Page 18 - Revista ZIUA CARGO
P. 18

Povestea protestelor (I)
• Aprilie 2021. Suceava. 70 de camioane protestează
pentru ca Moldova să aibă autostrăzi...
• Aprilie 2008. București. Transportatorii români demonstrează, în premieră, că reprezintă o forță.
În acești 13 ani, cărăușii au scris istorie. Au luptat pentru binele tuturor (prezenți sau nu la protest). Au căzut, s-au ridicat
și au simțit victoria.
„Transportul contează! Nu uitați asta!”
  Este mesajul pe care sutele de camioane care, în anumite momente, au protestat în toată țara l-au transmis fără să lase niciun loc pentru îndoială. „Încă suntem uniți și gata să luptăm pentru ceea ce con- tează!”: au anunțat, în aprilie 2021, membrii Asociației Transportatorilor de Mărfuri din Bucovina.
Fiecare protest cere, însă, multă responsabilitate. Sunt persoane care trebuie să se asigure că totul merge bine, civilizat, respectându-se legea.... pentru că atunci când nivelul de adre- nalină este ridicat, oricând poate apă- rea o problemă.
Îmi amintesc că l-am sunat pe Alin Crețu, președintele ATMB, în diminea- ța zilei de 10 aprilie, cu puțin timp înainte ca vehiculele să plece în marș. Mi-a spus că nu va fi, cel mai probabil, la volanul unui camion, tocmai ca să se poată asigura că regulile vor fi res- pectate 100%. Și așa a fost! Totul a mers ca pe roate.
„Locotenenții”
Întotdeauna, în spatele unei astfel de acțiuni, se află un nucleu dur (un grup de elită, aș putea spune) format din persoane care fac legătura între conducerea asociațiilor (președintele) și participanții la protest. Acei locote- nenți care au în subordine brigăzile din diferite zone (coloanele, în cazul transporturilor). În general, într-un ar-
ticol vom cita președintele care trans- mite mesajul asociației. Am făcut-o de fiecare dată.
De data aceasta, însă, ne-am mu- tat. Dar rămânem în prima linie. Am discutat cu câteva dintre aceste per- soane, care și-au asumat responsa- bilitatea, pentru că au vrut să schimbe lumea. Nu sunt singurii. Sunt și alții ca ei. Au vrut să explice clar asta, încă de la început. Dar au fost de acord să ne ajute să spunem povestea protes- telor, care, începând cu acest număr al revistei ZIUA CARGO, va cuprinde mai multe capitole.
CAPITOLUL 1 Pregătiri... întâlnirea de la Marriott
2007. După aderarea la UE, în ciuda libertății de acțiune, situația transporturilor românești se agravase. Criza, tarifele de dumping și o atitudine care părea cel puțin delăsătoare din partea autorităților își spuneau cuvântul.
Cristina Trancioveanu moștenise pasiunea pentru transporturi din fami- lie și nu ar fi putut să lucreze decât într-o firmă de profil. Trebuia să facă ceva pentru piață... Lucrurile se degra- dau și inclusiv compania în care activa avea de suferit. A vrut să transmită o poziție către autoritățile europene, dar a descoperit că nu poate face acest lucru decât printr-o asociație repre- zentativă.
„Nici măcar nu știam
ce înseamnă o asociație reprezentativă...”
„Am apelat ARTRI, asociația de la care ne luam carnetele TIR. M-a primit domnul Constantin Ghinea și au fost interesați de cerințele mele, dar mi-au spus că, pentru a obține ceva, mai avem nevoie de încă o asociație. Am ajuns, în acest context, la UNTRR, unde am discutat cu Radu Dinescu, care mi-a făcut cunoștință cu domnii Constantin Isac și Ion Lixandru. Au răspuns, de asemenea, pozitiv, dar... au spus că mai avem nevoie și de alte forțe. Următoarea oprire a fost la APTE 2002, asociație pe al cărei pre- ședinte, Adi Pop, am descoperit că îl cunoșteam, pentru că avusesem cola- borări de business. Apoi, l-am întâlnit pe Augustin Hagiu, iar FORT a adop- tat, de asemenea, ideile pe care voiam să le promovăm. În paralel, acțiunii noastre i s-a alăturat și ACPR, Dragoș Anastasiu susținând, de asemenea, acele măsuri corecte pentru piață”, ne-a povestit Cristina Trancioveanu, amintindu-și că prima întâlnire între companiile care au decis că trebuie să schimbe lucrurile a avut loc la Marriott și a fost susținută financiar de angaja- torul ei din acea perioadă, AIM Maxim Cargo. La întrunire au participat apro- ximativ 40 de companii. Toate au sem- nat pentru susținerea măsurilor propu- se, pentru ca, apoi, să intre în acțiune și asociațiile.
„Chiar speram că lucrurile vor merge bine, în condițiile în care nu acuzam pe nimeni, nu voiam răul ni- mănui. Doar binele pieței.”
„Îmi amintesc că, la început, BursaTransport a susținut activitățile noastre, oferindu-ne acel spațiu virtual unde puteam comunica.
Pe platforma bursei, i-am cunoscut pe toți cei care au fost prezenți la toate protestele.”
„Nu cred că vreunul dintre cei care au participat la Marriott a dispărut, pe
ACTUALITATE
 18 ........................................................................................................................................................ mai 2021









































































   16   17   18   19   20