Page 56 - Revista ZIUA CARGO
P. 56

   Augustin Hagiu, consultant
în transporturi:
„Am fi avut șansa să facem o licitație pe bune, însă pentru asta ar fi fost nevoie să o pregătim corect, ceea ce nu s-a întâmplat. Iar de aici tragem concluzia că se dorește să fie lăsat loc pentru subterfugii. Rezultatul: vom umple țara de procese!”
 Ținta autorităților: epurare
în transportul județean
Sunt argumente pertinente pentru care transportatorii, în marea lor majoritate, își doresc să nu aibă loc o atribuire, anul acesta, în județele unde activează. Și totuși, pregătirile merg înainte... Am discutat cu Augustin Hagiu, consultant în transporturi, despre capcanele pe care le ascund aceste licitații.
 ZIUA CARGO: În ciuda dificultăților pe care le traversează, nu vedem, încă, între transportatori o mișcare hotărâtă îndreptată împotriva procesului de atribuire
a traseelor județene.
Augustin Hagiu: Operatorii de transport se confruntă cu probleme cotidiene care creează un blocaj, in- clusiv la nivel mental. În orice caz, de această dată, protestele nu vor mai avea forma de altădată, ci vor fi în contencios administrativ, raportat la procedurile privind licitațiile, progra- mele de transport și modalitatea de or- ganizare a licitațiilor pe SEAP.
Cea mai importantă modificare care va afecta operatorii de transport nu are legătură cu modalitatea de atribuire a contractelor de delegare de gestiune, ci cu programul de transport.
Loturile care vor fi introduse la șe- dințele de atribuire, modul în care vor fi grupate traseele... Aici vor fi cele mai multe frământări. De aceea, exis- tența unor studii de trafic și/sau de oportunitate corect realizate era impe- rios necesară, înainte de elaborarea programelor. Nici măcar jumătate din- tre consiliile județene, la nivel național, nu poate organiza o atribuire, anul acesta.
Se mai pot evita aceste
licitații, în 2021?
Depinde foarte mult de poziția po- litică exprimată la nivel central și cum se va reflecta aceasta în aplicarea legislației în vigoare. Legislația permite consiliilor județene care au semnate contracte de delegare a gestiunii cu operatorii existenți, astăzi, pe trasee (deținători de licențe de traseu), în eventualitatea în care nu pot organiza atribuirea, să prelungească progra- mele existente, care își încetează valabilitatea la 31 decembrie 2021. Dar acest lucru se realizează numai prin act adițional la un contract de
serviciu public deja existent, aplicând, practic, prevederea Regulamentului 1370, care vizează ca, în cazuri ex- cepționale, de forță majoră, să poată fi atribuite direct către operatorii de transport existenți acele trasee pe care ei le operează, într-o perioadă limitată de șase luni de zile.
Numai acele consilii județene care au semnate contracte de delegare a gestiunii pot face act adițional de prelungire a programelor.
Sunt câteva consilii județene care au transmis adrese către Ministerul Dezvoltării, prin care își exprimă îngri- jorarea și solicită o decizie politică, la nivelul ministerului, care să salveze situația. Nu putem, însă, să fim op- timiști că vom ajunge la o amânare a licitațiilor. Mai ales că sunt și județe cu un apetit extrem de mare în a or- ganiza atribuirea viitoarelor contracte de delegare a gestiunii și aceste con- silii județene vor presa ministerul ca lucrurile să nu se modifice.
De ce își doresc unele consilii județene să forțeze atribuirea?
Din declarațiile acestor consilii
județene, motivele sunt legate de de- gradarea accentuată a serviciului de transport județean, de faptul că nu mai răspunde nevoilor de mobilitate a populației, nevoilor de confort etc. Însă ei sunt principalii vinovați pentru a- ceastă degradare. Cred că se dorește o epurare a zonei operaționale exis- tente în momentul de față și, în anumi-
te județe, există și o influență a unor operatori, care doresc să scape de povara concurenților mai mici și, astfel, împing puternic către atribuirea aces- tor contracte, având posibilități finan- ciare, cifre de afaceri mari, capacitatea să se finanțeze și să se doteze cu ve- hicule, într-un termen mult mai scurt.
Acolo unde au apărut primele județe care au demarat procedurile de atribuire, apar întrebări/îngrijorări. De exemplu, la Alba, termenul de de- punere a ofertelor este 14 mai și ur- mează 5 luni de analiză. Acest termen ne duce, deja, în luna octombrie sau, chiar, noiembrie. Să desemnezi un câștigător pe un singur lot cu o valoare atât de mare, cu o lună de zile înainte de expirarea actualului program de transport, mi se pare un risc uriaș și nu vedem nicio justificare pentru a- ceastă abordare. De ce este nevoie de cinci luni pentru desemnarea câș- tigătorului?
Ați identificat și alte
capcane?
Avem 100% capcane, în momen- tul de față. Cea mai mare este lipsa predictibilității. Operatorii nu cunosc încă intențiile consiliului județean – pro- gram de transport, procedură aleasă (contract de delegare sau de atribuire directă, sau dacă programul afișat va fi parțial delegat și parțial atribuit direct).
Să nu uităm că sunt multe județe unde s-au înființat ADI-uri. Cea mai mare șmecherie care s-a întâmplat în ultima vreme a fost aceea prin care, odată cu modificarea codului adminis- trativ, consiliile județene sunt obligate să facă parte din orice ADI care se
56 ...................................................................................................................................................... mai 2021
ACTUALITATE







































































   54   55   56   57   58