Page 62 - Revista Ziua Cargo
P. 62

Capitalul privat,
în pericol
Un proiect de lege ce prevede reducerea taxelor aferente șoferilor profesioniști a trecut de Senat și își continuă drumul, urmând să fie votat și în Camera Deputaților. Am discutat despre potențialul efect benefic al actului normativ cu inițiatorul proiectului, senatorul Vasile Toma, precum și despre situația dificilă
  a transportului privat de călători.
ZIUA CARGO: De ce ați
inițiat acest act normativ?
Vasile Toma: Am plecat de la ideea că trebuie să păstrăm șoferii în țară și, totodată, să aducem înapoi o parte dintre cei care lucrează în stră- inătate.
Am avut discuții cu economiști și, la prima vedere, pentru unii, acest pro- iect de lege poate părea o facilitatea oferită de stat, prin scutirile de taxe aferente salariului șoferilor. Însă, dacă privim în ansamblu, din punct de ve- dere economic și fiscal, sunt argu- mente pertinente care ne arată că bu- getul statului va ieși câștigat. Practic, prin această lege, s-ar crea argumen- tele pentru creșterea salariilor șoferilor, firmele de transport fiind impulsionate să realizeze acest lucru. Având în ve- dere situația actuală, un asemenea act normativ nu reprezintă un ajutor de stat, ci o necesitate economică, mai ales în contextul pandemiei, în care cuvântul de ordine este „supra- viețuirea”.
Până la jumătatea anului viitor, când este de așteptat ca economia să își reia activitatea normal, operatorii de transport vor continua să fie greu încercați.
Proiectul de lege propune facilități astfel încât transportatorii să poată oferi salarii brute de la 3.000 până la 30.000 de lei pe lună, urmând ca, din acestea, să fie achitată contribuția pentru pensii de 21,25%, aspect ab- solut necesar (fiecare conducător auto trebuie să aibă în vedere pensia) și contribuția de 2,25%, care este în sar- cina angajatorului. Toate celelalte taxe sunt scutite, astfel încât angajatul să primească un salariu net mare, care să îl determine să rămână la opera- torul de transport român.
Merită să amintim faptul că trans- porturile rutiere au un efect pozitiv pe balanța de plăți de aproximativ 4,5 mi-
liarde de euro pe an. Este domeniul care aduce cel mai important plus la balanța de plăți a României, fiind vor- ba de export de servicii.
Ar putea fi o bună șansă și pentru stat pentru creșterea încasărilor,
în condițiile în care mulți șoferi sunt plătiți cu salariul minim, veniturile fiind, apoi, completate în alte forme, puțin,
sau deloc impozabile?
Bineînțeles. M-am documentat in- clusiv la Ministerul Muncii și majorita- tea salariaților este plătită cu salarii de sub 3.000 de lei brut. Acesta este motivul pentru care am stabilit acest prag, care coincide și cu cel stabilit în domeniul construcțiilor. De altfel, din rândul firmelor de construcții, am primit un puternic feedback pozitiv. Au posi- bilitatea să angajeze mai mulți oameni și sunt mulți lucrători care au decis să se întoarcă din străinătate, pentru că pot să primească salarii mai bune în România și toată lumea dorește să muncească cât mai aproape de casă. Chiar dacă salariile afară rămân mai mari, și cheltuielile acolo sunt mai ri- dicate și oamenii realizează că pot ră- mâne cu mai mulți bani economisiți dacă lucrează în România, fiind, toto- dată, mai aproape de familie.
Ce speranțe aveți că acest proiect de lege va fi votat și în Camera Deputaților? Este foarte important pentru oa-
menii din transporturi să înceapă un dialog cu parlamentarii din județul lor și în special cu deputații, pentru a sprijini votarea acestei legi. La Senat, am avut numeroase discuții și am reu- șit votarea proiectului, obținând, în prealabil, raportul de admitere al Co- misiei de Transport, unde sunt secre- tar. Am încredere în colegii din Came- ra Deputaților, însă cred că ar trebui
dublată această încredere cu un lobby al transportatorilor la fiecare deputat din fiecare județ, să înțeleagă avanta- jele pe care le aduce această lege. Este nevoie de mai multă implicare din partea transportatorilor.
La ora actuală, șansele ca proiectul de lege să fie votat în Camera Deputaților sunt de 50%.
Tocmai de aceea, accentuez faptul că este necesar un dialog al asocia- țiilor din transporturi cu cei din Comisia de Transporturi, din Comisia Economi- că și din Comisia de Buget din Came- ra Deputaților. Este important pentru colegii deputați să primească punctele de vedere în urma cărora să tragă concluziile la care senatorii au ajuns deja – impactul pozitiv pe care îl va avea această lege.
Nu este vorba despre un efort bugetar. Guvernul afirmă că nu poate acorda facilități, neavând bani. Însă această lege va aduce mai mulți bani la buget. În plus, toate salariile mărite ale șoferilor vor merge în consum, în cea mai mare măsură, amplificând efectele pozitive fiscale.
Cum vedeți situația
transportului de persoane?
Pentru transportul județean, con- semnăm intrarea în vigoare a legii pri- vind OUG 70, care restrânge perioada de valabilitate a licențelor. În baza atri- buirii, aceste licențe erau/sunt valabile până în data de 30 iunie 2023, iar OUG 70 a restrâns valabilitatea până la 31 decembrie 2021. Consider că sunt argumente pentru transportatori să tranșeze în instanță această ches- tiune juridică.
Operatorii de transport ar trebui să meargă în instanță, să obțină păstrarea termenului inițial de valabilitate pentru traseele județene.
ACTUALITATE
62 .......................................................................................................................................... septembrie 2020







































































   60   61   62   63   64