Page 12 - revista ZIUA CARGO
P. 12

INFRASTRUCTURĂ
Metrou în Cluj-Napoca
și București
-Aeroportul Otopeni
Asocierea Gulermak-Alstom-Arcada va realiza magistrala
de metrou M1 din Cluj-Napoca. Gullermak a câștigat și licitația pentru secțiunea II a Magistralei M6, din București
până la Aeroportul Otopeni.
  Pentru metroul din Cluj-Napoca, asocierea condusă de con- structorul Gulermak (Turcia) a depus o ofertă de 9,059 miliarde de lei, în timp ce valoarea estimată de primărie a fost de 9,064 miliarde de lei. Magistrala va avea 21,03 km, 19 stații subterane și un depou suprate- ran, în tehnologie „rail” – șină de cale ferată, cu o capacitate transport nomi- nală/maximă de 40 de trenuri/oră și sens. Durata totală a contractului este de 96 de luni.
Traseu
Traseul liniei de metrou ușor va începe din zona nouă rezidențială din Florești, iar primele trei stații vor de- servi zonele de locuințe de densitate medie de aici. „Stațiile 4 și 5 vor aco- peri zone multifuncționale într-o dina- mică dezvoltare, desfășurate în jurul ancorelor viitorului spital regional de urgență și, respectiv, centrului comer- cial Vivo. Stațiile 6, 7 și 8 vor deservi cartierul Mănăștur (cea mai densă zo- nă de locuințe din oraș), iar apoi linia va urma magistrala rutieră vest-est, traversând centrul orașului, până la Piața Mărăști. De aici, o ramură a liniei va continua înspre zona industrială bd. Muncii, asigurând și legătura cu calea ferată și viitorul serviciu de tren metropolitan, iar o altă ramură va de- servi cartierele Gheorgheni și Sopor, unde este amplasat și depoul suprate- ran. Întreaga linie va fi în subteran, cu excepția racordului de tranziție de lângă depou”, a precizat Primăria Cluj- Napoca.
Al doilea metrou din România
Metroul din Cluj-Napoca va fi al doilea din România, după Capitală. Trenurile vor circula la un interval de 90 de secunde, iar capacitatea va fi cuprinsă între 15.000 și 20.000 pasa- geri, ceea ce înseamnă mai puțin de jumătate față de cea proiectată pentru Magistralele M5 și M6 din București. „Cluj-Napoca este al doilea oraș din România, după numărul de locuitori, iar valorile de circulație pe DN1 Flo- rești-Cluj-Napoca sunt comparabile cu cele de pe DN1 Otopeni- București (șosea cu 6 benzi)”, se arată în Nota de Fundamentare a proiectului de Ho- tărâre a Guvernului pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici.
Finanțare
de 1,5 miliarde lei, prin PNRR
Finanțarea prin PNRR a acestei investiții este de 1,48 miliarde de lei (300 de milioane de euro), iar valoarea totală a contractului de finanțare sem- nat cu Ministerul Transporturilor este de 13,69 miliarde de lei. Ministrul Sorin Grindeanu a precizat că magistrala va
fi construită în două etape: „În prima etapă, vor fi realizate lucrările pe 9,16 km, care includ secțiunea Sfânta Maria- Europa Unită (9 stații) și depoul. Lucră- rile din această etapă, finanțată prin PNRR, trebuie finalizate până la sfâr- șitul lunii august 2026. În cea de a doua etapă, finanțarea va asigura construirea secțiunilor Țara Moților-Sfânta Maria (7 stații) și Piața Mărăști-Muncii (3 sta- ții), care totalizează 11,87 km”.
Metroul
până la Otopeni, realizat de turci
O asociere de constructori din Tur- cia (Gulermak Aazir Sanayi Inșaat Ve Taahhut-Somet) a câștigat licitația pen- tru proiectarea și construirea secțiunii Băneasa-Aeroport Otopeni a Magis- tralei 6 de metrou. Contractul pentru Lotul „Tokyo”-„Aeroport Otopeni” are valoarea de 1,28 miliarde de lei (fără TVA), iar finanțarea este asigurată din- tr-un credit JICA acordat de Guvernul Japoniei și de la bugetul de stat.
Vor fi realizate, în termen de 48 de luni, 7,6 km galerie de metrou și 6 stații subterane: „Washington”, „Paris”, „Bru- xelles”, „Otopeni”, „Ion I.C. Brătianu”, „Aeroport Otopeni”. După finalizare, acest lot va completa traseul Magistralei 6 de metrou și va asigura legătura între actuala stație de metrou „1 Mai” existentă și Aeroportul „Henri Coandă” din Otopeni. Întreaga Magistrală 6 va avea 14,2 km și 12 stații de metrou.
Magda SEVERIN
magda.severin@ziuacargo.ro
  ACTUALITATE
 12 .................................................................................................................................................. martie 2023











































































   10   11   12   13   14