Page 17 - Revista ZIUA CARGO
P. 17

  tur-retur, în loc de a fi perfecte, așa cum ar fi de așteptat. De exemplu, pentru Antwerp-Lille, un tarif de 2,92 euro/km pare rezonabil, dar cursa retur costă 2,49 euro/km. Ruta Paris- Varșovia are un tarif de 0,85 euro/km, dar pe sens invers costă 0,97. Madrid- Paris costă 1,02, dar returul doar 0,93. Aceste rute au în comun o conexiune franceză, fiind influențate de faptul că prețurile la motorină și taxele de au- tostradă în Franța sunt relativ crescute față de standardele europene. Astfel, operațiunile de cross-trade și de cabotaj sunt destul de obișnuite, ceea ce duce la reduceri de tarife.
Cele mai importante coridoare
de transport
Pe relația Franța-Spania, tarifele pe coridorul Madrid-Paris au scăzut cu 2,3% comparativ cu trimestrul 2 și cu 3,1% comparativ cu trimestrul 4, 2019. Pe retur, au scăzut cu 0,5% față de Q3, dar au crescut cu 1,1% față de Q4-2019.
Pe relația Polonia-Germania, scă- derile de tarife pe Varșovia-Duisburg pot fi atribuite valului 2 al pandemiei. Pe cursele tur, au scăzut cu 1,7%, iar pe retur cu 3,2% față de Q3. Totuși, tarifele rămân la niveluri înalte, media pe cursele tur pentru 2020 fiind cu 1,2% mai crescută decât cea înregis- trată în 2019, iar pe retur cu 2,8%, ceea ce face această relație să aibă cea mai rapidă creștere din 2020.
Pe Germania-Franța, tarifele medii pe tur au scăzut cu 1,5% față de Q3, iar pe retur doar cu 0,7%.
2020, 2021...
În 2020, prețurile în Europa au scăzut în medie cu 1,6%, ceea ce a generat un indicator de referință de 1,06 euro sau un tarif mediu de 1,55 euro/km. În 4 ani de statistici Upply, aceasta este prima scădere înregis- trată. În 2019, a fost înregistrată o creștere de 1,5%, după un adevărat salt de 4,4%, în 2018.
Upply este de părere că este posibil ca 2021 să arate diferit față de anul trecut, cu o multitudine de factori care ar putea influența creșterea tarife- lor. Printre acestea, se numără recupe- rarea în urma pandemiei, mai ales în contextul începerii vaccinărilor, schim- bările din diferitele sectoare economi- ce, Brexitul, criza de șoferi, prețurile la combustibil, Pachetul Mobilitate 1 etc.
sursa: Ti&Upply The European Road Freight Rate Benchmark – Q4-2020 Raluca MIHĂILESCU raluca.mihailescu@ziuacargo.ro
Indicatorul ratei medii tarifare europene, pe trimestrul 4, 2020
 Indicatorul ratei tarifare trimestriale și anuale
 Tarife de transport pe trimestrul 4 (euro/km)
februarie 2021 .............................................................................................................................................. 17
 ACTUALITATE




















































































   15   16   17   18   19