Page 10 - Revista Ziua CARGO
P. 10

PACHETUL MOBILITATE 1
Modificări, termene de
aplicare și căi de atac
Comisia pentru Transport și Turism (TRAN) a Parlamentului European a adoptat, în 8 iunie, în a doua lectură, fără niciun amendament, toate cele trei dosare sociale și de acces la piață ale Pachetului Mobilitate 1. Cele mai negre previziuni mai au, astfel, foarte puțin și se vor adeveri. Următoarea oprire: plenul Parlamentului European, în iulie. Despre opțiuni concrete, modificări de care trebuie să ne pregătim și variante de impact am obținut informații din partea Roxanei Ilie, responsabil reprezentare și informare în cadrul UNTRR.
  ZIUA CARGO: Care sunt
următorii pași?
Roxana Ilie: Plenul PE va vota acordul privind Pachetul Mobilitate 1 (PM1) în timpul sesiunii sale din iulie (probabil pe data de 8) și, dacă ur- mează votul TRAN, ar putea fi adoptat în ziua plenului. Tehnic, Pachetul Mo- bilitate 1 va fi considerat adoptat dacă majoritatea absolută votează în fa- voarea celor 3 dosare (adică cel puțin 353 de voturi) și nu se introduc alte amendamente la versiunea TRAN și a Consiliului.
Ce căi de atac există?
După aprobarea acordului privind PM1 de către miniștrii UE (pe 7 aprilie 2020) și aprobarea recomandărilor ra- portorilor TRAN pentru a doua lectură (din 8 iunie 2020), Pachetul Mobilita- te 1 va fi votat în plenul Parlamentului European. În această etapă, mai pot fi aduse încă amendamente, în plenul PE, însă probabilitatea ca acestea să
fie aprobate este redusă. Conform regulamentului de procedură PE în a doua lectură, un grup politic sau un număr de eurodeputați care atinge cel puțin pragul redus (care urmează să fie definit) poate depune amendamen- te la poziția Consiliului, în vederea examinării în plen. Cu toate acestea, amendamentele depuse de eurode- putații țărilor afectate de Pachetul Mo- bilitate 1 au șanse minime de trecere, în condițiile în care președintele PE are drept de a nu accepta amenda- mentele spre dezbatere și vot, iar amendamentele depuse în TRAN au fost, deja, respinse cu o majoritate a voturilor membrilor TRAN.
Cu toate acestea, UNTRR a sem- nalat instituțiilor europene faptul că prevederea propusă, referitoare la obli- gația de întoarcere acasă a camionu- lui, fără o reală evaluare a impactului, ar putea constitui o încălcare a artico- lului 91 (2) din Tratatul privind funcțio- narea Uniunii Europene „TFUE”.
Care este legătura
dintre întoarcerea obligatorie acasă a camionului la 8 săptămâni, condițiile sociale și protecția mediului? Impactul acestei obligații asupra pieței și a mediului a fost complet ignorat, în procesul de elaborare a Pachetului Mobilitate 1.
Aceasta în ciuda justificării sale ca mijloc de realizare a Pactului Ecologic. Această obligație ridică, în mod corect, îngrijorări ale Comisiei Europene. UNTRR a solicitat instituțiilor UE rele- vante să realizeze o evaluare atentă a impactului economic și de mediu al obligației de întoarcere acasă a ca- mionului la fiecare 8 săptămâni!
După publicarea Pachetului Mo- bilitate 1, România și alte țări periferice ar putea să conteste măsurile propuse la Curtea Europeană de Justiție. Sin- gura șansă de eliminare a preve- derilor care conduc la distorsiunea pieței ar fi la Curtea de Justiție a Uniunii Europene, cu amendamentul că justiția poate fi selectivă!? – având în vedere că aceeași CJUE a stabilit că, în sectorul transporturilor rutiere, conducătorii auto nu pot efectua la bordul vehiculului lor perioada de re- paus săptămânal normală la care au dreptul, deși Regulamentul 561/2006 nu a fost încă modificat.
Dacă nu vor fi acceptate acțiunile prin care va fi atacat documentul, când ar trebui să intre în vigoare?
Pachetul Mobilitate 1 va intra în vigoare la publicarea în Jurnalul Oficial al UE, dar aplicarea prevederilor aces- tuia va începe la diverse date, după
ACTUALITATE
 10 ...................................................................................................................................................... iunie 2020
















































































   8   9   10   11   12