Page 11 - Revista Ziua Cargo
P. 11

   Roxana Ilie, UNTRR:
„În lipsa unor clarificări oficiale din partea CE, pentru a se asigura un cadru legal clar și armonizat la nivel european, există riscul impunerii unor cerințe diferite din partea Statelor Membre privind aplicarea noilor reguli ale Pachetului Mobilitate 1, care ar putea conduce la controale și amenzi abuzive ale autorităților din vestul UE împotriva transportatorilor rutieri români, așa cum s-a întâmplat în cazul controalelor privind interzicerea efectuării repausului săptămânal normal în cabină.”
 centrul operațional al angajatorului un- de se află locul normal de staționare al conducătorului auto, nu se consi- deră repaus sau pauză, cu excepția cazului în care conducătorul auto se află pe un feribot sau în tren și are acces la o cabină de dormit sau la o cușetă.
Noile prevederi lasă posibilitatea de a conduce 1-2 ore suplimentare, în anumite circumstanțe excepționale, pentru a ajunge la centrul opera- țional al companiei sau la locul de rezidență. Conducătorul auto indică manual cauza derogării în foaia de înregistrare, pe un document imprimat scos din aparatul de înregistrare sau în registrul de sarcini, cel târziu la so- sirea la destinație sau la locul de oprire corespunzător. Orice perioadă de pre- lungire se compensează cu o perioadă de repaus echivalentă, luată în bloc cu orice perioadă de repaus, înainte de sfârșitul celei de a treia săptămâni care urmează săptămânii în cauză.
Cine stabilește modul în care trebuie aplicate prevederile?
Este o întrebare, care, astăzi, stă pe buzele tuturor. UNTRR a solicitat clarificări CE privind dovezile pe care trebuie să le prezinte firma, semnalând faptul că este vital pentru transporta- torii români să primească urgent infor- mații oficiale. „Considerăm că rolul Comisiei este extrem de important, la acest moment, în ceea ce privește stabilirea modului în care trebuie apli- cate prevederile, în vederea clarificării dispozițiilor regulamentului și a stabilirii abordărilor comune referitoare la apli- carea și asigurarea respectării acesto- ra, pentru prevenirea controalelor și amenzilor abuzive ale autorităților din vestul UE, împotriva transportatorilor români.”
Cine decide sancțiunile?
Statele membre sunt cele care au obligația de a lua toate măsurile nece- sare pentru a se asigura că normele naționale privind sancțiunile aplicabile în cazul încălcărilor Regulamentului (CE) 561/2006 și ale Regulamentului (UE) 165/2014 sunt aplicate într-un mod efectiv, proporțional și cu efect de descurajare.
În același timp, Comisia Europea- nă trebuie să elaboreze un act de pu- nere în aplicare referitor la clasificarea tipului și gradului de gravitate a încăl- cărilor la noile reguli privind timpii de conducere și de odihnă. „UNTRR își exprimă îngrijorarea privind întârzie- rea acestui act de punere în aplicare al CE, care ar fi trebuit să fie, deja,
disponibil Statelor Membre înaintea datei de intrare în vigoare a noilor re- guli (20 august 2020), pentru a se asi- gura o abordare comună și o aplicare armonizată la nivel european.”
Vom mai primi lămuriri din partea CE?
Noul Regulament 1054/2020 pre- vede actele delegate și de punere în aplicare pe care CE trebuie să le ela- boreze în perioada următoare. Este vorba despre:
• Act de punere în aplicare privind
clasificarea tipului și gradului de gravitate a încălcărilor, care pot de- termina pierderea de către un operator de transport rutier a bunei reputații – fără termen
• Act de punere în aplicare pentru o abordare comună privind înregistra- rea perioadelor în afara vehiculului – fără termen
• Specificații tehnice ale tahogra- fului inteligent versiunea 2 (camioa- ne) – până la 21 august 2021
• Act delegat privind standardele și procedurile de certificare pentru par- cări sigure și securizate – niciun ter- men, dar se preconizează că o primă propunere va fi prezentată în septem- brie/octombrie 2020.
Următoarea etapă, peste 18 luni
Majoritatea noilor acte legislative ale Pachetului Mobilitate 1 intră în vigoare în a douăzecea zi de la data publicării lor (adică 20 august 2020). Cu toate acestea, dispozițiile lor se vor aplica de la alte date, respectiv:
• cu câteva excepții, Regulamentul privind timpii de conducere și de odihnă se aplică începând cu 20 au- gust 2020
• Regulamentul privind accesul la piață (perioada de restricționare ca- botaj de 4 zile) și accesul la profesie (obligația întoarcerii acasă a camioa- nelor la 8 săptămâni) se aplică înce- pând cu 21 februarie 2022
• Directiva privind detașarea șofe- rilor se aplică începând cu 2 februarie 2022.
Există șanse să fie eliminate unele dintre aceste prevederi?
„Considerăm că trebuie realizate toate demersurile pentru eliminarea prevederilor discriminatorii ale Pache- tului Mobilitate 1 din legislația europea- nă și susținem acțiunile Ministerului Transporturilor, Infrastructurii și Comu- nicațiilor în acest sens, precum și de- mersurile Comisiei Europene privind evaluarea impactului extrem de ne- gativ al obligației întoarcerii acasă a camioanelor la 8 săptămâni și a consecințelor negative determinate de pandemia COVID-19”, a subliniat reprezentantul UNTRR.
Important este faptul că, la aceeași dată, de 31 iulie 2020, când a fost publicat Pachetul Mobilitate 1, în Jur- nalul Oficial UE a fost publicată și De- clarația Comisiei Europene referitoare la acest pachet legislativ.
CE arată că regretă că acordul la care au ajuns Consiliul și Parlamentul European include elemente care nu sunt în conformitate cu obiectivele ambițioase ale Pactului verde european.
Sunt menționate, în acest sens,
returnarea obligatorie a vehiculului
în statul membru de stabilire o dată la opt săptămâni și restricțiile impuse operațiunilor de transport combi- nat. „Comisia declară că va evalua îndeaproape impactul asupra climei, a mediului și a funcționării pieței unice și, dacă este necesar, își va exercita dreptul de a prezenta o propunere legislativă specifică, înainte de intrarea în vigoare a celor două dispoziții”, a precizat Roxana Ilie.
Meda IORDAN
meda.iordan@ziuacargo.com
august 2020 ................................................................................................................................................ 11
 ACTUALITATE


































































   9   10   11   12   13