate pentru accesul, respectiv părăsirea organizată a incintei stației de cale ferată.
 tea frontală a vehiculului, iar coborârea pe cealaltă ușă/celelalte uși.
4. Pentru microbuzele care efec- tuează transport intra-urban, este per- mis doar transportul persoanelor pe scaune, cu respectarea regulilor gene- rale prezentate mai sus.
Transport interurban sau internațional rutier (autobuz, autocar, microbuz)
1. Se vor marca, cu un semn vizibil de culoare verde, locurile permise pentru transportul pasagerilor, astfel încât să se păstreze distanța de minim un metru între pasageri.
2. Companiile de transport vor lua măsura separării compartimentului de- dicat conducătorului auto de restul spațiului destinat transportului pasa- gerilor.
3. Pentru vehiculele cu cel puțin două uși, accesul în interiorul vehicu- lului se va realiza doar pe ușa din par- tea frontală a vehiculului, iar coborârea pe cealaltă ușă/celelalte uși.
Trenuri
1. Se vor marca, cu un semn vizibil de culoare verde, locurile permise pentru transportul pasagerilor, astfel încât să se păstreze distanța de minim un metru între pasageri.
2. Pentru vagoanele de tip cușetă sau vagoanele de dormit, se permite transportul unui singur pasager per compartiment, cu excepția membrilor aceleiași familii.
3. Este interzisă introducerea va- goanele de tip restaurant în compo- nența garniturilor.
4. Pentru toaletele din vagoane, este obligatorie asigurarea apei curen- te, săpun lichid și dezinfectant de mâini.
Metrou
1. Se vor marca, cu un semn vizibil de culoare verde, locurile permise pentru transportul pasagerilor, atât pentru transportul în picioare cât și pentru transportul pe scaune, astfel încât să se păstreze distanța de minim un metru între pasageri.
2. Accesul în stațiile de metrou se va realiza în mod controlat, astfel încât, pe peroanele de așteptare, pa- sagerii să poată păstra distanța de minim un metru între ei.
Primele contestații
Confederația Operatorilor și Trans- portatorilor Autorizați din România (COTAR) avertizează că noile restric- ții „vor genera creșteri substanțiale ale costurilor, care nu pot fi suportate de
transportatori decât cu riscul falimen- tului. Un autocar sau un microbuz nu va circula la jumătate din capacitate, ci vor fi eliminate cel puțin două treimi dintre locuri, pentru că (...) patru scaune vor rămâne libere, din două în două rânduri, nu două scaune. În plus, nu s-a luat în calcul costul transpor- tului. Dacă firmele ar trebui să se des- curce singure, în această situație, ar însemna să plătească diferența călă- torii, adică s-ar ajunge la dublarea sau chiar triplarea prețului unui bilet”, a explicat Vasile Ștefănescu, președin- tele COTAR.
Guvernul nu a luat în calcul nici pa- sagerii membri ai aceleiași familii, care ar trebui să călătorească fără distanța- re, deoarece locuiesc, oricum, împre- ună. În plus, vor fi probleme cu fluxu- rile de călători, care nu pot fi preluate cu același număr de autocare și micro- buze, la capacitate mult diminuată, iar pericolul este să reapară pirateria – sau „ia-mă, nene”.
„O altă problemă este legată de rute și orar. Înseamnă fie să se lase jos mai mult de jumătate dintre călători, iar oa- menii să nu se mai poată deplasa, fie să se adauge autocare și microbuze. Astfel, parcurile auto ale firmelor ar tre- bui să se tripleze. Dar firmele nu au ca- pacitatea de a finanța această investiție uriașă, când abia își mai pot plăti ratele la leasing, pentru microbuzele și autoca- rele achiziționate înainte de «lock- down». Este nevoie și de o modificare legislativă, să poată circula mai multe mașini în același timp, pentru a prelua toți călătorii, sau pentru schimbarea orarelor. Strategia Guvernului a fost concepută, probabil, pornind de la situa- ția privilegiată a STB și a altor regii și societăți de transport din orașele mari, unde parcul de mașini permite asigu- rarea unui număr mare de autobuze, iar susținerea financiară este asigurată de la bugetele primăriilor. În transportul interjudețean, operatorii nu au beneficiat de subvenții din partea statului, așa cum a beneficiat transportul feroviar,
însă, acum, va fi nevoie de sprijin finan- ciar. Situația nu se poate rezolva prin organizarea de noi licitații, pe care să le câștige alte firme, decât dacă statul plătește subvenții pentru toate locurile care trebuie să fie lăsate libere în auto- carele și microbuzele obligate să res- pecte restricțiile de distanțare. Statul ar putea să nu plătească subvenții, dacă ar tripla parcurile auto ale transporta- torilor, asigurând microbuzele și auto- carele suplimentare, dar și salariile șofe- rilor de care va fi nevoie suplimentar”, mai spune reprezentantul COTAR.
Soluțiile transportatorilor
COTAR consideră că situația s-ar putea rezolva prin impunerea unor măsuri clare de protecție: măști me- dicale pentru toți călătorii și pentru personalul firmelor de transport, mă- suri suplimentare de igienă, dezinfec- tarea suprafețelor.
„În cazul microbuzelor și al auto- carelor, călătorii se urcau și înainte doar prin față. Din această măsură propusă de Guvern, ne putem da sea- ma că echipa care a lucrat la acest document s-a orientat strict în funcție de autobuzele STB, neavând în ve- dere nici măcar autobuzele din alte orașe mari ale țării, unde urcarea se face tot prin față, la fel ca în cazul autocarelor și microbuzelor. Coborâ- rea prin spate arată, de asemenea, că echipa care a făcut propunerile nu cunoaște situația reală a unui mijloc de transport în comun, care are, chiar și în cazul autobuzelor STB, cale de acces la mijloc, iar deplasarea călători- lor din față spre spate, pentru cobo- râre, este și inutilă, și nocivă, dacă luăm în considerare posibilitatea de contaminare, prin contactul cu un nu- măr mai mare de persoane”, se mai arată în comunicatul COTAR.
Magda SEVERIN
magda.severin@ziuacargo.ro
mai 2020 ...................................................................................................................................................... 63
 ACTUALITATE





































































   61   62   63   64   65