Page 48 - Revista Ziua Cargo
P. 48

ANTICORUPȚIE
În flagrant!
Ne întrebăm mereu de ce exemplele care contravin unei conduite sociale corecte nu descurajează pe cei tentați de obținerea facilă și ilegală a unor sume de bani. Cu atât mai mult cu cât unii doritori sunt surprinși „în direct”, adică în flagrant. Sau pentru că, din înțelepciunea populară, știm că „ulciorul nu merge de multe ori la apă!”.
  E timologic, termenul de flagrant derivă din latinescul flagro (fla- grare, flagrans), care înseam- nă „a arde”, „flagranță” semnificând prinderea făptuitorului în ,,focul” acțiunii sale sau imediat după săvâr- șire1. În literatura juridică, pentru noțiu- nea de infracțiune flagrantă a fost utili- zat, mult timp, termenul de flagrant delict. Legislația penală românească actuală a înlocuit termenul „delict” cu cel de „infracțiune”. Potrivit art. 293 din Codul de procedură penală, este flagrantă „infracțiunea descoperită în momentul săvârșirii sau imediat după săvârșire. Este, de asemenea, consi- derată flagrantă și infracțiunea al cărei făptuitor, imediat după săvârșire, este urmărit de organele de ordine publică și de siguranță națională, de persoana vătămată, de martorii oculari sau de strigătul public, ori prezintă urme care justifică suspiciunea rezonabilă că ar fi săvârșit infracțiunea, sau este sur- prins aproape de locul comiterii infrac- țiunii cu arme, instrumente sau orice alte obiecte de natură a-l presupune
participant la infracțiune”.
Practica oferă, din nou, exemple!
Recent, în baza ordonanței de de- legare și sub coordonarea procurorului din cadrul Parchetului de pe lângă Tri- bunalul Ilfov, ofițerii de poliție judiciară
din cadrul Direcției Anticorupție pentru Municipiul București și județul Ilfov au prins în flagrant doi funcționari publici din Inspectoratul de Stat pentru Con- trolul în Transportul Rutier (ISCTR), imediat după ce aceștia au primit o mită în valoare de 2.400 de lei de la administratorul unei societăți comer- ciale, pentru a nu aplica măsurile le- gale unui conducător auto din cadrul firmei, ca urmare a constatării săvâr- șirii unor abateri la legea transporturi- lor rutiere.
Situația a fost sesizată, în aceeași zi, de către administratorul societății comerciale, printr-un apel telefonic la call center-ul anticorupție al DGA – 0800.806.806, acesta semnalând faptul că angajații ISCTR au pretins o sumă de bani, în procent de 10% din cuan- tumul contravalorii amenzii de 24.000 de lei, care trebuia aplicată conducăto- rului auto, după ce au constatat că autoutilitara pe care acesta o conducea avea anvelope uzate și că îi lipsea o lampă de semnalizare. Cei doi nu au obținut suma pe care și-au dorit-o, ci înregistrarea, la Parchetul de pe lângă Tribunalul Ilfov, a unui dosar penal pentru săvârșirea infracțiunii de luare de mită. În acest context, vă reamintim prevederile art. 289 din C.p.:
(1) Fapta funcționarului public care, direct ori indirect, pentru sine sau pentru altul, pretinde ori primește bani sau alte foloase care nu i se cuvin
ori acceptă promisiunea unor astfel de foloase, în legătură cu îndeplinirea, neîndeplinirea, urgentarea ori întâr- zierea îndeplinirii unui act ce intră în îndatoririle sale de serviciu sau în legătură cu îndeplinirea unui act con- trar acestor îndatoriri, se pedepsește cu închisoare de la 3 la 10 ani și inter- zicerea exercitării dreptului de a ocupa o funcție publică ori de a exercita pro- fesia sau activitatea în executarea căreia a săvârșit fapta.
(2) Fapta prevăzută în alin. (1), săvârșită de una dintre persoanele prevăzute în art. 175 alin. (2), consti- tuie infracțiune numai când este comi- să în legătură cu neîndeplinirea, întâr- zierea îndeplinirii unui act privitor la îndatoririle sale legale sau în legătură cu efectuarea unui act contrar acestor îndatoriri.
(3) Banii, valorile sau orice alte bunuri primite sunt supuse confiscării, iar când acestea nu se mai găsesc, se dispune confiscarea prin echiva- lent.
Legislația penală sancționează orice acțiune care afectează integrita- tea funcționarului public, acesta având ca principală obligație de serviciu apli- carea și respectarea întocmai a legii.
Viorela BUCUR
comisar-șef de poliție Direcția Generală Anticorupție, Serviciul Prevenire
ACTUALITATE
  48 .......................................................................................................................................... septembrie 2020
1 Jidovu N., Drept procesual penal, Editura C.H. Beck, București, 2006, p. 590
















































































   46   47   48   49   50