Page 44 - Revista ZIUA CARGO
P. 44

 TRANSPORTURILE ȘI LOGISTICA,
ÎN CREȘTERE UȘOARĂ ȘI CU DIGITALIZARE
 Piața locală de transport și logistică va raporta, în acest an, un avans ușor, comparativ cu 2020, dar va pune accent pe digitalizare, potrivit Gebrüder Weiss România. Reprezentanții companiei au subliniat că anul trecut a fost marcat
de o accentuare a digitalizării companiilor din domeniul
de transport și logistică, fapt determinat de orientarea tot mai mare a clienților către comerțul online. În ceea ce privește evoluția segmentului de transporturi, datele INSSE raportate la anul 2020 arată că transportul rutier de mărfuri a înregistrat o creștere cu cca. 4% pentru volumul mărfurilor transportate, față de cu 2019. În cazul transportului feroviar, volumul mărfurilor indică o scădere cu 15,5% față de anul precedent, în timp ce în transportul maritim a avut
o scădere cu 11,1%. Transportul aerian, unul dintre cele mai afectate de criza pandemică, a înregistrat o diminuare cu 14,6% comparativ cu anul anterior, în ceea ce privește volumul mărfurilor transportate.
În transportul rutier internațional de mărfuri, 92,9% din totalul mărfurilor
descărcate au provenit din Uniunea Europeană și 91,8% din totalul mărfurilor încărcate au avut ca destinație state membre ale Uniunii Europene. Astfel, cele mai mari cantități de mărfuri au provenit din Germania (21,8%), Ungaria (15,7%) și Italia (10,2%), iar în ceea ce privește încărcările, 20,1% din volumul mărfurilor au avut ca destinație Germania, 14,8% Italia și 11,9% Ungaria. „Raportat la piața locală de transport și logistică în 2021, suntem rezervați și estimăm doar un avans ușor, sau chiar o stagnare. Chiar dacă guvernul a propus proiecte menite să susțină mediul de business, nu există, la acest moment, un grad suficient
de mare de transparență al acestora pentru a putea ști în ce măsură va influența segmentul transporturilor”,
a declarat Viorel Leca, director general al Gebrüder Weiss România.
     GRUPUL GEFCO, VENITURI DE 3,8 MILIARDE DE EURO, ÎN ANUL FISCAL 2020
GEFCO, unul dintre liderii europeni în logistica integrată a automobilelor, inclusiv logistica vehiculelor finite (FVL), a publicat rezultatele financiare pentru anul fiscal 2020: venituri de 3,8 miliarde de euro, în scădere cu 19,7% față de aceeași perioadă din 2019 (-17,3% LFL). În ciuda crizei sanitare și a carantinei din primul
semestru al anului 2020, Grupul GEFCO a livrat un EBIT recurent semnificativ de 140,3 milioane de euro, cu o marjă de 3,7%, în scădere doar cu 60 puncte de bază (BPS), față de 2019. Cu un model de business asset-light (strategia activelor de bază), compania a reușit să aibă un control bun asupra costurilor,
în timp ce a continuat să-și depășească limitele, pentru a satisface nevoile clienților. În urma măsurilor luate, a avut loc o scădere fără precedent a datoriei nete, sub 150 de milioane de euro, comparativ cu 347,7 milioane de euro, la 31 decembrie 2019. Printre investițiile strategice,
se remarcă cele în logistica vehiculelor electrice (EV) și soluții pentru gestionarea pe termen lung a vehiculelor cu Moveecar. Cota de piață pentru vehiculele electrice
este de așteptat să ajungă la 26%, după 2026, iar lanțurile de aprovizionare vor trebui să se adapteze pentru a gestiona concomitent atât motoarele
cu ardere, cât și cele electrice.
UN NOU AN RECORD PENTRU PIAȚA SPAȚIILOR INDUSTRIALE
Pe piața din România, au fost închiriați în total 264.000 mp de spații industriale, în primul trimestru din acest an, potrivit raportului lansat de CBRE. Volumul tranzacționat marchează o creștere de 43% față de aceeași perioadă a anului trecut, în contextul în care 2020 a fost an record pentru piața spațiilor industriale. Cea mai mare tranzacție încheiată, în primele trei luni, îi aparține producătorului de automobile Dacia, care a decis să-și prelungească contractul pentru cei 68.000 mp ocupați în proiectul din județul Argeș, deținut de fondul de investiții Globalworth. Mai mult de jumătate din volumul de spații industriale tranzacționat a fost înregistrat în București, în timp ce restul țării a atras 48% din tranzacțiile de închirieri. Sud-estul României a fost cea mai dinamică zonă din afara Capitalei, cu 64% din tranzacții. La stocul existent, de 5,16 mil. mp de spații industriale, au fost adăugați 61.000 mp livrați în T1, cea mai mare parte fiind construită în regiunea de vest și nord-vest
a țării iar, până la finalul anului, urmează a fi livrați încă 600.000 mp. Chiriile pentru spațiile industriale au rămas stabile, în jurul valorii de 3,9 euro/mp în T1, similar cu valoarea înregistrată
la finalul anului trecut. Stocul de spații de retail din România se apropie de pragul de 4 mil. mp, la finalul T1 fiind de 3,91 mil. mp, după ce 17.000 mp au fost livrați, potrivit datelor CBRE Research. Chiriile pentru spațiile de retail s-au menținut constante, în T1, la 40 euro/mp pentru spațiile stradale, respectiv 70, pentru centrele comerciale.
 44 ...................................................................................................................................................... mai 2021
ȘTIRI












































































   42   43   44   45   46