Page 29 - Revista ZIUA CARGO
P. 29

  În plus, în cazul vehiculelor grele sau de șantier, sunt disponibile și modurile Off Road sau Heavy Duty. Pentru modurile Economy și Standard, sunt disponibile și funcțiunile I-See, bazate pe hărți actualizate.
Deplasare în condiții de trafic aglomerat
Adaptive Cruise Control
Atunci când este vorba despre un trafic intens, foarte important este sis- temul Adaptive Cruise Control (control activ al vitezei de croazieră), disponibil deja de mulți ani în portofoliul Volvo. Șoferul setează o viteză și un interval de timp, iar camionul menține, în mod automat, viteza selectată, atâta timp cât nu are un vehicul în față. În cazul în care apare un vehicul pe aceeași bandă, ACC adaptează automat vite- za, pentru a menține intervalul de timp/distanța setată față de acesta. Acum, Volvo a dezvoltat și mai mult sis- temul, astfel încât acesta funcționează până la 0 km/h, față de 15 km/h anterior.
Dacă vehiculul s-a oprit complet, șoferul trebuie să spună sistemului să repornească și să reintre automat în modul ACC. Pentru aceasta, șoferul trebuie să ia apese pedala de acce- lerație sau butonul de „resume” de pe volan, ceea ce se numește „Driver Initiated Go”. Astfel, șoferul rămâne în control, adaptând repornirea pilo- tului automat în funcție de obstacolele din față sau de densitatea traficului.
Condiții dificile de conducere
Vizibilitate sporită
Pentru a ajuta șoferul și, implicit, și proprietarul vehiculului să reducă riscul de accidente și daune, este, acum, posibilă conectarea a până la 8 camere de luat vederi. Imaginile provenite de la acestea pot fi afișate
pe display-ul lateral, până la 4 imagini în același timp, sau chiar pe display-ul central. Datorită acestui lucru, șoferului îi va fi mai ușor să ajusteze poziția camionului în marșarier.
Este posibilă, de asemenea, insta- larea unei camere de viraj la nivelul oglinzii retrovizoare de pe partea pa- sagerului. Aceasta se activează auto- mat la pornirea semnalizatorului, dar poate fi și activată manual, în orice moment, prin intermediul unui buton de sub display-ul lateral. Această ca- meră se poate dovedi vitală nu numai la virajele la dreapta, ci și la schim- barea benzii de circulație, pe șantiere sau pe străzi înguste.
O altă noutate interesantă este și faza lungă adaptivă, disponibilă pen- tru modelele FH și FH16. Prin interme- diul camerei de luat vederi, sistemul de- tectează luminile celorlalte vehicule și dezactivează automat o parte din led-uri- le farurilor, a căror lumină este direcționa- tă către zona respectivă, ceea ce în- seamnă că șoferul nu mai trebuie să schimbe manual faza lungă cu cea scur- tă de fiecare dată când se întâlnește cu un alt vehicul.
Control la coborârea unei pante
Mai sus amintitul Downhill Cruise Control oferă șoferilor mai mult con- trol la coborârea unei pante, prevenind vehiculul să depășească o anumită viteză selectată anterior. Frânarea se realizează în principal prin intermediul frânelor auxiliare, cele de pe roți fiind activate de către șofer numai la nevoie și cu minimizarea supraîncălzirii.
Trebuie subliniat faptul că sistemul se asigură doar că nu este depășită vite- za selectată, nu asigură și creșterea vite- zei, în cazul în care aceasta se află sub limită, așa cum o face sistemul „normal”. Șoferul poate apăsa pedala de frână pentru a reduce și mai mult viteza, fără a dezactiva DCC, care va rămâne în funcțiune până la apăsarea pedalei de accelerație sau a butonului ACC/CC de pe volan.
Sisteme
de siguranță
la locul de muncă
● Sistemul de avertizare coliziu- ne cu frână de urgență se bazează pe un radar și o cameră care suprave- ghează traficul din față de pe aceeași bandă și emite o avertizare în cazul apariției riscului de coliziune. În ab- sența unei reacții din partea șoferului, dacă riscul este încă prezent, frâna de urgență este activată automat.
● Direcția Dinamică Volvo inclu- de un sistem de asistență de stabi- litate (detectează foarte devreme ris- cul de alunecare și ajustează direcția, pentru menținerea stabilității vehicu- lului) și asistență pentru păstrarea benzii de rulare (monitorizează mar- cajele benzii și detectează devierile, caz în care avertizează șoferul cu vi- brații în volan și ajustează direcția ca- mionului, pentru a-l menține pe centrul benzii).
Raluca MIHĂILESCU
raluca.mihailescu@ziuacargo.ro
 Acces în cabină mai facil, cu două trepte
martie 2021 .................................................................................................................................................. 29
 GHID DE REDUCERE A COSTURILOR











































































   27   28   29   30   31