Page 64 - Revista Ziua Cargo
P. 64

   În 2019, a apărut la vânzare, din partea unui privat, un model Dacia Sport 1410 original, din 1989, cu 800 km rulați. Mașina se afla într-o stare perfectă de conservare, iar prețul cerut pe ea era în jurul a 16.000 de euro.
 Dacia Sport
Unul dintre cele mai spectaculoase vehicule lansate vreodată de un producător auto autohton a fost, cu siguranță, Dacia Sport, coupé-ul modelului „clasic”, berlina Dacia 1310.
Povestea a început în 1979, a- tunci când, cu ocazia EREN (Expoziția Realizărilor Econo- mice Naționale), a fost prezentat pro- totipul unui autoturism ce purta numele de Dacia 1300 Sport-Brașovia. Vehi- culul prezentat în cadrul acestei ex- poziții era unicat și fusese realizat de către Dacia Service Brașov. Plecând de la acest prototip, s-a mers mai de- parte și, cu ocazia TIB 1981 (Târgul Internațional București), Dacia a pre- zentat modelul ce urma să intre în producția de serie, Dacia Sport 1310. Pentru cei ce au stat în spatele proiec- tului, ideea de bază a fost să ofere utilizatorilor un „automobil sportiv”, care să fie ceva mai dinamic decât modelul standard de Dacia 1310 și să fie ceva mai ușor. Metamorfoza Daciei clasice în Dacia Sport a reprezentat o provocare pentru inginerii români, de această dată nemaiexistând sursă
de inspirație, precum în cazul berlinei, pentru că francezii nu au produs un model sport de Renault 12 („baza” Daciei 1300). Aceștia au trebuit să se descurce cu un buget de cheltuieli redus, fără o linie de asamblare dedi- cată, astfel, a existat multă intervenție manuală în procesul de producție, fapt ce s-a reflectat, ulterior, în calitatea și fiabilitatea mașinii.
Ajustări autohtone
Pentru a putea schimba comporta- mentul stradal, a fost făcută o serie de modificări față de caroseria clasică a Daciei. Acestea se realizau manual, înainte de intrarea pe linia de asam- blare. Dacă partea din față nu suferea nicio modificare, de la jumătate a „în- ceput joaca”. Stâlpii centrali ai plafo- nului și cei din spate au trebuit scurtați pentru a crea panta acoperișului iar
aripa din spate a fost prelungită o planșă de tablă ce era poziționată sub geamul lateral spate. Rezultatul a fost o mașină mai scurtă cu 24 cm în com- parație cu modelul 1310, fapt posibil prin reducerea ampatamentului cu 20 cm. Practic, au fost apropiate punțile, rezultând o lungime de 4.151 mm, fapt ce a modificat caracteristicile dinamice ale mașinii. Însă nu numai asta a con- tribuit, ci și faptul că Dacia Sport avea o înălțime de 1.295 mm, cu 8 cm mai mică decât cea a berlinei, ceea ce a însemnat coborârea centrului de greu- tate al mașinii. Toate aceste modificări
  64 .......................................................................................................................................... septembrie 2020
INEDIT

























































































   62   63   64   65   66