Page 60 - revista ZIUA CARGO
P. 60

  „La nivelul consiliilor județene, sunt oameni care înțeleg realitatea și, probabil, au decis să meargă mai departe într-o variantă în care entitatea contractantă și transportatorii nu se încurcă unii pe alții.” – Melente Horoba   „Termenul stabilit de autoritățile centrale pentru încheierea contractelor nu ar trebui să fie impus autorităților județene. Procedurile pot demara, însă încheierea contractelor nu poate fi forțată, mai ales in cazul contestațiilor. Între timp, contractele de transport pot fi atribuite în mod direct, respectând prevederile Regulamentului. În plus, legea achizițiilor publice permite prelungirea vechilor contracte până la semnarea celor noi.” – Melente Horoba  „Odată încheiat contractul într-o anumită formă, nu mai poate fi modi- ficat sau reglat, în urma descoperirii unor greșeli. Practic, sunt interzise modificări majore ale contractelor de servicii publice și nu va putea fi cres- cută valoarea contractului, ulterior. Ta- rifele pot fi ajustate doar în raport cu indicele prețului de consum, sau modi- ficate conform Ordinului ANRSC 272”, a arătat Melente Horoba. Practic, acceptând, inițial, costuri scăzute/ireale, operatorul de transport intră într-o capcană din care cu greu va putea scăpa. Compensația În decizia curții de apel, se preci- zează faptul că, în situația în care o- peratorul nu își recuperează costurile din veniturile aferente vânzării biletelor către utilizatori, entitatea contractantă va plăti operatorului compensația pen- tru acoperirea costurilor de exploatare, plus un profit rezonabil, în cazul în care impune obligație de serviciu pu- blic și/sau obligații tarifare. În Bistrița-Năsăud, profitul a fost stabilit la 4,6%. Având acest precedent, este greu de crezut că firmele de transport vor accepta să mai participe la licitații în care își asumă toate riscurile. Astfel, ne putem aștepta, în următoarea peri- oadă, la contestații în toate județele, care să forțeze ajustarea documen- tației pentru introducerea posibilității acordării compensației. O chestiune de încredere Îți recuperezi banii? Aceasta este, cu siguranță, una dintre întrebările principale pe care o firmă privată o are în vedere, atunci când lucrează cu statul. Iar experiența nu arată întot- deauna bine. „Este un contract între părți – dacă entitatea nu plătește, rămâne calea instanței, cu penalitățile aferente. Cu siguranță, va exista o presiune mare asupra lichidităților firmei, dacă va fi nevoie de compensație, și va exista o stare de nervozitate... Însă operatorii de transport nu participă la licitații pen- tru a fi pe contra-sens cu autoritățile. Ar trebui să se creeze un parteneriat, aici. Serviciul de transport nu se poate dezvolta, dacă autoritatea impune lu- cruri imposibile/nerealiste, și nici ope- ratorul nu poate funcționa în parametri, fără o autoritate deschisă, care țintește dezvoltarea serviciului”, a declarat Me- lente Horoba. Consiliile județene și-au dorit să ajungă la o ecuație în care compensa- ția să nu reprezinte o opțiune. Studiile au fost ajustate pentru asigurarea unui echilibru (pe hârtie) între venituri și cos- turi și solicitările legate de serviciul de transport au devenit nerealiste, aspect confirmat inclusiv de interesul slab pentru licitațiile care au avut deja loc. Pe de altă parte, de ce s-ar grăbi consiliile județene să aducă în discuție compensația? Era de așteptat ca operatorii de transport să invoce Re- gulamentul 1370, pentru a accesa po- sibilitatea compensării, însă, până în prezent, transportul județean a funcțio- nat fără compensație. Cum s-a putut întâmpla acest lucru? În estimarea valorii contractelor, consiliile județene au făcut inclusiv o comparație cu veniturile pe care ope- ratorii de transport le aveau pe trase- ele respective. Iar operatorii de transport au făcut, în general, venituri mult mai mici decât valoarea estimată a contractelor, care și așa este mică (sub valorile reale). Își doresc operatorii contracte de servicii publice, în care să fie con- trolați, auditați, să aibă sistem de nu- mărare a călătorilor...? Multe trasee nu își pot acoperi cos- turile, probabil majoritatea. Însă există și trasee foarte rentabile – câștiguri care, practic, ar dispărea odată cu un contract real de servicii publice, până la nivelul profitului rezonabil. Prinși între interesele consiliilor ju- dețene, care nu vor să acorde com- pensație, și interesele transportatorilor care operează trasee cu rentabilitate ridicată, există șanse reale de a atinge un echilibru? Compensația obligă autoritățile ju- dețene să își asume un control precis al aspectelor financiare legate de ser- viciul public de transport și va fi decizia consiliului județean să stabilească modul de auditare al operatorilor. Respectarea planului investițional pe perioada contractuală, păstrarea organigramei stabilite la încheierea contractului, respectarea consumurilor stabilite, înregistrarea corectă a cos- turilor, doar în legătură cu serviciul pu- blic prestat... sunt aspecte care vor fi controlate. Iar operatorii ar trebui, la rândul lor, să se organizeze foarte bine, din punct de vedere al aspectelor finan- ciar-contabile. Zonele metropolitane câștigă teren Între timp, lărgirea așa-numitelor zone metropolitane continuă într-un ritm accelerat, mai ales în jurul muni- cipiilor dezvoltate. Transportul este preluat de către operatorii interni și principalul pierzător este consiliul jude- țean, care rămâne fără traseele renta- bile. Astfel, la un moment dat, autori- tățile județene vor fi obligate să acorde compensație pentru traseele rămase și o vor face într-un cuantum mult mai mare. „Pe termen lung, câștigă autorită- țile marilor orașe care vor reuși să asi- gure un serviciu de transport de cali- tate, mai ales că este de așteptat ca, într-un viitor nu foarte îndepărtat, să se treacă la restricționarea autovehi- culelor proprietate privată. Este direc- ția pe care merge lumea civilizată și nu vom putea reinventa noi roata. Am încercat acest lucru atunci când, în transportul județean, am impus condiții de serviciu public, însă am efectuat transport comercial, situație fără pre- cedent în Europa”, a declarat Melente Horoba. Bistrița-Năsăud ar putea reprezen- ta momentul schimbării. Vor începe operatorii și autoritățile județene să aibă încredere unii în alții? Până acum nu au avut! Dar trebuie să începem de undeva... „Serviciul public se construiește foarte greu și se demolează foarte ușor, iar transportul public are un mare dezavantaj – nivelul investițional teri- bil”, a concluzionat directorul general Transmixt BN. Serviciul public ar trebui calibrat în funcție de cerințele reale de mobi- litate, caracterul social al acestuia și bugetul disponibil al consiliilor județe- ne, fără a se mai încerca asigurarea protecției sociale din buzunarul trans- portatorilor, obligați, adesea, să gă- sească metode de supraviețuire „neor- todoxe”. Radu BORCESCU radu.borcescu@ziuacargo.ro  60 .................................................................................................................................................... iunie 2022 ACTUALITATE 


































































































   58   59   60   61   62