Page 64 - Revista ZIUA CARGO
P. 64

    Mașina primului-secretar
Se spune că primul automobil ieșit pe poarta fabricii, la deschiderea din 20 august 1968,
a fost făcut cadou președintelui Republicii Socialiste România, Nicolae Ceaușescu. Pe o plachetă comemorativă din compartimentul motorului, se poate citi: „Primul autoturism de serie fabricat în RSR. Muncitorii, inginerii și tehnicienii constructori de mașini vă aduc dumneavoastră, tovarășe Nicolae Ceaușescu, prinosul de
recunoștință pentru inițierea producției de autoturisme în România și pentru grija permanentă ce o purtați dezvoltării industriei noastre socialiste.”
În realitate, Nicolae Ceaușescu a primit mașina nr. 75. Acum, acesta face parte din colecția de vehicule cu interes istoric a Automobil Clubul Român.
 SISTEMUL CKD (engl.: Complete Knocked Down) este compus din piese și subansamble ale unui produs finit care, de regulă, sunt exportate către uzine din alte țări, unde urmează a fi asamblate.
În acest fel, se evită taxele mari de import (vamă) pentru produse finite și se obțin eventuale avantaje fiscale pentru oferirea de locuri de muncă. Această metodă este practicată în special în industria auto. Se folosesc CKD-uri atunci când se dorește startul industriei locale auto într-o țară în curs de dezvoltare.
   Dacia 1100,
începuturile legendei
Modelul 1100 a fost primul model de autoturism realizat
de producătorul român Automobile Dacia, fiind o asamblare în sistem CKD a modelului francez Renault 8, și a fost produs în 37.546 de unități.
 Aparent, o decizie de ordin po- litic a făcut ca, astăzi, să pu- tem vorbi despre Dacia 1100. Contextul ar fi acela că, după ce Nicolae Ceaușescu a fost numit prim secretar al Partidului Comunist Român (PCR), în 1965, acesta a luat decizia de a re- duce efortul valutar făcut cu importul de autoturisme. Pentru a începe pro- ducția cât mai rapid și în lipsa unei in- dustrii autohtone moderne, care să dez- volte un autoturism nou, Comitetul Central al Partidului lansează o licitație pentru fabricarea unui autoturism de clasă medie, cu un motor între 1.000- 1.300 cmc și o producție anuală de 40.000-50.000 de unități. La această licitație, au participat mai mulți produ- cători cu diferite modele:
• Alfa Romeo GT 1300 (lansat în 1965)
• Fiat 1100D (lansat în 1957)
• Morris Mini (lansat în 1959)
• Peugeot 204 (lansat în aprilie
1965)
• Renault 12 (în dezvoltare la mo-
mentul respectiv).
În septembrie 1966, se semnează
contractual cadru între statul roman și
Régie Nationale des Usines Renault. Compania franceză a oferit o lansare concomitentă a noului său model, de ultimă generație, cu varianta româ- nească. În 1969, Renault 12 se lansea- ză la Paris și Dacia 1300 la București, aceasta fiind o altă latură importantă a acestui contract.
Acordul încheiat între cele două părți se întindea pe parcursul a 10 ani și prevedea construcția temporară a unui alt model din gama constructoru- lui francez, până la lansarea modelului Renault 12. Într-o primă fază, părea că modelul ales avea să fie Renault 16 de către partea română, însă decizia finală va fi luată în favoarea modelului Renault 8 Major, al cărui preț a fost considerat mai accesibil pentru clienții români. Noua marcă este numită Dacia, după numele roman al zonei o- cupate de România actuală, iar modelul este numit 1100, de la cilindreea
motorului de 1.108 cmc. În septembrie 1966, se hotărăște ca fabrica să fie poziționată vis-a-vis de Uzina de Piese Auto Colibași, valorificându-se, astfel, câteva hangare, construite în 1943, pentru a deservi aviația. Construcția fabricii începe în primele zile ale anului 1967, cu asistența francezilor de la Renault, iar pe 1 iulie 1968, se pornesc probele în gol la cele 217 stații de lucru. Pe 3 august 1968, ies primele autotu- risme de preserie de pe porțile noii Uzine de Autoturisme Pitești.
Baza tehnică
Modelul 1100 avea la bază un mo- del deja existent, Renault 8. Acesta era o berlină ce avea tracțiune și motor pe spate. Paleta de culori în care 1100 a fost oferită publicului nu a fost una foarte vastă, ea fiind compusă din cinci opțiuni: verde turcoaz (verde), roșu
 64 .............................................................................................................................................. februarie 2021
INEDIT







































































   62   63   64   65   66