Page 10 - Revista Ziua Cargo
P. 10

APLICARE CU MULTE SEMNE DE ÎNTREBARE Pachetul Mobilitate 1, în vigoare
din 20 august
Pachetul Mobilitate 1 s-a publicat pe 31 iulie, în Jurnalul Oficial
al Uniunii Europene, iar noile reguli privind duratele de conducere zilnice și săptămânale maxime, pauzele minime și perioadele de repaus zilnic și săptămânal se aplică direct, în toate statele membre, din 20 august.
  C onform noilor cerințe, primii șoferi se vor întoarce acasă după scurgerea a 3 săptă- mâni de la 20 august, respectiv din 11 septembrie, ne-a explicat Roxana Ilie, responsabil reprezentare și infor- mare al UNTRR. Concret, noile reguli privind timpii de conducere și de odih- nă, care se vor aplica din 20 august,
merg pe câteva direcții.
Întoarcerea poate fi organizată în centrele închiriate sau deținute de firmele românești în vest?
În primul rând, așa cum comentam mai sus, este introdusă obligativitatea întoarcerii acasă a șoferilor la 3 sau 4 săptămâni. În această privință UNTRR a solicitat Comisiei Europene clarificări urgente. Este important să se precizeze ce înseamnă „loc de re- ședință” și să confirme dacă întoarce- rea acasă a șoferilor poate fi organi- zată în centrele logistice închiriate sau deținute de firmele românești de trans- port în Europa de Vest. În paralel, tre- buie clarificată, la nivelul UE, și moda- litatea de documentare a îndeplinirii obligației, în situația în care șoferul se întoarce acasă cu alte mijloace de transport (avion, microbuz), inclusiv pentru situația în care conducătorul auto refuză, din motive personale, să se întoarcă la centrul operațional al angajatorului, în statul membru de stabilire al companiei, sau la locul său de reședință.
Libertate?
„Referitor la prevederea prin care conducătorii auto au libertatea să alea- gă unde își petrec perioada de repaus, considerăm că noile reguli sunt con- tradictorii, în ceea ce privește libertatea
lor de a stabili unde își petrec timpul liber. În acest sens, UNTRR a solicitat CE să confirme libertatea șoferilor de a alege să nu se întoarcă acasă și să clarifice modalitatea în care aceasta trebuie să fie documentată de firme și de șoferi, în cazul unui control”, a men- ționat Roxana Ilie.
CE trebuie să clarifice problema repausului săptămânal
Interzicerea repausului săptămâ- nal normal în cabină ridică alte semne de întrebare. Este contextul în care UNTRR a solicitat CE stabilirea unei proceduri corecte și armonizate de control al respectării interdicției de efectuare a repausului săptămânal normal de peste 45 de ore în cabină, care să fie respectată în toate statele membre, pentru a putea fi stopate con- troalele și amenzile abuzive ale auto- rităților franceze și belgiene, privind repausul săptămânal normal al șofe- rilor, din ultimii ani. „Solicităm prevederi clare privind procedura de a docu- menta faptul că șoferul nu a dormit în cabină, inclusiv în situația în care acesta nu poate prezenta o factură de hotel – repausul fiind efectuat la rude sau la centre de cazare puse la dispoziție de angajator. De asemenea, până la încetarea pandemiei COVID- 19, solicităm să se permită șoferilor profesioniști să își efectueze repausul săptămânal normal în cabină, pentru a le proteja sănătatea.”
Recuperarea repausului săptămânal
Între prevederile care intră în vi- goare din august, se află și derogarea pentru conducătorii auto de transport internațional de mărfuri ca, în afara
statului membru de stabilire, să efec- tueze două perioade de repaus săptă- mânal reduse consecutive, cu condiția ca, în oricare patru săptămâni conse- cutive, acel conducător auto să efec- tueze cel puțin patru perioade de re- paus săptămânal, dintre care cel puțin două să fie perioade de repaus săptă- mânal normale. UNTRR a solicitat CE să clarifice faptul că, în cazul utilizării derogării de a efectua două perioade de repaus săptămânal reduse conse- cutive, cele 2 perioade de compen- sație de câte 21 ore să poată fi alipite separat unor alte perioade de repaus de cel puțin nouă ore și efectuate pe parcursul deplasării, situație în care șoferul să se poată întoarce acasă și la 4 săptămâni (nu la 3 săptămâni).
Potrivit noilor prevederi,
un conducător auto care face parte dintr-un echipaj poate să ia o pauză de 45 de minute la bordul unui vehicul condus de un alt conducător auto, cu condiția ca persoana care face pauză să nu fie implicată în asistarea celei care conduce vehiculul.
Alte prevederi nou introduse țin de derogarea ca atunci când un condu- cător auto însoțește un vehicul transportat cu feribotul sau cu tr- enul și efectuează, în același timp, o perioadă de repaus zilnic normală sau o perioadă de repaus săptămânal re- dusă, această perioadă să poată fi în- treruptă cel mult de două ori de alte activități a căror durată totală nu de- pășește o oră.
De menționat că perioada de timp necesară conducătorului auto pentru a se deplasa la locul de îmbarcare într-un vehicul sau pentru a se în- toarce din acel loc, atunci când vehi- culul nu se află nici la locul de reșe- dință al conducătorului auto, nici la
ACTUALITATE
10 .................................................................................................................................................. august 2020













































































   8   9   10   11   12