Page 15 - Revista ZIUA CARGO
P. 15

  pe piața asigurărilor, arătând că „doar în acest fel piața va intra în normali- tate; astăzi sunt zeci de mii de dosare neplătite”.
Iată argumentele:
„Decontarea directă va duce la dis- pariția oligopolului din piața RCA. Este una dintre soluțiile la problemele exis- tente și poate aduce reale beneficii celor 8 milioane de plătitori de polițe RCA din țară. În lipsa unor măsuri legislative adecvate, există riscul ca asigurătorii RCA rău-platnici să acapa- reze peste 90% din piață, lăsând con- sumatorii și persoanele prejudiciate fără posibilitatea reparației vehiculelor și a recuperării prejudiciilor suferite. Prin introducerea acestui principiu, consumatorul de asigurări va fi res- ponsabilizat să aleagă un asigurător RCA de calitate și va avea mai multe drepturi, în cazul unui accident, putând să se adreseze fie asigurătorului terțu- lui vinovat de producerea accidentului, fie propriului asigurător RCA. Mai mult, pentru ca noua OUG să își producă efectele de însănătoșire a pieței RCA, este necesar ca decontarea directă să se aplice în orice situație, fără nicio excepție, iar consumatorii și persoa- nele prejudiciate să aibă dreptul să opteze între a se îndrepta împotriva asigurătorului RCA al terțului sau a se adresa propriului asigurător, pentru obținerea despăgubirilor datorate, cu promptitudine. Aceste noi prevederi legale, care trebuie să intre în vigoare cât mai curând, cumulate cu măsuri ferme de sancționare a societăților de asigurări care încalcă legea, sunt ab- solut necesare pentru supraviețuirea pieței de asigurări”.
„Scumpirea RCA
nu are voie să depășească 8-10%”
COTAR admite că ar putea apărea o scumpire a polițelor, „dar această majorare nu are voie să depășească 8-10% față de tariful de referință al RCA, calculat semestrial de către un auditor independent”. „Să nu uităm că frecvența daunelor a scăzut cu peste 30%, în 2020, față de 2019, și conti- nuă să fie scăzută și la început de
2021, astfel că o scumpire mai mare de 8-10% nu se justifică. Eventuale îmbunătățiri ale dispozițiilor noii OUG privind decontarea directă obligatorie vor putea fi aduse prin norme de apli- care emise de către ASF. Cu toții cu- noaștem disfuncționalitățile majore existente pe piața de asigurări, iar introducerea decontării directe în legis- lația RCA reprezintă una dintre soluțiile care pot împiedica un dezastru în cazul unui faliment printre cei doi co- loși ai asigurărilor RCA din România, care dețin deja peste 70% din întreaga piață și care arată din ce în ce mai fragili. Problemele constatate la acești mari asigurători RCA, reclamați de zeci de mii de persoane păgubite, ne amintesc de situația fostelor societăți Astra și Carpatica, înainte de a intra în faliment. Urmează cea mai dificilă perioadă din istoria asigurărilor, iar ASF, prin noul președinte, Nicu Marcu, pare să se fi trezit complet la realitate și să realizeze că, fără măsuri ferme și imediate, piața se va prăbuși defini- tiv și irevocabil. Astfel, sute de mii de păgubiți vor rămâne cu autovehicule- le nereparate și abandonate în stradă sau cu prejudicii de mii de euro, impo- sibil de recuperat. Avem încredere că măsurile luate în ultimele luni nu vor fi o perdea de fum și vor continua, până la disciplinarea societăților de asigurări, care, astăzi, încalcă legea de sute de ori pe zi”, a precizat Vasile Ștefănescu, președintele COTAR.
FORT este contra
Federația Operatorilor Români de Transport (FORT) cere Guvernului să retragă proiectul OUG „pregătit în spa- tele ușilor din cadrul ASF”, act norma- tiv care apare „într-un context total ne- prielnic” din punct de vedere al pieței asigurărilor și care „va conduce, în fapt, la o creștere necontrolată a tari- felor de primă”.
Reprezentanții FORT explică mo- dul de funcționare a decontării directe și cum vor fi afectați cei asigurați:
„Avem un accident între 2 vehicule, iar asigurătorul vehiculului păgubit (A) va plăti către clientul său o despăgubire, iar apoi va deconta către asiguratorul vehiculului «vinovat» (B) această sumă de bani. Pare simplu. De ce vor crește tarifele? Dacă asigurătorul A are ga- ranția că orice sumă plătită cu titlu de despăgubire va fi recuperată de la asi- gurătorul B, nu va mai avea niciun inte- res să controleze valoarea ei. Deoare- ce majoritatea acestor despăgubiri se achită direct unităților de reparații, acestea vor putea factura orice și oricât. De ce vor crește necontrolat? Niciun asigurător nu va putea calcula cu exac- titate cât de puternic va fi afectat de acest procedeu de decontare. Adică, asigurătorul B nu o să știe cât de rela- xat va fi asigurătorul A în acceptarea unor tarife de manopera de 800 de lei/oră, adaosuri de 100% la prețul pieselor de schimb sau costuri de 200 de euro pe zi de închiriere a unui auto- vehicul. De asemenea, nimeni nu va putea estima impactul efectului de con- tagiune. Adică, miile de service-uri care facturează, în prezent, 150 lei pe oră de manoperă și oferă discounturi la prețul pieselor de schimb vor rămâne, oare, la acest nivel, sau vor adopta tarife majorate de 5 ori? Prin urmare, asigurătorul B își va adăuga la tarif o marjă de siguranță suficient de mare încât să evite pierderi. Iar când nu cu- noști exact nivelul acestei marje, a- ceasta poate fi situată între 0 și 200%, conducând, astfel, la creșterea explo- zivă a tarifelor de primă, care deja au trecut printr-o creștere în ultimele luni, estimată la o medie de 15% față de tarifele din perioada 2019-2020. Un studiu de impact, serios realizat, ar fi demonstrat existența acestor riscuri, descrise mai sus, precum și un alt mare risc: diminuarea semnificativă a con- tractelor CASCO. Mai mult, inițiatorul proiectului se folosește de Brexit pentru a justifica urgența?!”.
Magda SEVERIN
magda.severin@ziuacargo.ro
  FORT reclamă că „ASF refuză să elimine contractele de mandat și cesiunea de creanțe, prin modificarea legii, în acord cu practica internațională, din motive ușor de intuit, însă propune această ordonanță de urgență, care are un singur obiectiv major – sprijinirea samsarilor în detrimentul asiguraților persoane fizice și juridice, victime colaterale ale intereselor financiare de milioane de euro”.
februarie 2021 .............................................................................................................................................. 15
 ACTUALITATE



















































































   13   14   15   16   17