Page 24 - Revista ZIUA CARGO
P. 24

   LA NIVELUL TAPA EMEA, AU FOST DEFINITE TREI NIVELURI DE CERTIFICARE PENTRU PARCĂRI:
• PSR 1 = certifică cel mai ridicat nivel de securitate
• PSR 2 = certifică un nivel mediu de securitate
• PSR 3 = cel mai redus nivel de securitate cu certificare formală. Acestora li se adaugă opțiunea PPO (Parking Place Operators), care demonstrează intenția de aliniere la standardele de securitate impuse de TAPA EMEA, chiar dacă certificarea nu a fost, deocamdată, făcută.
1 DIN 2 INCIDENTE DE SECURITATE ȚIN DE LOCUL DE STAȚIONARE
Alege o parcare
sigură... pentru șofer
Ne concentrăm, astăzi, pe securizarea camioanelor, pe sisteme de monitorizare, comunicare sau pe instruirea șoferilor.
Este important, dar nici pe departe suficient. Experiența a demonstrat că, indiferent de sistemele utilizate și de nivelul de securitate al camionului, în condițiile în care este parcat, pentru o perioadă mai lungă de două ore, într-o zonă nesigură, poate deveni o țintă... Automat, șoferul se va afla în obiectiv.
Astăzi, cel puțin unul din două incidente de securitate are legătură, în industria de trans- port, cu locul în care este parcat vehi- culul, iar cifrele ridică un semnal de alarmă, mai ales în condițiile în care, la nivel european, nevoia de parcări sigure nu este nici pe departe acope- rită. „Aproape 60% dintre furturile din camion au loc în parcări nesecurizate. Europa are, astăzi, nevoie de un nu- măr estimativ de 2.000 de parcări se- curizate, respectiv de 400.000 de lo- curi de parcare sigure. Iar numărul parcărilor certificate din punctul de vedere al securității, la nivel european, este sub 100”, a afirmat Ionel Popa, TAPA PSR Lead. El a precizat că, în prezent, la nivel european, există două inițiative pe acest segment. Una apar- ține Comisiei Europene (SSTPA – Safe and Secure Truck Parking Area), iar cea de-a doua este derulată de TAPA (PSR – Parking Security Re- quirements).
Cum evaluăm parcarea
Ce ar trebui să aibă în vedere un cărăuș atunci când stabilește parcările pe parcursul unui traseu? În opinia reprezentantului TAPA, este indicat să se oprească în acele spații care folo- sesc un concept de securitate bazat pe 3 elemente.
Primul este legat de evaluarea ris- curilor. Cel de-al doilea ține de măsu- rile de atenuare a riscurilor (de exem- plu, sisteme, proceduri, instruiri). Al treilea element ține de protocolul de răspuns, în cazul incidentelor de se- curitate. „Este foarte important ca furnizorul de servicii de parcare să dispună de capacitatea și know-how-ul necesare pentru a acționa, atunci când se întâmplă ceva”, a apreciat
Ionel Popa
Ionel Popa, recunoscând că îi va fi, în mod evident, foarte greu cărăușului să se asigure de îndeplinirea tuturor acestor elemente, atunci când vine vorba despre partenerii care dețin par- cări. „De aceea, cred că mai eficient este să aleagă parcări certificate de către auditori independenți.”
Transportatorii pot solicita furnizorilor de servicii de parcare certificarea, ținând cont că un astfel de standard poate face diferența între o parcare sigură și una riscantă.
„Atunci când obții o certificare, ur- mezi un program care presupune, în timp, revizuirea certificării, recertificarea, astfel încât asigurarea tuturor proceselor și serviciilor de securitate să respecte anumite standarde. Firmelor de trans- port sau logistică li se cere profesiona- lism și este dreptul lor să le solicite ca- litate furnizorilor lor. În plus, certificările TAPA sunt credibile, adaptabile și ac- cesibile”, a mai arătat Ionel Popa.
De la lansarea programului de cer- tificare a parcărilor pe cerințe de se- curitate, în urmă cu doi ani, TAPA EMEA a făcut progrese constante și importante, pe acest segment. PSR este, acum, cel mai adoptat standard de parcare sigură a camioanelor de către operatorii de parcare, dar, ținând
cont de ritmul actual de creștere, vor trece ani, înainte ca oferta să înceapă să ajungă la nivelul actual al cererii, se arată într-un articol publicat pe site-ul TAPA EMEA.
SPOT – pentru rute sigure
Membrii TAPA pot accesa, de ase- menea, sistemul SPOT (Secure Park- ing Online Tool), prin intermediul că- ruia pot fi planificate rutele, în funcție de existența parcărilor securizate. Concret, este vorba despre o hartă dinamică, unde cărăușul introduce punctul de plecare și destinația, pentru ca ulterior să fie definit automat un traseu, care evită zonele de risc și stabilește opririle în parcări securizate.
În acest moment, în baza de date TAPA Secure Parking Online Tool sunt aproximativ 7.600 de locuri, distribuite în 75 de locații din 14 țări: Austria, Belgia, Republica Cehă, Franța, Ger- mania, Ungaria, Țările de Jos, Polonia, România, Rusia, Slovacia, Africa de Sud, Spania și Regatul Unit.
„De exemplu, în România există 2 parcări certificate PSR, în Arad și Lugoj dar, conform studiilor, zone precum
  24 .................................................................................................................................................. martie 2021
GHID DE REDUCERE A COSTURILOR










































































   22   23   24   25   26