Page 23 - Revista Ziua CARGO
P. 23

   „Controlăm în fiecare dimineață temperatura angajaților și avem măști, mănuși și dezinfectant pentru toată lumea.” (Ilie Ilea)
de către pandemie. Iar transportatorii specializați pe această zonă s-au trezit, aproape peste noapte, într-o nouă realitate, în care calculele pre- cedente nu mai puteau funcționa.
„Evoluția situației a fost surprinză- tor de rapidă și am început să ne re- pliem, la finalul lunii martie. Încă de la început, ne-am pus problema protejării șoferilor și asigurarea materialelor sanitare necesare și cea mai mare parte a șoferilor a fost de acord cu con- tinuarea lucrului. Însă au urmat două săptămâni în care lucrurile s-au degra- dat atât de tare, încât am decis să venim cu toate camioanele în țară – granițele închise, mulți clienți care au oprit activitatea... Sigur, compania noastră are mai multe linii de business și partea afectată a fost doar transportul interna- țional la prelată, adică o flotă de apro- ximativ 150 de ansambluri mega, care deservea, în principal, clienți din indus- tria auto. Transportul specializat, cel domestic cu dube frigorifice sau depo- zitarea au fost puțin afectate. Astfel, la începutul lunii aprilie, flota de interna- țional era acasă și discutam de suspen- darea ratelor la leasing”, a explicat Mircea Vlah, CEO Dumagas.
Piața s-a degradat mult, în zona transportului cu prelată, în condițiile în care marii producători au oprit acti- vitatea și tarifele au scăzut abrupt.
„Am decis să restructurăm activi- tatea și să renunțăm la capetele trac- tor, pentru a ne readapta la un nou model de lucru. Astfel, am păstrat se- miremorcile și vom trece, și în cazul transportului internațional, la colabo- rarea cu tracționiști, model utilizat, deja, în transportul domestic. Tarifele scăzuseră cu 30% și, în aceste condi- ții, nu aveam nicio șansă să continuăm activitatea cu propriile camioane și șoferi”, a completat Mircea Vlah, CEO Dumagas.
Efecte diferite, răspunsuri pe măsură
Sunt firme care au înregistrat pier- deri, dar sunt și firme care au rămas, în această perioadă, în zona profita- bilă. Totuși, există un capitol care a su- ferit, la nivelul întregii piețe – investi- țiile.
„Am avut o scădere a ratei profitului cu 30%, în luna martie, iar firma din România a avut o scădere a ratei pro- fitului cu 27%. Entitatea din România are obiective diferite, în cadrul grupului, operând pe segmentul comerțului on-
line, unde volumele nu s-au diminuat foarte tare. Practic, scăderile înregis- trate au venit din colaborarea cu clienții secundari. Totuși, chiar dacă nu vorbim de pierderi financiare, avem planuri care au fost amânate, printre care se numără o programată achiziție im- portantă de camioane. În cel mai bun caz, se va debloca această achiziție în lunile septembrie-octombrie. Grupul, pentru a-și securiza situația financiară, a decis ca toate achizițiile propuse pentru 2020 să fie suspendate, până la o dată decisă ulterior”, a explicat Eduard Florea, director general TN Logistika Sk-Ro.
Chiar și cei care activează pe zonele mai puțin afectate de pandemie s-au lovit de probleme – mai puțini kilometri, timpi de așteptare crescuți, curse de legătură mai puține și... tarifele!
„Principalele probleme au fost tari- fele și lipsa mărfurilor spre România și de aici către vest. Am început să operăm rute pe care, până acum, le realizam foarte rar, cum ar fi Grecia și Bulgaria, și, datorită acestui aspect,
am găsit clienți noi. Astfel, nu am avut camioane care au stat, însă am redus mult colaborarea cu subcontractorii, în această perioadă. Au fost săptă- mâni în care am lucrat exclusiv cu ca- mioanele noastre. Volumele au înce- put să crească, însă foarte puțin, mai ales pe zona tarifelor țintite de noi, adică niște tarife corecte”, a declarat Ilie Ilea.
Dacă firmele active pe anumite sectoare au putut lucra la ajustări care să permită desfășurarea activității în continuare, nu același lucru se poate spune despre industria auto.
„Cel mai grav aspect este repre- zentat de situația dramatică a fabricilor de autoturisme. Zona industriei auto este la pământ și nu își va reveni prea ușor. Mai devreme de un an nu între- văd o revenire a activității la normal. Ne pare rău pentru echipa de șoferi pe care am creat-o în ultimii ani, însă nu am vrut să ajungem la situația în care să fim nevoiți să le diminuăm ve- niturile. Lucrurile riscau să se deterio- reze rapid, în condițiile în care tarifele au scăzut cu 30%. Un alt risc pe care
   Ilie Ilea, director general Marvicon:
„Transportul de containere a cunoscut, inițial, o scădere, în legătură cu blocajul din China. Însă, pe măsură ce vapoarele au putut să plece către Europa, situația și-a revenit la normal. De altfel, transportul de containere reprezintă baza activității noastre. Tarifele sunt ok, se plătește tur-retur și se fac mulți kilometri.”
iunie 2020 .................................................................................................................................................... 23
 PIAȚĂ ȘI COMPANII

















































































   21   22   23   24   25