Page 36 - Revista Ziua Cargo
P. 36

Evoluția cabinelor
Mercedes-Benz
Locul de muncă al șoferilor de camion a evoluat, în timp,
de-a dreptul spectaculos! Mercedes-Benz vă propune o scurtă incursiune în istoria cabinelor și a volanelor de pe diferite modele de serie, de-a lungul a 60 de ani de evoluție.
  Chiar și o privire fugară asupra cabinelor, de-a lungul timpu- lui, demonstrează clar trans- formările tehnice pe care le-a suferit așa-zisa interfață om-mașină (HMI), pe parcursul ultimelor decenii. Dorința de a îmbunătăți continuu ergonomia, confortul în operare și networkingul, atât la interiorul, cât și la exteriorul ve- hiculelor, se poate observa clar în de- signul cabinelor moderne.
Volanele erau uriase...
În urmă cu peste 60 de ani, prime- le cabine ale modelelor Mercedes- Benz cu capotă scurtă erau echipate cu un bord metalic pictat, cu un volan Bakelite uriaș, dar subțire, cu o mulți- me de întrerupătoare și butoane și cu... scrumieră! Aceste camioane au fost produse începând cu 1958 și până în anii ’90 și încă se bucură de o reputație legendară, datorită robusteții lor.
Un pas important a fost realizat de către cabinele așa-zisei Leichte Klasse (clasa ușoară) – LK – de pe modelele cu cabină construită deasu- pra motorului. Aceste precursoare ale gamei Atego au fost produse între anii
Bordul unui camion Mercedes-Benz 1924, din anul 1972. De aici, șoferul monitoriza funcționarea indestructibilului motor OM 355 „Africa”, aflat sub capota scurtă, din față.
 CAMIOANE ȘI SERVICII
1984 și 1998. Elementele tipice sunt reprezentate de tonurile maronii, de numărul relativ mic de întrerupătoare și de poziționarea funcțiunilor și a
martorilor de avertizare pe marginea de sus a bordului.
Pe drumul modernizării
O modernizare majoră a avut loc o dată cu introducerea celei de-a doua generații Mercedes-Benz Actros, între 2003 și 2008. Volanul adăpostea air- bagul șoferului, iar ergonomia la bord a fost înălțată la un nivel cu totul nou. Scaunele, volanul, întrerupătoarele – numeroase elemente puteau fi, deja, configurate individual, pentru respectivul șofer și pentru aplicația respectivă de transport. Bordul era aproape „înfășurat” în jurul șoferului, astfel încât un număr impresionant de elemente de control erau poziționate la îndemână.
Chiar și concepția display-ului a parcurs cale lungă, prin includerea pri- mului ecran central digital, care afișa diferite informații, cum ar fi treapta de viteză sau funcționarea diferitelor sis- teme de asistență operaționale.
 Bordul seriei LK, precursoarea gamei Atego, produsă între 1984 și 1998. Tractor Mercedes-Benz 1317, 1989.
36 .................................................................................................................................................. august 2020


















































































   34   35   36   37   38