Page 14 - revista ZIUA CARGO
P. 14

INSPECTORI RĂUVOITORI. PROCESE VERBALE TRUCATE. ANCHETE FABRICATE...
Incredibila poveste a Micului Transportator român și a
Fiscului Francez
Recent, am ascultat o poveste halucinantă și, din păcate,
cât se poate de reală. Protagoniști sunt o mică firmă românească de transport, cel care a înființat-o, un inspector DREAL și fiscul. Probabil că v-ați dat seama că totul se petrece în Franța.
Vă amintiți de formula „travail dissimulé”?
  ACTUALITATE
Marius a fost învățat cu greul de mic. A reușit să își depă- șească, însă, condiția, să își țină aproape fratele și să iasă cu bine din calvarul pe care îl reprezentau or- felinatele în România, înainte de 1989. S-a format ca șofer profesionist spe- cializat în zona ADR și a emigrat în Franța, în urmă cu 26 de ani. Astăzi, are dublă cetățenie.
În 2008, a înființat, ca unic acțio- nar, o mică firmă de transport în România. Fratele lui, care rămăsese în țară, urma să fie administrator. După câțiva ani, a putut cumpăra un al doi- lea camion și, apoi, un al treilea. Flota nu a depășit niciodată 3 camioane. Pe baza recomandărilor făcute de Marius, au contractat un client direct în Franța, pentru care realizau curse intracomunitare, dublate de comenzi
contractate pe bursă. Odată cu creș- terea parcului, au apărut alți doi clienți direcți, din Franța și Spania. Marius nu a beneficiat niciodată de bani din fir- mă, în așteptarea unor vremuri în care afacerea să se consolideze. Păstra legătura cu fratele lui, care se ocupa, în mod direct, de coordonarea activi- tății și de angajați, dar le oferea ajutor șoferilor, atunci când, din pricina limbii, nu se puteau înțelege cu inspectorii francezi.
Primul contact
cu inspectorul DREAL
Așa s-a întâmplat în toamna anului 2016, când unul dintre conducătorii auto angajați i-a solicitat ajutorul. Fu- sese oprit de un inspector DREAL (n.r. instituția corespondentă ISCTR în
Franța) care voia să îi dea o amendă de 900 de euro, din care 750 de euro pentru că nu a acționat tahograful când a alimentat. „Șoferul nu vorbea fluent franceza și m-a sunat, pentru a-i traduce. Am discutat cu agentul, spu- nându-i că este vorba despre un sim- plu șofer, care nu a manipulat tahogra- ful și nu a făcut nimic grav; a uitat, probabil, să apese un buton atunci când a făcut plinul la motorină, iar 750 sau 900 de euro reprezintă o sumă mare pentru un simplu muncitor. Agen- tul mi-a replicat că legea este lege. Iar eu am comentat că ar trebui aplica- tă cu discernământ și umanitate. În replică, m-a întrebat dacă pun în dubiu discernământul lui, iar eu am răspuns că nu mi-aș putea permite, pentru că nu îl cunosc și nu am calitatea necesa- ră pentru a judeca, dar că, în schimb, umanitatea lasă de dorit. În consecin- ță, m-a anunțat că nu s-a terminat controlul și că va trebui să ne aștep- tăm la surprize”, își amintește Marius.
A fost emis un prim buletin de control, în care șoferul apărea ca având naționalitate poloneză (deși era român)...
... iar Marius era incriminat ca fiind administrator, de fapt. Împreună cu fratele său (și, bineînțeles, firma) erau acuzați pentru muncă disimulată („travail dissimulé”).
În procesul verbal de constatare, inclusiv clientul era incriminat, pentru împrumut ilegal de muncitori, și era impusă o cauțiune în valoare de 3.000 de euro. „Cunoșteam convenția fran- co-română care prevede că cetățenii români nu sunt obligați să depună
 14 ...................................................................................................................................................... iulie 2021

















































































   12   13   14   15   16