Page 11 - Revista Ziua CARGO
P. 11

  publicare. Normele privind detașarea se vor aplica la 18 luni de la publicare. Normele privind timpii de conducere și de odihnă, inclusiv întoarcerea șoferilor, se vor aplica la 20 de zile de la publicare. Normele privind în- toarcerea acasă a camioanelor și alte modificări ale regulilor de acces la piață se vor aplica la 18 luni de la publicare.
Care sunt cele mai importante modificări pe care le aduce?
Obligația de întoarcere acasă a
camioanelor la fiecare 8 săptămâni
nu ar crea nicio problemă pentru un camion înmatriculat în Germania sau Franța, dar pentru industria de trans- port rutier din România, întoarcerea obligatorie acasă a camionului ar duce la o medie de 6 zile pierdute la fiecare 8 săptămâni, ceea ce se traduce în pierderi de afaceri de 10-14%. Reve- nirea în România la fiecare 8 săptă- mâni ar însemna 1.000 de camioane în plus, zilnic, pe drumurile europene și la frontiere, fără nicio justificare eco- nomică. Această măsură va conduce la creșterea cu 1.160 de tone de emisii de CO2/zi sau 418.000 de tone/an. Mai mult, ar crește exponențial riscul pentru siguranță rutieră, din cauza tra- ficului suplimentar.
De asemenea, restricționarea cabotajului, prin introducerea unei perioade de restricționare (cooling off) de 4 zile, precum și aplicarea re- gulilor de cabotaj pentru segmente ru- tiere inițiale sau finale, efectuate
Roxana Ilie
într-un stat membru gazdă, în cadrul unor operațiuni de transport combinat între state membre, va conduce la ine- ficiență și curse în gol, fiind în contra- dicție cu obiectivele UE de decarboni- zare și de creare a pieței unice a transporturilor.
Aplicarea forțată a Regulamen- tului Roma 1, în sectorul transpor- turilor rutiere, alături de prevederile restrictive ale legii speciale de apli- care a normelor de detașare la transportul rutier (care stabilesc ex- ceptarea de la regulile detașării pentru transport bilateral și tranzit și maxim 2 operațiuni de transport rutier interna- țional cross-trade) vor genera o creș- tere semnificativă a costurilor de ope- rare pentru transportatorii români și estici, limitând totodată transporturile rutiere internaționale de tip cross- trade.
O altă modificare majoră ține de
întoarcerea obligatorie a șoferilor la fiecare 3 sau 4 săptămâni și inter- dicția de efectuare a repausului săptămânal normal în cabină. Obli- gația impusă companiilor de a orga- niza întoarcerea șoferilor lor într-un anumit loc (centrul operațional din sta- tul membru de stabilire al firmei sau locul de reședință al conducătorului auto) contrazice (cel puțin) libertățile fundamentale ale UE, potrivit cărora șoferul va fi liber să aleagă destina- ția/locația pentru perioada sa de repaus.
Peste 60.000 de șoferi vor trebui să se întoarcă acasă, la fiecare 3 sau 4 săptămâni.
Acest fapt va necesita creșterea capacității de transport și, conform estimărilor, ar însemna până la 400 de noi zboruri cu avionul sau 1.200 de au- tocare sau o alternativă între aceste două moduri de transport, în vederea
transportării între 2.000-3.000 de șoferi zilnic.
Totodată, interzicerea efectuării în vehicul a perioadelor de repaus săptă- mânal normale, departe de bază, va conduce la creșterea în mod artificial a costurilor companiilor. Este bine cu- noscută lipsa de locuri de parcare sigure, echipate corespunzător și se- curizate, pe rețeaua principală de dru- muri europene, iar interzicerea repau- sului în cabină poate fi riscantă, pentru camioane și încărcătura acestora. Acest fapt este valabil în special în circumstanțele actuale (etapa post pandemie COVID-19, pe termen lung) în care dormitul în cabină ar proteja sănătatea șoferilor. Prin urmare, obli- gația de a se odihni în afara cabinei ar trebui impusă numai în concordanță cu disponibilitatea locurilor de parcare sigure și securizate în UE.
Vehiculele peste 2,5 tone opera- te în transport internațional vor fi incluse în regulile privind accesul la piață (cabotaj) și la profesie (li- cențiere), iar măsura se va aplica la 21 de luni de la data intrării în vigoare a noilor reguli stabilite prin Pachetul Mobilitate 1. De asemenea, vehiculele peste 2,5 tone operate în transport in- ternațional sau cabotaj vor fi incluse în cadrul de aplicare al regulilor pri- vind timpii de conducere și de odih- nă, de la 1 iulie 2026.
Pentru îndeplinirea prevederii privind întoarcerea camionului acasă, vehiculul va trebui să ajungă până la sediul firmei, sau este îndeajuns să intre în țară?
Conform prevederilor acordului privind Pachetul Mobilitate 1, vehicu- lele aflate la dispoziția întreprinderii și folosite în transportul internațional se
 iunie 2020 .................................................................................................................................................... 11
 ACTUALITATE















































































   9   10   11   12   13