Page 46 - Revista ZIUA CARGO
P. 46

   Adriana Pălășan, președinte ARILOG:
„Ne lipsesc, în industria noastră, modelele corecte. De aceea invit managerii buni, apreciați de echipele pe care le coordonează, să devină mai vizibili în piață, pentru a fi puncte de referință.”
„garbage IN,
garbage OUT”
Expresia folosită în informatică este, astăzi, din ce în ce mai des valabilă pentru sectorul logistic, unde digitalizarea devine un „must”. A implementa un sistem informatic performant nu rezolvă, însă, lucrurile. Despre capcane și creșteri false de productivitate am stat de vorbă cu Adriana Pălășan, președinte ARILOG
și managing partner Supply Chain Management Center.
 Integrarea corectă a sistemului contribuie, fără îndoială, la obți- nerea rezultatelor dorite din digita- lizare. Altfel spus, pentru ca să poți vorbi despre digitalizare, este cel puțin indicat să poți asigura acuratețea date- lor introduse în sistem. Iar acest lucru se obține prin două căi. Prima ține de stabilirea unor reguli de introducere și de completare a datelor în sistem. Iar cea de-a doua cale care trebuie ur- mată este legată de respectarea a- cestor reguli. Iar aici intră în prim plan omul... cu personalitatea sa. „De aici poți să dai greș, sau să pui pe butuci orice fel de proiect. Expresia «garbage in, garbage out» funcționează din ce în ce mai mult, în companii”, a apreciat Adriana Pălășan, menționând că este vorba despre partea cea mai dificilă.
Datele trebuie corect colectate și, apoi, așezate într-o formă în care sistemele să le poată citi.
Astăzi, companiile sunt conectate, iar sistemele trebuie să reușească să interpreteze datele primite, astfel încât să genereze, automat, acțiuni. Vorbim despre câmpuri de informații și reguli bine puse la punct, care trebuie res- pectate. „Este punctul care poate ge- nera cele mai mari probleme, pentru că nu mai sunt numai interfațări în in- teriorul companiei, ci și transferuri de date între firme diferite, la care se poate adăuga și expunerea acestora pe web. Nu mai ajung câteva e-mailuri și un telefon, ca să rezolvi o eroare. Sistemele trebuie să fie precise, iar informațiile transmise, corecte.”
Care sunt elementele care fac diferența?
În primul rând, să existe șefi de- dicați. „Este vorba despre acel șef că- ruia îi place ceea ce face și care pune preț pe rezultatele muncii echipei, reu- șind să livreze rezultate bune.” În opi-
nia Adrianei Pălășan, un astfel de manager trebuie, în cele mai multe cazuri, crescut în cadrul companiei. Dar... atenție!
Acești manageri trebuie să cu- noască foarte bine sistemul și să fie capabili să îl utilizeze, blocându-l acolo unde există breșe generate de neres- pectarea regulilor, astfel încât să îi forțeze pe oameni să lucreze așa cum trebuie.
„Eu nu aș oferi nici cel mai mic grad de libertate personalului de execuție,
până în momentul în care
nu a învățat regulile și și-a creat obiceiul de a le respecta. Subliniez, vorbesc acum
de zona operațională.”
Iată și câteva exemple.
Pickerul primește pe scanner co- manda să meargă în locația x, de unde să ia două bucăți dintr-un anumit produs. Dacă trebuie să scaneze nu- mai locația, pickerul poate să ia arti- colul de oriunde altundeva, după ce a efectuat operațiunea de scanare.
Astfel de decizii, privind eliminarea unor pași obligatorii, au în spate do- rința de a crește productivitatea, dar creează o breșă în securitate, pentru că sistemul nu va mai avea informații exacte și va trimite pickeri către locații unde nu vor mai găsi produsul, sau va transmite comenzi de aprovizionare pentru locații unde există articole su- ficiente. Toate aceste erori generează bătăi de cap și timp pierdut pentru multe persoane. Iar productivitatea scade!
Astăzi, avem nevoie de exactitate, pentru că sistemul interpretează și ia decizii pe baza a ceea ce vede el, nu pe baza a ceea ce gândesc operatorii, atunci când nu respectă regulile.
De multe ori, sunt luate astfel de decizii pentru că angajatul consideră că își ușurează treaba, astfel. Dar...
Ne oprim asupra altei situații, ex- plicate de Adriana Pălășan.
A venit o marfă în recepție, care trebuie dusă la raft, unde există alte produse similare, dar cu o dată de ex- pirare mai apropiată. Pickerul trebuie să ia marfa mai veche din raft, unde va duce produsele primite la momentul
46 ...................................................................................................................................................... mai 2021
LOGISTICĂ









































































   44   45   46   47   48