Page 16 - Revista ZIUA CARGO
P. 16

EUROPEAN ROAD FREIGHT BENCHMARK
Scădere ușoară a
tarifelor de transport
Deja tradiționala analiză a tarifelor europene de transport,
realizată de către Ti și Upply, European Road Freight Benchmark,
a indicat o rată medie tarifară de referință de 1,061 euro,
în trimestrul patru al anului 2020, în scădere cu 1,2% față de aceeași perioadă a anului anterior și cu 1% față de trimestrul al treilea.
  Urmând revigorarea resimțită de transportul rutier de marfă în timpul verii, când restricțiile de circulație fuseseră anulate, activi- tatea a fost din nou perturbată, odată cu scăparea pandemiei de sub control, la nivel european, în toamnă. A urmat o nouă serie de restricții și lock- down-uri, ceea ce a încetinit progresul economic și, deci, a redus cererea pentru transportul de mărfuri, în spe- cial în retail. Acest lucru a însemnat că vârful de sezon a fost mai puțin observabil decât ar fi fost în condiții normale.
Dar există, totuși, diferențe între restricțiile din toamnă și cele din prima parte a anului. Sectorul de producție și-a continuat activitatea, pe când, în martie-aprilie, fusese închis, iar produ- cătorii europeni dădeau semne solide de revenire, în ciuda restricțiilor din al- te domenii economice. Lockdown-urile au variat ca nivel de restricții și inter- vale de timp. Franța, de exemplu, a demarat un al doilea lockdown național pe 30 octombrie și l-a încheiat pe 15 decembrie. În ziua următoare, a înce- put în Germania și a durat până la sfârșitul lunii ianuarie 2021. Cu restricții impuse peste tot în Europa, activitatea
economică a fost afectată pe toată durata trimestrului. În plus, întârzierile la frontiere, foarte frecvente în prima parte a anului, au fost aproape inexis- tente, către final.
De asemenea, chiar dacă, în multe state, au rămas în vigoare schemele de sprijin guvernamental, în ultimele luni ale anului trecut mai puțini cărăuși au apelat la ele, ceea ce înseamnă că fluxul de mărfuri s-a menținut la un nivel mai înalt decât mai devreme.
La modul general, având în vedere toate aceste aspecte, în trimestrul 4 a existat o relație mai clară între cerere și ofertă, care a avut ca efect scăderea tarifelor comparativ cu cele din trimes- trul 3.
Marea Britanie, caz special
Prețurile în ultimul trimestru al anu- lui au fost influențate și de Brexit. Shipperii au făcut stocuri de mărfuri cu mult înainte de finalul perioadei de tranziție (31 decembrie), temându-se că Marea Britanie va părăsi UE fără încheierea unui acord (No Deal) sau, în orice caz, că vor apărea probleme administrative și întârzieri în frontiere,
după acest deadline. Potrivit Asociației de Depozitare din Marea Britanie, capacitatea de depozitare disponibilă în această țară ajunsese sub 3%. Apoi, la un moment dat, în decembrie, volumele de marfă în tranzit prin Euro- tunel au crescut cu 50% față de nor- mal, fenomen atribuit Brexitului. Au apărut probleme și din cauza faptului că Franța a restricționat temporar ac- cesul transportatorilor care traversau Canalul Mânecii, din cauza îngrijorări- lor privind răspândirea noii tulpini de coronavirus. În timp ce acest aspect n-a avut un impact substanțial asupra mediei generale trimestriale a tarifelor, se pare că, totuși, Brexit a menținut tarifele în conexiune cu Marea Britanie la un nivel mai crescut.
Astfel, tarifele pe relația Marea Britanie au crescut cu 1,1% în trimes- trul 4 2020 față de aceeași perioadă a anului anterior, comparativ cu tarifele medii din UE, care au scăzut cu 1,8% față de 2019. Față de trimestrul 3, ta- rifele au scăzut cu 0,5% pentru Marea Britanie și cu 1,2% în UE.
Prețul motorinei a rămas la un ni- vel scăzut, comparabil cu cel al trimes- trului anterior, dar cu 16,4% mai mic față de nivelurile din anii anteriori, ceea ce a ușurat, puțin, „povara” cărăușilor.
Rate medii per kilometru
La nivel de piață, beneficiarii au plătit, în medie, 1,56 euro/km, compa- rativ cu 1,57, în trimestrul 3. Lungimea traseului este esențială în calcularea prețului per kilometru. Rutele mai lungi sunt mai eficiente din punct de vedere al costurilor, diminuând importanța costurilor fixe și variabile asociate și, în consecință, și tarifele per kilometru. Pentru trasee mai scurte, se întâmplă contrariul, ceea ce creează o conexiu- ne inversă între tarife și lungimea traseului.
Dar traseele care sunt cel mai bine poziționate pe graficul distanțelor sunt doar în mod rezonabil echilibrate pe
ACTUALITATE
 Harta tarifelor europene, pe trimestrul 4, 2020
16 .............................................................................................................................................. februarie 2021












































































   14   15   16   17   18