Page 59 - Revista Ziua CARGO
P. 59

  Mihai Alecu
care mod de transport, ca urmare a dezbaterii cu patronatele, cât și a con- sultărilor cu autoritățile. Astfel, a apărut Ordinul comun 79, respectiv 988 din 25 mai 2020, al Ministerului Transpor- turilor, Infrastructurii și Comunicațiilor și Ministerului Sănătății, prin care se reglementează activitatea de transport mărfuri, persoane și alternativ.
Pentru transportul regulat de per- soane interjudețean și internațional, au fost adoptate numeroase măsuri, de la îmbarcarea pasagerilor în autogări, pentru a nu forma aglomerări și a păstra distanța fizică recomandată de către autorități, și până la termosca- narea tuturor pasagerilor, la cursele internaționale. În cazul constatării unei depășiri a temperaturii stabilite de Mi- nisterul Sănătății, călătorului respectiv nu i se permite accesul în autovehicul. Protejarea conducătorilor auto se realizează prin purtarea mănușilor și măștii, pe toată durata călătoriei. De asemenea, spațiul destinat conducă- torului auto este delimitat prin perete despărțitor sau prin lăsarea unui rând liber de pasageri în spatele șoferului. S-a avut în vedere reducerea interac- țiunii dintre șofer și călători. Astfel, con- ducătorul auto nu va manipula ba- gajele pasagerilor. De asemenea, purtarea măștilor, mănușilor și dezin- fectarea mâinilor este obligatorie pentru călători. Dezinfectantul este pus la dispoziția călătorilor de către ope- ratorul de transport, în interiorul auto- vehiculului, astfel încât pasagerii să- și dezinfecteze mâinile la urcare.
Înainte de plecarea în fiecare cur- să, operatorul de transport trebuie să
dezinfecteze spațiul interior al autoca- rului și să aerisească autovehiculul la fiecare oprire.
Ce ne puteți spune despre
transportul alternativ?
Și în acest domeniu – taxi, trans- port alternativ, închiriere cu șofer – s-au aplicat mai multe măsuri: pasa- gerii vor fi transportați doar pe locurile din spate, conducătorii auto vor purta mască și mănuși pe toată durata cur- sei. Separarea fizică a spațiului dintre șofer și călători a fost o măsură care a stârnit multe dezbateri cu patrona- tele. Și pasagerii au obligativitatea de a purta mască pe durata călătoriei. În cazul mânuirii bagajelor clienților sau interacțiunii cu alte persoane, condu- cătorul mijlocului de transport este obligat să utilizeze mănuși, pe care să le depoziteze într-o pungă specială, iar, după utilizare, să își dezinfecteze mâinile. Conducătorul auto este obli- gat să igienizeze și să dezinfecteze zilnic interiorul vehiculului și să îl aeri- sească după fiecare cursă.
Firmele care au suspendat efectuarea serviciului de transport public regulat, în această perioadă,
au notificat acest lucru către ARR. Au fost multe firme în această situație? Conform OMTI 980/2011, firmele
de transport sunt obligate să anunțe anticipat cursele care nu pot să fie executate, din cauze de forță majoră sau alte cauze, la capetele de traseu și, în măsura posibilităților, în stațiile de pe traseu. Raportându-ne strict la ceea ce s-a raportat (nu oglindește 100% situația reală), au fost 66 de operatori de transport care au trimis notificări de suspendare a unui număr de 746 de curse. În această perioadă, nu am mai primit notificări de suspen- dare a activității, dimpotrivă, o parte dintre operatori și-au reluat, deja, par- țial sau total, activitatea, conform notificărilor transmise către ARR. În momentul de față, avem 12 operatori de transport și 70 de curse interjude- țene suspendate. Este posibil ca situa- ția reală să fie diferită față de cea care ne-a fost adusă la cunoștință prin no- tificările operatorilor de transport. O in- vestigare a situației reale o poate face ISCTR. Cei care au notificat suspen- darea efectuării curselor nu riscă amenzi, însă cei care au oprit efec- tuarea curselor fără să notifice acest lucru pot fi sancționați. Suspendarea efectuării curselor poate fi prelungită cu până la 90 de zile de la expirarea stării de urgență, în cazul în care solici- tările pasagerilor nu impun reluarea imediată a serviciului de transport. Este
un lucru pozitiv pentru operatorii de transport, care pot, astfel, să evite pierderi și mai mari, prin efectuarea unor curse fără pasageri.
Sunt și alte măsuri care să sprijine transportatorii în reluarea treptată a efectuării curselor? Operatorii de transport au putut so-
licita, în cadrul modificărilor semestria- le ale programului de transport inter- județean, schimbarea capacităților de transport, respectând, însă, punctajul inițial.
Care este situația
transportului internațional?
După ridicarea stării de urgență, a fost permisă doar efectuarea curselor ocazionale internaționale de călători și au fost solicitări doar pentru transpor- tul muncitorilor sezonieri.
Cursele internaționale au fost per- mise, cu respectarea anumitor condiții și avem peste 600 de curse ocazionale internaționale raportate într-un interval de două săptămâni, neexistând proble- me sau reclamații în efectuarea aces- tor curse.
Pe zona de transport internațional regulat, se vor anunța, treptat, țările în care se vor putea efectua cursele, în funcție de ridicarea restricțiilor în ță- rile de destinație. Nu depinde doar de instituțiile din România, ci și de cele din țările tranzitate și din țara de des- tinație.
Operatorii de transport au ridicat și problema efectuării transportului in- ternațional cu vehicule nelicențiate, tip 8+1, care nu au suportat restricțiile transportatorilor licențiați.
Rezolvarea problemei pirateriei în transportul internațional cu vehicule nelicențiate de 8+1 locuri este pe masa de lucru a ministerului. Acest segment de transport a evoluat și din cauza ce- rerii, pentru că există multe persoane care solicită aceste servicii ale „pira- ților”. Din păcate, aceste transporturi sunt deficitare în special în zona de siguranță, atât din punct de vedere tehnic (starea mașinilor), cât și al res- pectării timpilor de conducere și o- dihnă, principala cauză a accidentelor grave. Iar aceste vehicule și conducă- torii lor nu intră în zona în care legis- lația europeană și națională să îi oblige să respecte reglementările în vigoare, specifice transportului de călători licen- țiat.
Este un tip de transport care a crescut în ultima vreme, iar ministerul acordă o atenție deosebită rezolvării acestei probleme.
Radu BORCESCU
radu.borcescu@ziuacargo.com
iunie 2020 .................................................................................................................................................... 59
 INTERVIU









































































   57   58   59   60   61