Page 57 - Revista Ziua CARGO
P. 57

Ieșirea din blocaj
O analiză a situației actuale scoate în evidență câteva concluzii. 1. Suntem condamnați să valorificăm oportunitățile pe care le avem, pentru a nu fi loviți iremediabil. 2. Măsurile generale gândite de Guvern sunt insuficiente pentru sectoarele de turism și transport persoane. 3. Dacă scoatem ștecherul din priză, este foarte posibil să descoperim că priza nu mai este a noastră, atunci când o să vrem să îl reconectăm.
 Despre o realitate care nu sea- mănă cu nimic din ceea ce am cunoscut până acum, dar și despre ieșirea din criză a sectoa- relor de turism și transport persoane am stat de vorbă cu Dragoș Anastasiu, președintele Camerei de Comerț și Industrie Româno-Germane (AHK România).
Egalitate cu operatorii aerieni?
„Din păcate, până în acest mo- ment, nu am văzut decât măsuri ge- nerale, iar șomajul tehnic, amânarea unor rate la bănci sau a plății unor impozite sunt binevenite, dar inadec- vate și insuficiente pentru firmele din sectoarele de transport persoane sau turism, care au fost, efectiv, lovite în plin de tsunami.” Președintele AHK România a apreciat că firmele care furnizează servicii de transport rutier de persoane ar trebui să se afle într-o postură similară cu operatorii români de transport aerian, pentru care statul ia în calcul soluții personalizate de susținere. „TAROM ar avea nevoie, mai degrabă, de o restructurare masi- vă și, pe de altă parte, nu văd nicio diferență de importanță între operatorii de transport aerian și cei de transport rutier. Poate doar din punctul de ve- dere al numărului de persoane trans- portate, dar nici aici diferența nu este foarte mare”, a menționat președintele AHK România.
„Din păcate, ritmul în care statul lucrează la soluții personalizate de ajutor este foarte lent și riscăm să adunăm cioburi de pe jos. Dacă nu va exista un program real de ajutor, multe companii se vor împotmoli, la câteva luni de la reînceperea activității, sau, cel mai târziu, la sfârșitul anului”.
Iar colacul de ajutor de la stat ar trebui astfel gândit încât să fie suficient măcar pentru companiile care s-au dovedit sustenabile și care nu au fost
închise din motive de management, ci ca urmare a deciziei autorităților.
„Din păcate, există și companii care nu au fost sustenabile nici îna- intea pandemiei, care nu au gândit niciodată pe termen lung și nu au pus de-o parte rezerve. Din acest punct de vedere, ar trebui să luăm exemplul companiilor germane, care știu să economisească atunci când le merge bine. Sună cumva arogant, dar dacă nu ai un plan de continuitate, după 10 ani de creștere, ai o problemă de ma- nagement. Noi, românii, gândim pe termen scurt, nu capitalizăm firmele, suntem, în general, firme relativ săra- ce, cu patroni relativ bogați”, a mai a- preciat Dragoș Anastasiu.
Care ar fi măsurile potrivite?
Potrivit președintelui Camerei de Comerț și Industrie Româno-Germane, statul ar trebui să își asume, și la bine, și la greu, poziția de partener, în con- dițiile în care companiile trimit, în fiecare
lună, bani la stat. Iar măsurile de ajutor ar trebui să ofere o flexibilitate maximă. „Pentru a-și atinge scopul, ajutoa- rele suplimentare ar trebui să vizeze, în special, sectoarele cu un rol de re- pornire important, transportul și turis- mul aflându-se în poziții de top, din punctul de vedere al importanței. Nu suntem un stat cu resurse mari, nu ne putem permite ajutoare de tip ger- man sau american, pentru că avem vistieriile goale, cu toate acestea avem creativitate și resurse umane și putem trece împreună prin aceste probleme”, a concluzionat președintele AHK
   Dragoș Anastasiu:
„Aparatul de stat n-a fost solidar cu cel privat. N-am văzut niciun angajat de la stat intrat în șomaj tehnic. Iar salariile sunt, în medie, cu 30% mai mari decât în privat. Acestea sunt anomalii. 35% din ce încasăm la buget plătim salarii la stat (cel mai mare astfel de procent înregistrat în UE). Avem o sumedenie de crize în România, greu de gestionat, dar avem și avantaje. În primul rând, nu ne atinsesem potențialul chiar deloc în turism, care este 1% din PIB și ar putea să fie 10%. Dacă acum, cu resetarea aceasta, facem ce trebuie, ne putem atinge obiectivul. În al doilea rând, am avut o criză a forței de muncă. N-o mai avem. Teoretic, am avea cu cine să facem treabă. S-au întors românii acasă. Suntem un popor creativ, cu umor. Avem potențial!”
iunie 2020 .................................................................................................................................................... 57
România.
Meda IORDAN
meda.iordan@ziuacargo.com
 PIAȚĂ ȘI COMPANII
















































































   55   56   57   58   59