Page 11 - revista ZIUA CARGO
P. 11

  Roxana Ilie, responsabil Reprezentare și Informare, UNTRR 1057/2020, dreptul transportatorilor rutieri români de a opera 2 transporturi intracomunitare cross-trade exceptate de la detașare. În cazul transporturilor de persoane, CE lucrează, de asemenea, la un ghid extrem de restrictiv. Se urmărește impunerea de reguli privind detașarea și în cazul curselor ocazionale de tip circuit turistic cu ușile închise. Astfel, chiar dacă un șofer ro- mân de autocar transportă un grup de pasageri români pre-constituit în Ro- mânia, organizându-le un circuit în Eu- ropa, cu excursii locale în diferite state membre, urmate de întoarcerea acasă, în România, CE consideră că șoferul este detașat, dacă efectuează excursii locale în mai mult de un stat membru, sau dacă, la retur, pasagerii români aleg să se întoarcă acasă cu avionul. Bineînțeles, ne afectează obligația întoarcerii acasă a camioanelor, care se aplică din 21 februarie, deși Româ- nia și mai multe State Membre est- europene au solicitat suspendarea acestei obligații la Curtea de Justiție a UE, până la o decizie CJUE privind anularea acesteia. Reamintim că UNTRR și transportatorii români au solicitat CJUE anularea obligației în- toarcerii acasă, în 2020, imediat după publicarea Pachetului Mobilitate 1, ac- țiunea fiind sprijinită de Guvernul Ro- mâniei, iar, anul acesta, la solicitarea UNTRR – Guvernul României (MAE și MTI) a sesizat CJUE cu o cerere privind suspendarea aplicării dispozi- ției privind întoarcerea camionului la 8 săptămâni. Din semnalele pe care le-ați primit, au existat controale, la nivel european? Începând din februarie 2022, mai mulți șoferi români au fost opriți, în Franța, pentru un control de rutină și au întâmpinat dificultăți, prezentând formularul de detașare obținut prin IMI, pentru că autoritățile franceze au continuat să le solicite formularul vechi SIPSI conform „Loi Macron”. Deși șo- ferii au prezentat autorităților franceze formularul de detașare IMI, în multe cazuri au fost amendați cu 135 de euro pentru neprezentarea formula- rului Macron. Și tot legat de Franța, recent, a- vocatul partener UNTRR a obținut pri- ma sentință de anulare a unei amenzi pentru repaus săptămânal normal în cabină, pentru compania românească Wheels Spedition. La începutul lunii mai 2022, transportatorul român a ob- ținut într-o instanță franceză anularea glementărilor europene, cât și de lipsa unui ghid din partea autorităților ro- mâne, care să clarifice elementele remunerației șoferilor profesioniști care operează transporturi internaționale în UE, inclusiv regimul diurnei și al in- demnizațiilor de delegare/detașare, pe care transportatorii rutieri trebuie să le acorde șoferilor angajați, în func- ție de regimul de detașare aplicabil transporturilor operate de aceștia. Care sunt cele mai mari probleme pe care vi le-au comunicat transportatorii? Lipsa unor informații transparente din partea statelor membre și a CE privind modul de plată a șoferilor, res- pectiv remunerațiile naționale și ele- mentele acestora. Multe dintre statele membre UE nu și-au îndeplinit obliga- ția ca, până la data de 2 februarie, să transpună Directiva 1057/2020 și să informeze transparent transportatorii rutieri cu privire la prevederile naționa- le privind detașarea și remunerația minimă, pe care aceștia trebuie să le respecte. Actuala întârziere a statelor membre UE în publicarea transparen- tă a informațiilor relevante poate con- duce la controale și amenzi abuzive aplicate transportatorilor rutieri, motiv pentru care UNTRR a solicitat amâna- rea aplicării acestor reguli până la clarificarea situației la nivel european. Cu toate acestea, CE nu a amânat aplicarea regulilor detașării șoferilor, care au intrat în vigoare pe 2 februarie, însă a transmis scrisori de infrigement pentru 22 de statelor membre care nu au transpus la timp Directiva 1057/ 2020. UNTRR a solicitat CE să clarifi- ce ca, în cazul celor 22, să nu fie con- trolați transportatorii până la publicarea transparentă a informațiilor. Germania, Belgia, Olanda, Spania, Italia, Suedia și Austria se numără printre statele vest-europene care au primit scrisori de infringement, pe această temă. Totodată, UNTRR și IRU au semna- lat CE, în cadrul grupului de experți pri- vind detașarea șoferilor, faptul că Franța continuă să solicite formularul SIPSI conform „Loi Macron”, deși pe site-ul ministerului francez de resort scrie clar că trebuie prezentat formularul IMI. Un aspect îngrijorător este legat de faptul că Asociația Franceză de Trans- port Rutier Internațional – AFTRI ne-a informat recent că, în Franța, detașarea șoferilor de vehicule utilitare ușoare sub 3,5 t și de vehicule de pasageri cu mai puțin de 9 locuri nu este supusă regulilor lex specialis (Directiva UE 1057/2020) ci este supusă dispozițiilor naționale (așa-numita „Lege Macron”). Prin urma- re, este obligatoriu un reprezentant în Franța pentru transportatorii români care operează vehicule între 2,5-3,5 t. O altă mare problemă ține de in- terpretările restrictive ale CE privind aplicarea noilor reguli referitoare la detașarea șoferilor. Conform CE, nu sunt exceptate de la detașare trans- porturile rutiere internaționale cross- trade cu camionul complet încărcat și realizate ulterior/înaintea operațiunilor bilaterale. Comisia extinde, totodată, aplicarea detașării și la cursele cu ca- mionul gol. UNTRR a semnalat Comi- sarului European pentru Transporturi, Adina Vălean, faptul că Ghidul CE privind detașarea șoferilor conduce la o „falsă exceptare” a operațiunilor cross-trade de la regulile detașării, li- mitând, contrar prevederilor Directivei iunie 2022 .................................................................................................................................................... 11  ACTUALITATE 


































































































   9   10   11   12   13